relaps3 Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 (endret) Bestillte akuratt Vista Home Premium fra komplett. Har hørt at man ikke kan bytte hardware på OEM versionen av vista? er dette riktig? Ringte kundeservice, og han sa at det bare var tull, og at de gikk bort fra det. Stemmer dette? trenger raskt svar.. takker. Endret 4. juni 2007 av dilyx Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Når du installerer Vista OEM på et hovedkort, så hører OEM-lisensen til det hovedkortet. Du kan dermed ikke bytte ut det hovedkortet med et annet. Unntaket er dersom hovedkortet går i stykker. (Og flere enn en person har nok lurt på hvordan Microsoft har tenkt å kontrollere det ...) Skjermkort, harddisk osv. kan du bytte, men du kan komme til å måtte reaktivere Vista OEM-lisensen dersom du gjør for mange endringer i løpet av kort tid. Dette kommer til å virke omtrent som for WindowsXP OEM, og det ser ut til å ha fungert ganske bra der. Lenke til kommentar
relaps3 Skrevet 24. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2007 reaktivering av vista, krever vell ikke at jeg punger ut mer penger til Microsoft? takker for svaret Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 reaktivering av vista, krever vell ikke at jeg punger ut mer penger til Microsoft? takker for svaret 8690899[/snapback] Nei. Vanlig aktivering kan du gjøre over internett, direkte fra Vista-maskinen. Hvis hardware-endringene blir omfattende (- noe som måles etter et slags poengsystem i Vista -) må du sannsynligvis ringe Microsoft og ordne det pr. telefon. (Tlf.nummer og sånt bruker å stå oppgitt på skjermen.) Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 (endret) OEM Vista'en er sær (grunnet OEMBIOS opplegget - bindingen mot HK og dets bios id). - Aldri prøv å oppdatere bios etter at en Vista OEM er aktivert . - Installer OEM Vista'en uten serie nummer. - Installer og oppdater abolutt alt som er av drivere til alt av enheter, samt kjør windows update , og evt. bios oppdatering. -Etter at dette er gjort - legg inn produkt key og aktiver den . Endret 24. mai 2007 av syar2003 Lenke til kommentar
relaps3 Skrevet 24. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2007 Ok. takker for alle svarene. I prinsippet så er det vell egentlig ganske liten forskjell på vista oem, og retail greit å vite sånt.. Lenke til kommentar
rankine Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 OEM Vista'en er sær (grunnet OEMBIOS opplegget - bindingen mot HK og dets bios id). - Aldri prøv å oppdatere bios etter at en Vista OEM er aktivert . - Installer OEM Vista'en uten serie nummer. - Installer og oppdater abolutt alt som er av drivere til alt av enheter, samt kjør windows update , og evt. bios oppdatering. -Etter at dette er gjort - legg inn produkt key og aktiver den . 8691045[/snapback] Vet du om dette gjelder for xp også eller er det kun vista som er så vrien? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. Tråden bryter også med tre-ords-regelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.) Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Når du installerer Vista OEM på et hovedkort, så hører OEM-lisensen til det hovedkortet. Du kan dermed ikke bytte ut det hovedkortet med et annet. Unntaket er dersom hovedkortet går i stykker. (Og flere enn en person har nok lurt på hvordan Microsoft har tenkt å kontrollere det ...) Skjermkort, harddisk osv. kan du bytte, men du kan komme til å måtte reaktivere Vista OEM-lisensen dersom du gjør for mange endringer i løpet av kort tid. Dette kommer til å virke omtrent som for WindowsXP OEM, og det ser ut til å ha fungert ganske bra der. 8690866[/snapback] Riktig som du sier her,men la meg legge til at du får aktivert Vista selv om du skifter til en annet hk,hvordan jeg vet det? Jo av egen erfaring for jeg har skiftet på en maskin og jeg måtte ringe inn og da de spurte etter hvorfor jeg reaktiverte så forklarte jeg på en høflig måte at hk var helt tullete og ga meg bare problemer og at jeg derfor hadde valgt å kjøpe et annet merke,det var ok og jeg fikk ny kode. Saklighet,høflighet er nok nøkkelen her som i så mange andre tilfeller Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 OEM Vista'en er sær (grunnet OEMBIOS opplegget - bindingen mot HK og dets bios id). - Aldri prøv å oppdatere bios etter at en Vista OEM er aktivert . - Installer OEM Vista'en uten serie nummer. - Installer og oppdater abolutt alt som er av drivere til alt av enheter, samt kjør windows update , og evt. bios oppdatering. -Etter at dette er gjort - legg inn produkt key og aktiver den . 8691045[/snapback] På hk som jeg har i deenne maskinen har jeg oppdatert bios 2 eller 3 ganger etter at vista ble innstalert og det uten noen problemer eller krav om aktivering,så skulle det være klart. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 (endret) OEM Vista'en er sær (grunnet OEMBIOS opplegget - bindingen mot HK og dets bios id). - Aldri prøv å oppdatere bios etter at en Vista OEM er aktivert . - Installer OEM Vista'en uten serie nummer. - Installer og oppdater abolutt alt som er av drivere til alt av enheter, samt kjør windows update , og evt. bios oppdatering. -Etter at dette er gjort - legg inn produkt key og aktiver den . 8691045[/snapback] På hk som jeg har i deenne maskinen har jeg oppdatert bios 2 eller 3 ganger etter at vista ble innstalert og det uten noen problemer eller krav om aktivering,så skulle det være klart. 8710481[/snapback] Bare så det er klart er det rapportert X antall personer i mange forum , norske (her) og utenlandske om dette . Så risikoen for at dette problemet kan oppstå ved endret bios finnes og er udiskutabelt. I tillegg til dette her er en annen - f.eks å oppdatere PCI root port driver fra MS-update på NF4 kort kaster også aktiveringen . Når dette skjer får man ikke reaktivert - får melding om at aktiveringskoden er ibruk på annen maskin ( og man må ringe microsoft) . Endret 26. mai 2007 av syar2003 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå