Cho-san Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Hei, leste gjennom Genesis som ein del av ei oppgåve, og synes å lese ein plass at kvinnen vart skap som mannens like? men no finner eg ikkje igjen sitatet noken som veit kor det står? Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 (endret) Hei, leste gjennom Genesis som ein del av ei oppgåve, og synes å lese ein plass at kvinnen vart skap som mannens like? men no finner eg ikkje igjen sitatet noken som veit kor det står? 8691642[/snapback] Niks. http://www.skepticsannotatedbible.com/gen/good_list.html Det finnes angivelig ikke noen moralsk akseptable påstander (sett med dagens moral) i Genesis. 2:20-22: Gud skaper kvinnen er fra ett av mannens ribbein. 4:19, 23: Gud lar menn ha mer enn en kone. 7:2: "Mannen og hans kone"; kvinnen blir brukt i en ordstilling som indikerer at hun er mannens eiendel. Ellers så er hele Genesis en eneste incestiøs orgie mellom familiemedlemmer. Det finnes ikke ufruktbare menn i bibelen; alle som ikke kan få barn er kvinner. (I virkeligheten er det oftest motsatt.) Og dersom det står noe i de norske biblene, så er det trykkfeil, da det ikke står noe fint i "Genesis" den hebraiske bibelen. (Så vidt jeg kan huske... Leser genesis igjen senere i dag...) Endret 24. mai 2007 av Andre1983 Lenke til kommentar
Cho-san Skrevet 24. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2007 hmmm, muli eg leste det ein anna plass då? feks i nye testamentet? sidan det er ein del meir liberealt? Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 (endret) Hvis du leser skapelsesberetningen (1. Mosebok) litt mer liberalt og godvillig enn André gjør , ser man at det faktisk står at "de" skulle styre over dyr og land osv. Se www.bibelen.no eller din nærmeste bibel for referanse. Edit: Hvis du skulle ønske å lese nytestamentet, er det Lukas som er den som fokuserer mest på de laverestilte; det vil si kvinner, syke, fattige osv. Endret 24. mai 2007 av kjetil02 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå