Kristoffer_Aurdal Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Regner med at det definitivt kan regnes som en II-er oppgave å vise hvorfor tangenten til midtpunktet mellom to nullpunkt alltid skjærer grafen i det tredje nullpunktet. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Regner med at det definitivt kan regnes som en II-er oppgave å vise hvorfor tangenten til midtpunktet mellom to nullpunkt alltid skjærer grafen i det tredje nullpunktet. 8756618[/snapback] Etter at jeg har lest læreplanmålene som hører til forberedelsen, så tviler jeg på det.Men hvis noen finner et fint bevis, så er det bare til å poste i vei. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Læreren min sier at å føre et bevis ikke hører til vk1 pensum.. Mamma som også har tatt matte opp til 3mx sier at det ikke er før på universitets nivå at man får bevis.. Lenke til kommentar
PilotBRS Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Du får oppgitt funksjonen (f(x) = ax³ + bx² + cx + d) og to nullpunkter, og skal finne et eventuelt tredje nullpunkt.Eller kanskje kombinasjoner av nullpunkter og tangenter. 8756609[/snapback] For å finne det tredje nullpunktet lager du bare en tangent i punktet mellom de to andre nullpunktene og finner ut hvor denne krysser x-aksen ved å lese av grafen. Er det slik du finner det tredje nullpunktet? Eller er det en annen måte å regne ut det tredje nullpunktet hvis du ikke klarer å faktorisere utrykket heller? Lenke til kommentar
Kristoffer_Aurdal Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Viss man vil gjøre det med regning i stedet for grafisk kan man jo alltids regne ut tangenten. Lenke til kommentar
Christian_ Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 1b Kunne lese og forstå enkel matematisk tekst, gjøre rede for innholdet og bruke det i oppgaveløsning 2c Kunne bruke teknologisk utstyr i utforskning og problemløsning 5b Kjenne definisjoner av derivert og kunne bruke definisjonen til å derivere enkle funksjoner 5c kunne derivere summer, differanser, produkter, kvotienter og sammensatte funksjoner Jeg vil tro at vi kan bruke kalkulatoren til å finne nullpunktene (2c). Men vi skal helt sikkert vise at tangenten krysser i det tredje nullpunktet. I tillegg skal vi helt sikkert finne funksjonen til tangentene. Noe vi må bruke derivasjon til (5b, 5c). Grafer skal helt sikkert også tegnes. Lenke til kommentar
maartin Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 2c Kunne bruke teknologisk utstyr i utforskning og problemløsning I og med at eksamen hovedsaklig omfanger derivasjon, og dette punktet er nevnt, ville jeg øvd på annet enn det grunnleggende. Regresjon for eksempel, noe man bør lese en del på. Også forklare derivasjon fra bunnen av, hvorfor ting blir som de blir. Bevis kommer egentlig ikke før på universitetsnivå som sagt tidligere, men det nevnes at man bør kunne bevise enkle likninger. Lenke til kommentar
Helux Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Jeg kjøpte 2mx eksamensheftet på Bok & Media. Det er den ultimate hjelpen altså. Her står oppgaver fra 2001 og oppover, men løsningsforslag til alle osv. =) Koster bare 128 kr. Mener det er verdt det. Lenke til kommentar
Christian_ Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Jeg kjøpte 2mx eksamensheftet på Bok & Media. Det er den ultimate hjelpen altså. Her står oppgaver fra 2001 og oppover, men løsningsforslag til alle osv. =) Koster bare 128 kr. Mener det er verdt det. 8757960[/snapback] Har kjøpt dette jeg og. Skulle ønske det var noen nyere eksamener der også. Men absolutt god hjelp Lenke til kommentar
Foursquare Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Vi får lov til å ha med ett A4 ark, så hvis det er noen som har noe bra og innholdsrikt stoff/oppg. som fyller ut en side eller to, så må dere gjerne legge ut det Lurer litt på om jeg ikke skal bruke det arket til å skrive oppgaver på =/ Noen som vet om det er lov til og scanne, printe ut og lime inn i formelboka?? Tror det er lov nemlig, bare du ikke limer over de "obligatoriske" sidene i regelboka, bare de blanke som er til å skrive på.. Er litt usikker, men ingen regler som sier at det IKKE er lov.. eller? Lenke til kommentar
Christian_ Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Det er lov å lime inn. Det eneste som ikke er lov, er å øke sideantallet Lenke til kommentar
Ildflue Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Vi får lov til å ha med ett A4 ark, så hvis det er noen som har noe bra og innholdsrikt stoff/oppg. som fyller ut en side eller to, så må dere gjerne legge ut det Lurer litt på om jeg ikke skal bruke det arket til å skrive oppgaver på =/ Noen som vet om det er lov til og scanne, printe ut og lime inn i formelboka?? Tror det er lov nemlig, bare du ikke limer over de "obligatoriske" sidene i regelboka, bare de blanke som er til å skrive på.. Er litt usikker, men ingen regler som sier at det IKKE er lov.. eller? 8758567[/snapback] Du kan skrive hvor du vil i formelheftet men sideantallet skal forbli det samme, dvs. det er ikke lov å lime inn sider siden du kan i teorien skrive på baksiden av limet og se der etc. Men du kan skrive rundt der det står "obligatorisk" tekst. Altså hvor som helst i formeheftet. Lenke til kommentar
Ildflue Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Det er lov å lime inn. Det eneste som ikke er lov, er å øke sideantallet 8758669[/snapback] Javel, da har vi fått motstridene informasjon Lenke til kommentar
Foursquare Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 (endret) ok, slækt.. da blir det fasit på mange eksamensoppgaver limt inn i regelboka vet jeg edit: ja nå ble jeg litt forvirra igjen Mener det er lov å lime inn altså, en i 3mx klassen fikk beskjed av læreren om at det var allright.. Endret 1. juni 2007 av Foursquare Lenke til kommentar
Christian_ Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Det er lov å lime inn. Vaktene sjekket regelboka mi når jeg var oppe i matte i fjor, og jeg hadde limt inn masse. Ble godkjent den. Har også fått beskjed fra lærerene mine om at det er lov Lenke til kommentar
Foursquare Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Det er lov å lime inn. Vaktene sjekket regelboka mi når jeg var oppe i matte i fjor, og jeg hadde limt inn masse. Ble godkjent den. Har også fått beskjed fra lærerene mine om at det er lov 8758743[/snapback] Ok, bra! Da får jeg bare krysse fingerene for at det stemmer neida, sikkert riktig det Lenke til kommentar
EDB Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Det stemmer helt sikkert det. Du har lov til å lime inn ni sider. Lenke til kommentar
PilotBRS Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Vi har lov å ha med så mye hjelpemiddler vi vil til del 2, men del 1 har vi bare lov å ha med et rent formelhefte. Hvorfor driver folk å limer inn i formelhefte? Er det forskjellige regler? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Vi har lov å ha med så mye hjelpemiddler vi vil til del 2, men del 1 har vi bare lov å ha med et rent formelhefte. Hvorfor driver folk å limer inn i formelhefte? Er det forskjellige regler? 8758813[/snapback] Det er ikke flere deler på eksamen. Lenke til kommentar
PilotBRS Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 (endret) Vi har del 1 og del 2 Del 1: 1,5t Hjelpemidler: Rent formelhefte Del 2: 3,5t Hjelpemidler: Alle, inkl læreboka og boka du har gjort oppgaver i. EDIT: Kan det være fordi jeg har matte med IKT ? Endret 1. juni 2007 av -Bushman- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå