Gå til innhold

Valg av macrolinse og stativ


Anbefalte innlegg

Skal ha meg macrolinse nå og vet ikke helt hvem jeg skal velge, sigma 150 mm 2,8 eller sigma 180 mm 3,5? Noen som har erfaring med disse? Er det noen større forskjell her enn brennvidden ?

 

Ønsker også tips på stativer. Treger noe som tåler litt vekt, og stativet må ikke være for tungt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal ha meg macrolinse nå og vet ikke helt hvem jeg skal velge, sigma 150 mm 2,8 eller sigma 180 mm 3,5? Noen som har erfaring med disse? Er det noen større forskjell her enn brennvidden ?

 

Ønsker også tips på stativer. Treger noe som tåler litt vekt, og stativet må ikke være for tungt.

8689630[/snapback]

 

Hei vet ikke hvilket kamera du har, men har selv hatt Sigma 150mm 2.8 og var storfornøyd med det.

Jeg hadde også valget mellom 150mm og 180mm.

Valget falt da på 150mm pga lysstyrken.

Angret ikke et sekund etterpå.

 

Andreas

Lenke til kommentar

Siden du skal ha makroobjektiv bør du kanskje sjekke hvor langt ned stativet kan gå. Enkelte stativ er bedre egnet til makro enn andre. F.eks. er det bra hvis kameraet kan henges ned mellom de tre beina, eller hvis beina kan kortes inn mye og spres helt til kameraet er nesten nede på bakken. Det spørs naturligvis hva du skal ta bilder av, men for blomster og insekter kan dette være kjekt.

Sikkert noen andre som har mer tips om dette.

Lenke til kommentar

Jeg har Sigma 180 f3.5 (kjøpt før 150 mm varianten kom på markedet) og er kjempefornøyd med den til makrobruk. Brennvidden er svært praktisk da arbeidsavstanden blir litt lengre enn 150 mm alternativet. Forskjellen i lysstyrke betyr lite ved makrobruk da man uansett må blende ned endel for å oppnå ønsket dybdeskarphet. Objektivet er solid og jeg bruker det nesten alltid med et kvalitetsstativ/kule hode. (Sachtler DA75L/Burzinski).

 

Hvis du ikke har annen lyssterk optikk i 150 mm området så ville jeg nå uten tvil valgt 150 millimeteren på grunn av vekt/størrelse og lysstyrke. 180 millimeteren er ikke god til generell rask actionfotografering da autofokusen er jagende i forhold til Nikons AF-S optikk.

Lenke til kommentar

Tenkte det samme med lysstyrken jeg også. Hadde inntil nylig (ble stjålet) sigma 105 mm macro og jeg tror aldri jeg har brukt så stor blender som 2.8 når jeg brukte den. Linsa skal stort sett kun brukes til macro, har sigma 70-200 f2.8 også, så den dekker de fleste andre behov sånn sett.

 

Så stativet jeg skal kjøpe skal jeg bruke med macrolinsa og 70-200`n. Noen som kan anbefale noe konkret som passer her?

 

Froggyler; har du link til nettbutikk som selger det stativet/kulehodet du anbefaler ?

 

Et annet, sikkert veldig teit spørsmål, men hvordan styrer dere kameraet når dere bruker kulehode? :blush: Jeg er vandt med en spak jeg kunne vinkle kameraet i alle retninger fra manfrottostativet jeg har nå..

Lenke til kommentar

Froggyler; har du link til nettbutikk som selger det stativet/kulehodet du anbefaler ?

 

Et annet, sikkert veldig teit spørsmål, men hvordan styrer dere kameraet når dere bruker kulehode? :blush:  Jeg er vandt med en spak jeg kunne vinkle kameraet i alle retninger fra manfrottostativet jeg har nå..

8690387[/snapback]

 

 

Sachtler og Burzynski kjøpes f.eks her: https://www.isarfoto.com/cms.php/_255/en/0/Home.html (Husk at du trenger hurtigfeste system i tillegg.)

 

 

 

På gode kulehoder finner man raskt et "sweet spot" hvor man kan bevege kamera/objektiv i alle retninger med myk motstand (uten at selv tunge objektiver tipper over). Man låser så enkelt kameraet i den valgte posisjonen med låseskruen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...