Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

2mx, eksamen, 2007

Gjest Slettet-120696

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Regner med at det definitivt kan regnes som en II-er oppgave å vise hvorfor tangenten til midtpunktet mellom to nullpunkt alltid skjærer grafen i det tredje nullpunktet.

8756618[/snapback]

Etter at jeg har lest læreplanmålene som hører til forberedelsen, så tviler jeg på det.

Men hvis noen finner et fint bevis, så er det bare til å poste i vei.

Lenke til kommentar
Du får oppgitt funksjonen (f(x) = ax³ + bx² + cx + d) og to nullpunkter, og skal finne et eventuelt tredje nullpunkt.

Eller kanskje kombinasjoner av nullpunkter og tangenter.

8756609[/snapback]

For å finne det tredje nullpunktet lager du bare en tangent i punktet mellom de to andre nullpunktene og finner ut hvor denne krysser x-aksen ved å lese av grafen. Er det slik du finner det tredje nullpunktet? Eller er det en annen måte å regne ut det tredje nullpunktet hvis du ikke klarer å faktorisere utrykket heller?

Lenke til kommentar
1b Kunne lese og forstå enkel matematisk tekst, gjøre rede for innholdet og bruke det i oppgaveløsning

2c Kunne bruke teknologisk utstyr i utforskning og problemløsning

5b Kjenne definisjoner av derivert og kunne bruke definisjonen til å derivere enkle funksjoner

5c kunne derivere summer, differanser, produkter, kvotienter og sammensatte funksjoner

Jeg vil tro at vi kan bruke kalkulatoren til å finne nullpunktene (2c). Men vi skal helt sikkert vise at tangenten krysser i det tredje nullpunktet. I tillegg skal vi helt sikkert finne funksjonen til tangentene. Noe vi må bruke derivasjon til (5b, 5c). Grafer skal helt sikkert også tegnes.

Lenke til kommentar
2c Kunne bruke teknologisk utstyr i utforskning og problemløsning

I og med at eksamen hovedsaklig omfanger derivasjon, og dette punktet er nevnt, ville jeg øvd på annet enn det grunnleggende.

Regresjon for eksempel, noe man bør lese en del på.

Også forklare derivasjon fra bunnen av, hvorfor ting blir som de blir. Bevis kommer egentlig ikke før på universitetsnivå som sagt tidligere, men det nevnes at man bør kunne bevise enkle likninger.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte 2mx eksamensheftet på Bok & Media. Det er den ultimate hjelpen altså. Her står oppgaver fra 2001 og oppover, men løsningsforslag til alle osv. =) Koster bare 128 kr. Mener det er verdt det.

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte 2mx eksamensheftet på Bok & Media. Det er den ultimate hjelpen altså. Her står oppgaver fra 2001 og oppover, men løsningsforslag til alle osv. =) Koster bare 128 kr. Mener det er verdt det.

8757960[/snapback]

Har kjøpt dette jeg og. Skulle ønske det var noen nyere eksamener der også. Men absolutt god hjelp ;)

Lenke til kommentar

Vi får lov til å ha med ett A4 ark, så hvis det er noen som har noe bra og innholdsrikt stoff/oppg. som fyller ut en side eller to, så må dere gjerne legge ut det ;)

Lurer litt på om jeg ikke skal bruke det arket til å skrive oppgaver på =/

Noen som vet om det er lov til og scanne, printe ut og lime inn i formelboka?? Tror det er lov nemlig, bare du ikke limer over de "obligatoriske" sidene i regelboka, bare de blanke som er til å skrive på.. Er litt usikker, men ingen regler som sier at det IKKE er lov.. eller? :p

Lenke til kommentar
Vi får lov til å ha med ett A4 ark, så hvis det er noen som har noe bra og innholdsrikt stoff/oppg. som fyller ut en side eller to, så må dere gjerne legge ut det ;)

Lurer litt på om jeg ikke skal bruke det arket til å skrive oppgaver på =/

Noen som vet om det er lov til og scanne, printe ut og lime inn i formelboka?? Tror det er lov nemlig, bare du ikke limer over de "obligatoriske" sidene i regelboka, bare de blanke som er til å skrive på.. Er litt usikker, men ingen regler som sier at det IKKE er lov.. eller? :p

8758567[/snapback]

Du kan skrive hvor du vil i formelheftet men sideantallet skal forbli det samme, dvs. det er ikke lov å lime inn sider siden du kan i teorien skrive på baksiden av limet og se der etc.

Men du kan skrive rundt der det står "obligatorisk" tekst. Altså hvor som helst i formeheftet.

Lenke til kommentar

ok, slækt.. da blir det fasit på mange eksamensoppgaver limt inn i regelboka vet jeg ;)

edit: ja nå ble jeg litt forvirra igjen :p Mener det er lov å lime inn altså, en i 3mx klassen fikk beskjed av læreren om at det var allright..

Endret av Foursquare
Lenke til kommentar
Det er lov å lime inn. Vaktene sjekket regelboka mi når jeg var oppe i matte i fjor, og jeg hadde limt inn masse. Ble godkjent den. Har også fått beskjed fra lærerene mine om at det er lov ;)

8758743[/snapback]

Ok, bra! Da får jeg bare krysse fingerene for at det stemmer :p neida, sikkert riktig det :)

Lenke til kommentar
Vi har lov å ha med så mye hjelpemiddler vi vil til del 2, men del 1 har vi bare lov å ha med et rent formelhefte. Hvorfor driver folk å limer inn i formelhefte? Er det forskjellige regler?

8758813[/snapback]

Det er ikke flere deler på eksamen.
Lenke til kommentar

Vi har del 1 og del 2 :hmm:

Del 1: 1,5t

Hjelpemidler: Rent formelhefte

Del 2: 3,5t

Hjelpemidler: Alle, inkl læreboka og boka du har gjort oppgaver i.

EDIT: Kan det være fordi jeg har matte med IKT ?

Endret av -Bushman-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...