Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Olje - Biltema går greit?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har pleid å kjøpe olje til 90,- kroner på Statoil(1L i flaska) til min scooter. Honda SFX.

Men, når jeg ser prisen på feks biltema. 4 liter for 169,- kroner. Er denne oljen veldig dårlig for motoren? Olje er vel olje?

Så lenge det står 2-takts motorolje og det er bilde av en scooter uttapå kan jo ikke motoren skjære seg?!

Er det noen som har hatt noen dårlige erfaringer med biltema olje, eller vil tro at motorytelsen vil svekkes ved bruk av såkalt "billigolje" ? Blir jo ganske dyrt å kjøpe olje hele tia da... Er vel ca 9 tanker på hver olje tank på en liter. Så blir jo veldig dyrt utover året med olje til 90 kr / litern.?!

Kjempeglad for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg kjører på biltema syntetisk olje....den er god. men 4liters kanna er vel mineral?

8692161[/snapback]

Meget mulig. Har ikke sjekka det ut, var bare noen som sa at det kosta det.

Scootere skal vel gå på synthetic? Tror min går på semi-synthetic elns?

Lenke til kommentar

som dere tror..

"olje er olje". Er nok ikke det du. Er forskjellig kvalitet på all olje. Jeg hadde personlig aldri funnet på å kjøre på olje fra biltema. Kjører kun på full syntetisk olje.

edit:

Grunn:

Soter noe synnsykt og det begynner å renne olje ut av potten og den blir fort tett.

Fungerer kanskje hvis du har en orginal moped, men hvis du har trim så anbefales ikke denne.

Endret av kimmen12
Lenke til kommentar
som dere tror..

"olje er olje". Er nok ikke det du. Er forskjellig kvalitet på all olje. Jeg hadde personlig aldri funnet på å kjøre på olje fra biltema. Kjører kun på full syntetisk olje.

Olje er av og til olje. Det finnes fire eller fem steder i verden hvor det produseres smøreoljer, og alle produsentene får tappet sine produkter fra en av dem. Det var for eksempel ikke lenge siden det oppdaget at den syntetiske motoroljen fra biltema var med unntak av et fargestoff helt identisk med et 8 ganger dyrere Esso produkt med "Racing" skrevet i fet og fargerik skrift på flaska.

Oljer har helt klart ulike egenskaper og det er et enorm kompleksitet i emne, men om den kommer far Biltema eller ikke er langt ifra den viktigste faktoren.

Lenke til kommentar
Er ikke syntetisk olje for disel motorer? Men uansett jeg har alltid brukt syntetisk olje :p

8694460[/snapback]

Nei...

Syntetsik olje er ikke bare for diesel motorer, kan like godt bruke det på bensin motorer.

som dere tror..

edit:

Grunn:

Soter noe synnsykt og det begynner å renne olje ut av potten og den blir fort tett.

Fungerer kanskje hvis du har en orginal moped, men hvis du har trim så anbefales ikke denne.

Jaha? Hvorfor er oljen fra biltema så dårlig da? har du noe dokumetasjon eller en link der det står at oljen er dårlig bare for det alt olje kommer fra biltema?

Totaktsoljen fra biltema holder LENGE til hvilken som helst moped, er tull og drive og kjøpe olje for godt over 100kr/literen til en moped. Spar pengene og bruk det på andre ting til mopeden..

Så lenge oljen er godkjent og tilsvarer kravene etter instruskjons boken til mopeden er den god nok.

Biltema oljen er godkjent: "Oppfyller følgende internasjonale kvalitetskrav. Mineral totakts olje: API TC, JASO FC." Heilsyntetsik totakts olje: kvalitetskrav: API TC, JASO FC, ISO EGD. 1 l.

Gå og se i instruksjons boka til mopeden og se om du kan bruke denne oljen, det er jeg 99,99% sikker på

Det at oljen renner ut potta kan godt ha noe med at sylinderen er polert, egro at smørre rillene er slitt vekk. Altså det er på tide og hone sylinderen.

Hadde en kompis som hadde det problemet på sin rmx, han kjørte på billig olje. Så prøvde vi helsyntetsik castrol olje til 150kr/L men den kom like fint ut igjen eksosen den og.

Den gangen hadde vi ikke så mye peiling...

Ta og les innlegget til MailMan13 så får du deg nok en stygg aha opplevelse ;)

Endret av alexsnader
Lenke til kommentar
Men mtp. soting ol ville iallefall ikke _jeg_kjøpt biltema, nettopp av den grunn at rykte deres for Jalla ting er ganske så saftig.
Jallating? Å utelukke dem pga. et rykte du sannsynligvis har hørt fra en mopedhelt på ungdomskolen blir litt søkt. Biltema produktene tappes fra nøyaktig samme produksjonslinje som Esso, hva er det som er jalla med den?

Soting kommer enten fra biprodukter som svovel eller tunge hydrokarboner i oljen, eller fra dårlig forbrenning i motoren. Innholdet av biprodukter er strengt regulert av ISO standarder og er på et svært lavt nivå i alle "syntetiske" oljer på markedet. Eneste grunnen til at det skulle sote mer enn normalt er hvis du kjører en olje som er beregnet på høyere temperaturer enn motoren din klarer å nå (ufullstendig forbrenning = sot).

Jeg kjørte min trial sykkel eksklusivt på biltema produkter, det var en varm luftkjølt 249ccm motor og en clutch som var kjent for å være sær på oljen. Jeg byttet toppakning en gang mot slutten og sotlaget under toppen og i eksosporten var så tynt og mykt at det kunne skrapes bort med en fingernegl. Det gjorde de fleste andre i klubben også siden det var noen hundrelapper å spare på det, det eneste oljerelaterte problemet som kom opp var clutchproblemer ved bruk av feil motorolje (bytte til en tykkere olje, også fra biltema, løste problemet)

Utifra mine 5-6 års bruk av biltema totaktsolje kan jeg ikke annet enn å si at de holder nøyaktig samme kvalitet som alle andre smøreprodukter jeg har prøvd.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Olja fra biltema duger fint. Den har alle godkjenningsmerkene den trenger for å fylle kravene til en liten moped + den er produsert av statoil og ER BILLIG!

Dere med blodtrimmede mopeder og høytytende sylindere bør nok vurdere helsyntetisk olje, men dere som kjører orginalt eller eldre mopeder bør ikke koste på dere det.

Og kaste bort 200kr på 1l olje er TØV:

Lenke til kommentar

Bortsett fra den oljeskvetten som var på scooteren da jeg kjøpte den ny, så har jeg BARE kjørt på billigste Biltema-olje, og det har fungert helt topp. Motoren starter like lett etter 24.600 kilometer som da den var ny.

Endret av larschroe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...