Gå til innhold

Bildekritikk på ett par naturbilder -AMATØR-

Anbefalte innlegg

Tok noen bilder ifjor som jeg ikke har lagt ut på nett før nå.

Dette er noen av de aller første bildene jeg tok med mitt nye speilreflekkamera.

Kunne tenkt meg kritikk på disse og få høre hva jeg evnt kan gjøre bedre osv.

Bildene er ikke redigert på noen som helst måte annet enn at det er lagt på en ramme og signatur.

natur1gj8.jpg

natur6du9.jpg

natur12il1.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er en veldig bra start. Noe hardt lys og de kunne nok vært skarpere (der de skal være skarpe). Prøv gjerne litt andre komposisjoner der ikke blomsten blir så midtstillt, ellers duse og fine bilder :)

Lenke til kommentar

Ok,

var inne på tanken tidligere, men så ble jeg distraert og glemte det.

Bilde 1 :

Jeg syns du har fått til et fint fotografi. Du har brukt DOF på en bra måte og får blomsten til å fange oppmerksomheten. Det er 3 ting jeg syns trekker litt ned, som kanskje kunne ha vært gjort bedre.

1. Det lyse feltet til venstre i bildet kunne vært unngått, men det ødelegger på ingen måte bildet, så det er bare småpirk.

2. Syns de lyse feltene på oppsiden av blomsten er litt vel sterke, kanskje spotmåling på dette punktet ville ha gitt en litt bedre eksponering ?

3. Syns det lyse feltet på 'enden' av blomsten (den pollentingen) er litt skjemmende.

Du kunne kanskje ha skygget litt for lyset akkurat der ?

Men som sagt, et fint bilde.

Bilde 2 :

Er egentlig finere enn bilde 1. Dette da du har fått den andre blomsten i bakgrunnen ut til venste, og det hvite feltet er borte. I sted gikk den bakre blomsten litt 'i ett', om du skjønner hva jeg mener.

Igjen vil jeg peke på spotmåling på de lyseste punktene for å få en 'bedre' eksponering (syns hverfall jeg).

Bilde 3 :

Du tar et bilde av en hvit blomst, i relativt sterkt lys.

Her har bildet rett og slett blitt overeksponert, mener jeg. Grunnen til at jeg sier dette er at blomsten ser tildels utbrent ut, og du har mistet detaljer på kronbladene (er det riktig ord ?) på blomsten.

Det hvite feltet i øvre kant er litt skjemmende. Bilde kunne kanskje ha vært beskjært for å få vekk dette. Men det er en mulighet for at det da ville ha blitt litt lite luft over den bakre blomsten. En annen vinkel kunne kanskje ha gitt et litt bedre resultat ?

Totalt sett er bilde 2 best. Og jeg syns det er et fint bilde.

Nå har jeg kanskje lagt listen høyt, for jeg ser nå at det står amatør i tittelen på innlegget, men jeg er selv amatør så ikke legg for mye vekt på hva jeg sier.

Jeg har prøvd å si hva jeg mener kunne ha vært gjort annerledes, men det er ikke sikkert det har kommet klart frem.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

DOF: Depth of field - Det vil si måten blomsten er i fokus og bakgrunnen blir ufokusert på en slik måte at 'objektet' du fotograferer virkelig skiller seg ut fra bakgrunnen/forgrunnen.

Spotmåling : På de aller fleste kameraer, kompaktkameraer så vel som SLR, så kan du stille på hvor/hvordan kameraet skal måle lyset. Vanligvis evaluerer kameraet lyset i HELE bildet, med fokus på senteret av bildet og lager en 'gjennomsnittlig' eksponering basert på hvordan lyset er.

Ved spotmåling så måles et LITE punkt, som oftest (Kan stilles på DSLR) i senter av bildet. På denne måten så stiller kameraet eksponeringen slik at det blir riktig for det PUNKTET der du målte lyset.

På kompaktkameraer, hvertfall det jeg hadde, så låste kameraet lysmålingen når jeg trykket utløseren halveis ned, dermed kan du måle lysestyrken på det lyseste punkte og så rekomponere bilde med utløserknappen halvveis nede. Ulempen er at da kan du risikerer å komme ut av fokus, har du egen fokusknapp så kan du refokusere.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...