Reisndyr Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Hei! Er på utkikk etter en dugelig bærbar pc til studenttilværelsen. Det er så mye å velge blant på markedet, derfor har jeg valgt å søke råd her på forumet. Pcn skal hovedsaklig brukes til film/musikk avspilling, surfring, på foredrag og kanskje til noe skolerelaterte programmer etter hvert. Den bør være liten, lett, stille og ha god strømkapasitet. Prismessig bør den ligge på under 14.000kr. Har foreløpig sett litt på Dell sin XPS TM M1210. Takker for svar på forhånd! PS: blir nok å kjøre vista Lenke til kommentar
cheesewheese Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 (endret) Hei! Er på utkikk etter en dugelig bærbar pc til studenttilværelsen. Det er så mye å velge blant på markedet, derfor har jeg valgt å søke råd her på forumet. Pcn skal hovedsaklig brukes til film/musikk avspilling, surfring, på foredrag og kanskje til noe skolerelaterte programmer etter hvert. Den bør være liten, lett, stille og ha god strømkapasitet. Prismessig bør den ligge på under 14.000kr. Har foreløpig sett litt på Dell sin XPS TM M1210. Takker for svar på forhånd! PS: blir nok å kjøre vista 8689996[/snapback] Dell er fine pcer for brukere som ikke er så flinke på data (sier IKKE at de ikke er fine for avanserte brukere og! bare sånn for å nevne det). De er enkle og greie i bruk, og logiske. I midlertid så ville jeg aldri kjøpt en Dell. Med en gang du går utenfor skolearbeid, som nettverks deling, er Deller håpløse. Kompisen min har en Dell, jeg har en Acer (se signatur). Vi har helt samme operativsystem, untatt hva Dell har satt inn i sin! OG det er dette som skaper problemer. Siden Dell retter seg mot mindre avanserte brukere, så har de høy sikkerhet. Latterlig høy og. De kan jo ikke dele de "private" filene under mine dokumenter, de nekter å bli funnet under arbeidsgruppen, og nekter å bli sett på lan oppsett i spill. Dell gjør meg gærn på det området. Kompisen min og jeg vil lan'e, men det går bare IKKE, siden han har en Dell. Vi har vel sittet totalt i flere timer på flere overnattinger, sittet sent oppe og prøvd å løse problemet. Det går bare ikke! Dere tror kanskje vi ikke vet åssen å lan'e, men bruker vi desktopen hans som står to meter unna.... Så bruker vi under 2 min på å få opp systemet, og deler filer som bare det, lan'er for full fart (eller så fort som det går, han har litt gammel desktop!), OG desktopen har HELT likt operativsystem og. DERFOR liker ikke jeg Dell'er, og anbefaler dem som regel ikke. Når det kommer til valg av laptop, så kan du kanskje være litt mer presis på spesifikasjoner. Det hjelper veldig! 12" eller 15.4".... CPU? GPU? Webcam? osv... Cheesewheese Endret 24. mai 2007 av cheesewheese Lenke til kommentar
Reisndyr Skrevet 24. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2007 12" funker greit Glemte å nevne at bærbaren helst bør ha god nettverkskompabilitet, ettersom jeg garrantert vil prøve å snylte mest mulig på diverse offentlige internettilganger Lenke til kommentar
Odovacer Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Alternativt er zepto serien, hvosr du kan konfigurere etter nske, du kan også oppgradere nettverkskortet til et meget kraftig ett Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Hei! Er på utkikk etter en dugelig bærbar pc til studenttilværelsen. Det er så mye å velge blant på markedet, derfor har jeg valgt å søke råd her på forumet. Pcn skal hovedsaklig brukes til film/musikk avspilling, surfring, på foredrag og kanskje til noe skolerelaterte programmer etter hvert. Den bør være liten, lett, stille og ha god strømkapasitet. Prismessig bør den ligge på under 14.000kr. Har foreløpig sett litt på Dell sin XPS TM M1210. Takker for svar på forhånd! PS: blir nok å kjøre vista 8689996[/snapback] Dell er fine pcer for brukere som ikke er så flinke på data (sier IKKE at de ikke er fine for avanserte