pierce007 Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Tenkt scenariet: Innkjøp av DM 7025. Da denne har twin tuner, trengs dobble LNB. Har idag 4 slike på parabolen. Hvis jeg kjøper 4 dobble LNB, hvor kobler jeg alle disse ledningene da? Jeg ønsker feks å se på Astra for å ta opp noe på Thor og Hotbird eller andre varianter. Det vil jo da bøi 8 ledninger fra parabolen - kan jeg feks sette inn en 8-1 diseq? Eller hvordan løser jeg dette? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 (endret) Tenkt scenariet: Innkjøp av DM 7025. Da denne har twin tuner, trengs dobble LNB. Har idag 4 slike på parabolen. Hvis jeg kjøper 4 dobble LNB, hvor kobler jeg alle disse ledningene da? Jeg ønsker feks å se på Astra for å ta opp noe på Thor og Hotbird eller andre varianter. Det vil jo da bøi 8 ledninger fra parabolen - kan jeg feks sette inn en 8-1 diseq? Eller hvordan løser jeg dette? 8689850[/snapback] Du må ha to stk 4/1 velgere, en til hver tuner, og to separate kabler fra velgerene til tunerene. (Hver tuner har egen antenneinngang) Endret 24. mai 2007 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 24. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2007 Tenkt scenariet: Innkjøp av DM 7025. Da denne har twin tuner, trengs dobble LNB. Har idag 4 slike på parabolen. Hvis jeg kjøper 4 dobble LNB, hvor kobler jeg alle disse ledningene da? Jeg ønsker feks å se på Astra for å ta opp noe på Thor og Hotbird eller andre varianter. Det vil jo da bøi 8 ledninger fra parabolen - kan jeg feks sette inn en 8-1 diseq? Eller hvordan løser jeg dette? 8689850[/snapback] Du må ha to stk 4/1 velgere, en til hver tuner, og to separate kabler fra velgerene til tunerene. (Hver tuner har egen antenneinngang) 8690409[/snapback] det er helt greit! mulig jeg forklarer dårlig. men med 7025 ønsker jeg å ta opp fra feks Astra, for så å se på Thor, eller ta opp fra kabeltv for så å se på Hotbird siden denne har twin tuner. jeg lurer da på hvordan dette løses når en skal bruke 7025 som tuner for både kabeltv og satelitt samtidig? på tuneren har du en inn og en ut. hvis en da har to dobble LNB for Thors og Sirius koblet til 4-1 diseq, så kobler denne til DM. hva da med det andre uttaket i tuneren, siden den som sagt har en inn og en ut? på SKy dekoderen har jeg det samme, men på den kan jeg ikke bruke diseq. her går begge kablene fra dobble LNB til begge uttakenene på dekoderen Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 (endret) det er helt greit! mulig jeg forklarer dårlig. men med 7025 ønsker jeg å ta opp fra feks Astra, for så å se på Thor, eller ta opp fra kabeltv for så å se på Hotbird siden denne har twin tuner. jeg lurer da på hvordan dette løses når en skal bruke 7025 som tuner for både kabeltv og satelitt samtidig? på tuneren har du en inn og en ut. hvis en da har to dobble LNB for Thors og Sirius koblet til 4-1 diseq, så kobler denne til DM. hva da med det andre uttaket i tuneren, siden den som sagt har en inn og en ut? på SKy dekoderen har jeg det samme, men på den kan jeg ikke bruke diseq. her går begge kablene fra dobble LNB til begge uttakenene på dekoderen 8690619[/snapback] Oi, da ble det mer komplisert, når du skal ha kabeltv attpåtil.. Nå har jeg ikke satt meg 100% inn i alle detaljene om DM7025, men den har så vidt jeg har forstått to separate, utbyttbare tunere, som kan byttes om mellom DVB-S, DVB-C og DVB-T. (hhv satelitt, kabel, og digitalt bakkenett) Ditt scenario blir dermed vanskelig å løse, ettersom du i det første tilfellet (Astra+Thor) du beskriver trenger to satelitt-tunere, og i det andre tilfellet (kabeltv+Hotbird) trenger en satelitt- og en kabel-tuner. I praksis hadde du trengt en dreambox med minst tre tunerplasser, to for satelitt og en (helst to, for å kunne ta opp og se på forskjellige kabeltv-kanaler samtidig) for kabeltv, men det finnes vel dessverre ikke på markedet.. Du har som du sier en inngang og en utgang på hver tuner, og meninga med det er at du f.eks. kan koble utgangen fra den ene tuneren inn på inngangen på den andre, men da blir det sterkt begrenset hva du kan se på tuner #2 mens du tar opp noe fra tuner #1 (du kan da bare se på samme satelitt, polarisering og frekvensbånd). Med andre ord ikke en løsning å anbefale , så lenge det overhodet er mulig å trekke en egen kabel fra parabolen til tuner #2. Tror dessverre den beste løsninga for deg blir å koble Dreambox'en til parabolen som jeg forklarte først, med to stk 4-1 velgere, og så ha en egen tuner med opptaksmuligheter for kabeltv.. Da kan du ta opp minst to programmer samtidig, og se på et tredje.. Endret 24. mai 2007 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 24. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2007 det er helt greit! mulig jeg forklarer dårlig. men med 7025 ønsker jeg å ta opp fra feks Astra, for så å se på Thor, eller ta opp fra kabeltv for så å se på Hotbird siden denne har twin tuner. jeg lurer da på hvordan dette løses når en skal bruke 7025 som tuner for både kabeltv og satelitt samtidig? på tuneren har du en inn og en ut. hvis en da har to dobble LNB for Thors og Sirius koblet til 4-1 diseq, så kobler denne til DM. hva da med det andre uttaket i tuneren, siden den som sagt har en inn og en ut? på SKy dekoderen har jeg det samme, men på den kan jeg ikke bruke diseq. her går begge kablene fra dobble LNB til begge uttakenene på dekoderen 8690619[/snapback] Oi, da ble det mer komplisert, når du skal ha kabeltv attpåtil.. Nå har jeg ikke satt meg 100% inn i alle detaljene om DM7025, men den har så vidt jeg har forstått to separate, utbyttbare tunere, som kan byttes om mellom DVB-S, DVB-C og DVB-T. (hhv satelitt, kabel, og digitalt bakkenett) Ditt scenario blir dermed vanskelig å løse, ettersom du i det første tilfellet (Astra+Thor) du beskriver trenger to satelitt-tunere, og i det andre tilfellet (kabeltv+Hotbird) trenger en satelitt- og en kabel-tuner. I praksis hadde du trengt en dreambox med minst tre tunerplasser, to for satelitt og en (helst to, for å kunne ta opp og se på forskjellige kabeltv-kanaler samtidig) for kabeltv, men det finnes vel dessverre ikke på markedet.. Du har som du sier en inngang og en utgang på hver tuner, og meninga med det er at du f.eks. kan koble utgangen fra den ene tuneren inn på inngangen på den andre, men da blir det sterkt begrenset hva du kan se på tuner #2 mens du tar opp noe fra tuner #1 (du kan da bare se på samme satelitt, polarisering og frekvensbånd). Med andre ord ikke en løsning å anbefale , så lenge det overhodet er mulig å trekke en egen kabel fra parabolen til tuner #2. Tror dessverre den beste løsninga for deg blir å koble Dreambox'en til parabolen som jeg forklarte først, med to stk 4-1 velgere, og så ha en egen tuner med opptaksmuligheter for kabeltv.. Da kan du ta opp minst to programmer samtidig, og se på et tredje.. 8692190[/snapback] skal ikke være enkelt nei. da blir løsningen veldig dyrt og.....men kan jo evt kjøpe et billig/rimelig tv kort å ta opp på pc - forbeholdt kabeltv, og bruke DM for satelitt. men da forsvinner forsåvidt kanskje min begrunnelse til å kjøpe DM og.......eller?!? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå