Gå til innhold

Legge inn win2k på 30 maskiner

Xvani

Anbefalte innlegg

Har fått "jobb" å legge inn win 2k eller XP på et nettverk. Hva er raskeste måten å gjøre dette på? Har liten lyst til å gjøre dette på vanlig måte. Hvis det ikke er mulighet for å gjøre alt samtidig, går det ann å sett opp så jeg får alle valgene på starten, i steden for å sjekke igjen hvert 5 min?

Hva gjør jeg med SP'ene? Installerer fra serveren, eller er det en snarvei her også?

Hvordan er det med windows XP?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har fått "jobb" å legge inn win 2k eller XP på et nettverk. Hva er raskeste måten å gjøre dette på? Har liten lyst til å gjøre dette på vanlig måte. Hvis det ikke er mulighet for å gjøre alt samtidig, går det ann å sett opp så jeg får alle valgene på starten, i steden for å sjekke igjen hvert 5 min?

Hva gjør jeg med SP'ene? Installerer fra serveren, eller er det en snarvei her også?

Hvordan er det med windows XP?

Skal du legge inn XP og klone maskinene må du har MVL versjon (slipper product activation). Er alle maskinene like? Har du en server? isåfall åssen os? Norton Ghost eller Altiris er greie valg. Altiris har nice konsoll for utrulling av image på nytt hvis pc'n tryner. Man kan oxo overta skjermbildet på maskiner med altiris og MASSE mer. (koster rundt 300,- pr lisens mens ghost koster rundt 100-lappen eller.no) Kjører du win2k eller .NET server med Active directory kan du kjøre inn SP'er og andre installasjonspakker via det.

Lenke til kommentar

takk for svar! hva er MVL versjon? Det er en server der, den har NT 4.0, skal muligens oppgraderes til win2k server, men ikke av meg.

Ang. MVL versjonen (sannsynligvis blir det win2k, dette er ikke opp til meg. Jeg skal bare sette dette opp) må jeg da gå til hver enkelt pc, putte inn cd'en der og så går alt av seg selv? Hva hvis det hadde vært 200 pc'er, da hadde til og med dette vært tungvindt!

Lenke til kommentar
takk for svar! hva er MVL versjon? Det er en server der, den har NT 4.0, skal muligens oppgraderes til win2k server, men ikke av meg.  

Ang. MVL versjonen (sannsynligvis blir det win2k, dette er ikke opp til meg. Jeg skal bare sette dette opp) må jeg da gå til hver enkelt pc, putte inn cd'en der og så går alt av seg selv? Hva hvis det hadde vært 200 pc'er, da hadde til og med dette vært tungvindt!

MVL er Multi Volume Lisence eller noe sånt. Ghost funker greit hvis pc'ne er like, altiris er det beste valget hvis pc'n ikke er like. Det de gjør er at du setter opp 1 pc og lager et image(kopi) av den, som du kjører ut til de andre pc'ne. Det altiris kan, men ikke ghost kan så bra er at du kan gå inn å endre drivere osv pr maskin. Altiris kan du oxo sette opp til å dytte ut image't f.eks hver lørdag kl. 23:00 så alle hadde "nyinstallert" maskin når de kom på jobb igjen på mandag..... Vet mange kurs stedet bruker dette, compaq tror jeg det var hadde en test på dette i USA, der klarte de "å sette opp" litt over 4000 maskiner på 1 time eller no. Veldig greit f.eks på kurslokaler. Bare setter igang slikt sånn at de som skal ha kurset har de programmene de skal kjøre kurs på og ikke noe anna, og ikke minst.... alle pc'ne funker 100%

Lenke til kommentar

På installasjons cd'en til 2000 har du to funksjoner. Det ene er en installation manager der du besvarer alle de spørsmål man normalt gjør via en installasjon. Deretter kan du kjøre sysprep, som lager et slags image for distribusjon til flere pc'er.

Ergo slipper du å sitte foran hver maskin og velge språk, tastaturoppsett osv. -og installasjonsprosessen går mye raskere

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...