brukere og! bare sånn for å nevne det). De er enkle og greie i bruk, og logiske. I midlertid så ville jeg aldri kjøpt en Dell. Med en gang du går utenfor skolearbeid, som nettverks deling, er Deller håpløse. Kompisen min har en Dell, jeg har en Acer (se signatur). Vi har helt samme operativsystem, untatt hva Dell har satt inn i sin! OG det er dette som skaper problemer. Siden Dell retter seg mot mindre avanserte brukere, så har de høy sikkerhet. Latterlig høy og. De kan jo ikke dele de "private" filene under mine dokumenter, de nekter å bli funnet under arbeidsgruppen, og nekter å bli sett på lan oppsett i spill. Dell gjør meg gærn på det området. Kompisen min og jeg vil lan'e, men det går bare IKKE, siden han har en Dell. Vi har vel sittet totalt i flere timer på flere overnattinger, sittet sent oppe og prøvd å løse problemet. Det går bare ikke! Dere tror kanskje vi ikke vet åssen å lan'e, men bruker vi desktopen hans som står to meter unna.... Så bruker vi under 2 min på å få opp systemet, og deler filer som bare det, lan'er for full fart (eller så fort som det går, han har litt gammel desktop!), OG desktopen har HELT likt operativsystem og. DERFOR liker ikke jeg Dell'er, og anbefaler dem som regel ikke. Når det kommer til valg av laptop, så kan du kanskje være litt mer presis på spesifikasjoner. Det hjelper veldig! 12" eller 15.4".... CPU? GPU? Webcam? osv... Cheesewheese 8691438[/snapback] Gjør som meg, legg inn en vanlig windows-versjon så er alt det beskrevet over 0 problem. Hadde heller aldri problemer med nettverkstilkobling da jeg brukte det forhåndsinstallerte. Det er dog lurt å velge intels nettverkskort og ikke dells egne. Dell er ikke for avanserte brukere? Fordi de legger inn bloatware? I likhet med acer, HP osv? Dell er jo omtrent eneste produsent hvor du f.eks kan sette i nye grafikkort på flere av deres bærbar-modeller. Dessuten kommer de til å levere sine pcer med linux snart, noe som jeg vil si kvalifiserer til avansert bruk. M1210 er ei veldig bra maskin, bra batterilevetid, liten og lett, god ytelse til en fornuftig pris. Ikke hørt om noen som har problemer med nettverk på den Lenke til kommentar
cheesewheese Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Det har du rett i. Legg inn ny OS så burde det funke. Bruke Intels nettverkskort høres også ut som en god idé. Men ja, Dell fokuserer for mye på sikkerhet i standard innstillingene syns jeg. Du får ikke nok frihet uten å bli kvitt de sikkerhets innstillingene. Når det gjelder skjermkort, så kommer jo det bare ann på hovedkortet til laptopen . Men Acer, HP, osv, de legger jo ikke inn standard innstillinger som Dell. Jeg har prøvd å lan'e med de merkene, og det fungerer utmerket, bare Dell jeg får problemer med, og ikke spør meg hvorfor. Jeg tror jeg "vet" det er sikkerhets innstillingene på Dell laptopene . Dette er pga nettverks delingen av mapper. Dell bare lar deg ikke dele personlige mapper. Prøvd alt... men det bare går ikke. Jeg vet i hvertfall ikke hvordan å få det til. Noen som kanskje vet åssen? for kompisen min har lyst på mye musikk jeg har på pcen... han er litt lei av rocken fra eksen på laptopen hans . Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Det er ikke dell som ikke lar deg dele personlige mapper, det er isåfall sikkerhetsprogrammet, hos meg hette det mcafee og var det første jeg kvittet meg med etter å ha mottat pcen, da jeg synes det var en svært dårlig løsning. Anbefaler zonealarm free, da kan du skru program-kontroll så du slipper godkjenne alle dine programmer for internettbruk, samtidig som du kan ha innkommende sikkerhet på maks for å unngå hackere og annen dritt fra internett Lenke til kommentar
Reisndyr Skrevet 25. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2007 Hadde vært hyggelig om jeg kunne få spesifikke eksempler på andre modeller enn dell. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå