Gå til innhold

Zepto Znote spørsmål.


Anbefalte innlegg

er på kikk etter ein laptop atm, føler eg vil ha den nå.

 

har 15k å rutte med, så ikkje noko over det.

 

 

PCen skal brukes til:

Speling

skule

Internett

film

osv, vanlige ungdomsting.

 

har kikket på denne:

 

http://www.netshop.no/aspx/cart/konfig.aspx?plid=49103

 

Du har valgt følgende:

1 stk. Produksjon og testing av PC bærbar PC

1 stk. S_Zepto tastatur 6x15WD Norsk layout

1 stk. S_Zepto 15,4" WSXGA+ 1680x1050 barebone BT/Kortleser/Geforce 8600M GT

1 stk. Intel Core 2 Duo T7300 2,0GHz FSB800 4MB CACHE BOXED Dual Core

1 stk. Kingston 1 GB 800MHz PC6400 DDR2 SO-DIMM 1 GB på en brikke, Non-ECC CL5

1 stk. Kingston 1 GB 800MHz PC6400 DDR2 SO-DIMM 1 GB på en brikke, Non-ECC CL5

1 stk. Hitachi 2,5" 80GB S-ATA 7200RPM Travelstar 7K100, 8MB cache

1 stk. Samsung DVD brenner SN-S082D Svart, IDE, bulk SN-S082D/BEBN

1 stk. Zepto Mediacenter M104 TV-tuner Kun for Windows Media Center Ed.

1 stk. Intel Pro Wireless LAN Mini PCI Express Intel 802.11A B G DRAFT-N1 4965AGN

1 stk. Zepto® Casual Pro veske Original Zepto notebook veske

 

spørsmål:

 

Bør eg kjøpe 2x 1gb ram brikker eller 1x 2gb brikke? Prisforskjellen er ganske ubetydeleg.

 

Kor mykje betre er 4mb cache frå 2mb cache? eg valgte å oppgradere CPUen eit hakk frå 2 til 4.

 

Harddisken på 80gb virker som det beste alternativet m/7200rpm. Funker vel bra med ein ekstern harddisk? Fungerer eksterne harddisker som minnepenner, eller er det mykje strev med slikt? vil eg merke det mykje at harddisken er 7200rpm, kjører 10000 raptor på stasjonær nå, går utifrå at det ikkje er den største flaskehalsen til speling etc? Går det greit å spela spel frå ein ekstern harddisk, såklart har eg dei mest krevande spela innstalert, men enkelte andre som t.d. wc3, wow og i det skiktet.

 

Eg tenkte å bestilla utan operativsystem, har XP heima eg kan innstalera som burde gå fint, er ikkje interesert i Vista. Er all hardwaren støttet med XP, vil eg få tilsendt CDer med drivere eller bør eg laste desse ned sjølve på forhånd? Er det noko spesielt med drivere til bærbare framfor stasjonære (strev?). Antar dei ville innstalert det for meg om eg kjøpte med OS.

 

Om eg kjøper med TV-Tuner kort, MÅ eg ha windows media edition for at det skal fungere? Skjønte ikkje heilt den, forklar dette punktet om dere kan =)

 

Kva av dei trådlause korta burde eg velge? har forstått det slik at 108mb er optimalt for tida, forklar her også om nokon orker :p

 

Noko poeng med lås eller stativ? Er veskene frå Netshop dyre?

 

Kva mus vil dere anbefale for ein som er vant med MX1000 og dei fine knappane der (hold for scroll, fram og tilbake etc)

 

 

 

Kanskje litt mykje spørsmål, men det er snakk om mykje pengar for min del :p

Endret av Efreet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker grei den, kanskje enklere å få svar om du lager en post i en tråd dedikert til Zepto-maskinene - og der linker til hva du har skrevet her.

 

Om maskina takler 4G ram, så hvorfor ikke gå for en brikke på to? Da kan du jo oppgradere senere.

 

Eh, om det funker vel så bra med ekstern harddisk? Du trenger iallefall 1 intern en for å si det slik ... :p Ellers virker de som minnepinner ja, men det å skulle kjøre krevende programmer fra de gjør jo usb`n til flaskehals ....

 

Når det gjelder drivere, så har vel Zepto egne, som er metn for deres maskiner. Burde ikke være noe proble å finne de på nettsidene deres.

 

Nei, du må ikke ha mce for å få et tv-kort til å funke; kna jeg umulig tenke meg.

 

Hvilket av de trådløse kortene som gjelder får noen andre svare på, for der følger jeg ikke med i det hele tatt.

 

En lås er alltids snedig å ha.

 

Netshop har forøvrig hatt leveringsproblemer på veskene sine, og de er ikke noe spesiellt. Gå heller for en ryggsekk spør du meg; uendelig mye mer praktisk og behagelig enn en skulderveks som bare gnager og gjør vekte ekstra merkbar. Kanskje en sekk fra Jansport (god kvalitet)?

 

Når det gjelder mus, så får du bre se på andre mus fra logitech, som jo da har samme knapper og funksjonalitet som du ønsker deg!

 

Håper dette var deg til hjelp, ellers finner du sikkert ut det du trenger i tråde for Zepto-maskiner. Og ikke gjem at det finnes en søkefunksjon på forumet ;)

Lenke til kommentar
Harddisken på 80gb virker som det beste alternativet m/7200rpm. Funker vel bra med ein ekstern harddisk? Fungerer eksterne harddisker som minnepenner, eller er det mykje strev med slikt? vil eg merke det mykje at harddisken er 7200rpm, kjører 10000 raptor på stasjonær nå, går utifrå at det ikkje er den største flaskehalsen til speling etc? Går det greit å spela spel frå ein ekstern harddisk, såklart har eg dei mest krevande spela innstalert, men enkelte andre som t.d. wc3, wow og i det skiktet.

 

Om du har en god (og rask) ekstern disk er det fullt mulig å kjøre spill fra denne. Vil imidlertid anbefale å gå for 100GB 7200 rpm om du er ute etter ytelse, dette er det råeste du får til bærbare i dag (inntil samsungs nye super-disker med inntil 200 GB 7200 rpm kommer).

 

Kva av dei trådlause korta burde eg velge? har forstått det slik at 108mb er optimalt for tida, forklar her også om nokon orker

 

108 mbps "finnes ikke", dvs det finnes kort som er basert på 54 mbps-standarden som hevdes å klare 108 ved hjelp av komprimering, men disse er sjeldent i nærheten av dobbel hastighet av 54 mbps-kortene (i virkeligheten klarer ingen hverken 54 eller 108 da dette kun er teoretiske topphastigheter). Intel 4965AGN er absolutt å anbefale (ser også at du har valgt dette).

 

Anbefaler deg også å studere tråden om Zepto 6224/6625 nøye, da denne inneholder mye nyttig informasjon om maskinen.

Lenke til kommentar

En konkurrent til 6625: IFL90. Det blir egentlig mye en smaksak hvilken av de to man liker best...

 

Mitt intrykk er at IFL90 kanskje har noe bedre batteritid (hvis sammenligner på batterier med like mange celler), mens 6625 har noen tilkoblinger og noen småting som IFL90 ikke har. Ytelsesmessig vil jeg tro de er ganske like.

 

Mer info om IFL90 her.

 

- Amund

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...