Gå til innhold

Problemer med bygging av data.. Ikke skjermbilde..

Anbefalte innlegg

Heisann..

Driver for tiden og bygger data.. Det ser egentlig ut til å gå ganske greit, men sliter med et par ting.

Alt er koblet til, og alt ser ut til å ha strøm.

Maskinen starter, og alle vifter går. Men vi får ikke noe skjermbilde. Har prøvd med to forskjellige skjermkort, uten annet resultat. Skjermen fungerer fint med en annen pc.

det er et område på hovedkortet som kalles for "panel". Her har vi koblet diverse små ledninger. (Leds ovs..) Da fungerer strømbryter/resetknapp/hdd led/power led.

Pc speakeren gir ikke lyd fra seg. Så vi får ikke beskjed om noe som eventuelt er koblet feil osv.. Den bør jo også være koblet riktig siden alt det andre på dette "panelet" fungerer?

Noen som har en anelse om hvorfor vi ikke får skjermbilde? Alt er forslag mottas med takk.. Vil gjerne få dette til å fungere. :)

Maskinen er som følger:

Asus A7V333

AMD xp 2100+

Msi Geforce 4 Ti 128mb ddr.

2x 256mb Twinmos Pc2700 ddr ram (Hjelper ikke med bare en brikke)

WD 80gb 2mb.

Chieftech Black Miditower

(Diverse lydkort/nettverkskort osv vi ikke bruker for øyeblikket)

Mvh.

Knuty

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sjekk om CPU sitter skikkelig i sokkelen. Var med å oppgraderte en maskin for 2 uker siden, da stod ikke cpuen skikkelig i sokkelen. Vifter startet men ellers var det ingen livstegn.

Får prøve det.. Kommer tilbake med respons så fort det er gjort.

Takk for raskt svar.

Lenke til kommentar

Hm..

Vi har prøvd med en annen prosessor, og det samme skjer. (T-bird 1400).

XP prosessoren er testet i en annen maskin, og fungerer fint.

Frykter at pc-speakeren ikke fungerer, og dermed ikke får sagt fra om hva som er feil.

Man er sikre på at dette chieftech kabinettet har pc-speaker?

Ledningen til den er vel den lille ledningen som er sammen med leds-ledningenene, og er merket "speaker"?

Jeg er nesten sikker på at denne er koblet riktig. Står i alle fall akkuratt slik inskriften på hovedkortet sier. Alt annet som er koblet etter den inskripsjonen fungerer jo.

Andre forslag til hva som kan være feil?

Lenke til kommentar

Det er en vanlig lydutgang bakpå kortet ditt, og det er der de oppleste feilmeldingene kommer ut. Den du skal koble opp på panelen nedpå høyre kant er den som skal i kabbinettet(hvis du har en slik) som lager bip lyder. Men som sagt, feilmeldingene kommer på utgangen bak, og i den middterste utgangen. Og hører du ingen feil mld der, så er nokk ikke hovedkortet ditt startet opp. Litt nedenfor til høyre fra midten er det en grøn lampe, lyser den?

Lenke til kommentar

Ta ut ram, nettverkskort, skjermkort osv, kort sagt alt som kan taes ut, skry på "maskinen", da burde pc-speakeren beepe hvis den er satt riktig i. Beeper den ikke, er pcspeaker koplet feil, eller hovedkortet er kaputt. Beeper det, sett i prosessor og prøv det samme, sett så i ram, deratter skjermkort... Prøv forskjellige kombinasjoner, og se om du får noen reaksjon i form av lyd eller bilde.

Lenke til kommentar
Det er en vanlig lydutgang bakpå kortet ditt, og det er der de oppleste feilmeldingene kommer ut. Den du skal koble opp på panelen nedpå høyre kant er den som skal i kabbinettet(hvis du har en slik) som lager bip lyder. Men som sagt, feilmeldingene kommer på utgangen bak, og i den middterste utgangen. Og hører du ingen feil mld der, så er nokk ikke hovedkortet ditt startet opp. Litt nedenfor til høyre fra midten er det en grøn lampe, lyser den?

Den lampa lyser ja. Så det er neppe problemet.

Du mener at jeg bare skal koble noen vanlige høyttalere på den grønne "lydporten" bakpå hovedkortet, og se om jeg får noen lyder?

Da prøver vi det. :)

Lenke til kommentar

Den lampa lyser ja. Så det er neppe problemet.

Du mener at jeg bare skal koble noen vanlige høyttalere på den grønne "lydporten" bakpå hovedkortet, og se om jeg får noen lyder?

Da prøver vi det. :)

Det er slik at hK et ditt har noe de kaller voice post reporter, eller noe slikt. Det er en hygglig damestemme som sier om det er noe feil, og den bruker det innebygde lydkortet. Så slipper du å decode BIP.

Lenke til kommentar

Det er slik at hK et ditt har noe de kaller voice post reporter, eller noe slikt. Det er en hygglig damestemme som sier om det er noe feil, og den bruker det innebygde lydkortet. Så slipper du å decode BIP.

Nå fikk jeg høre denne damestemmen ja.. Hun sier noe så koselig som "System Failed - Cpu Test" eller noe sånt.

Ikke 100% sikker på ordet test..

Dette skjer både med xp2100 prosessoren og T-bird 1400. BEGGE prosessorene fungerer i en annen maskin.

Ødelagt hovedkort?

Hva gjør man eventuelt da? Handla alt hos komplett..

Takker for fortsatt raske svar. :)

Lenke til kommentar

Kanskje viften din går for sakte til å maskinen starter. Installerte for kort siden et asus a7n8x deluxe i min egen maskin, maskinen ville ikke poste pga at viften på cpu'en ikke gikk fort nok rundt... Hvis du har noen kabinet vifter som du kan skru opp rpm på så kobl en av dem til porten der hvor cpu viften skal stå, det løste i hvertfall mitt problem.

Lenke til kommentar

Ville prøvd å leke litt med jumper settingene først. Som standard står den i jumperfree mode. Sett fsp til 133 manuelt. Bruk manualen, det finnes mange jumpere på a7v333, så hold manualen ved din side. Ellers tror jeg du ville fått melding om overoppheting hvis det var det som var problemet. Jeg tullet litt med fsb, og hun sa ifra, men da kom jeg greit inn i bois. Tror nokk at hovedkortet ditt er småødelagt.

Lenke til kommentar

Nå fikk jeg høre denne damestemmen ja.. Hun sier noe så koselig som "System Failed - Cpu Test" eller noe sånt.

Ikke 100% sikker på ordet test..

Dette skjer både med xp2100 prosessoren og T-bird 1400. BEGGE prosessorene fungerer i en annen maskin.

Ødelagt hovedkort?

Hva gjør man eventuelt da? Handla alt hos komplett..

Takker for fortsatt raske svar. :)

Beklager vist eg ikke har lest gått nok? Men har du den siste versjonen bios til hovedkortet ditt. Er du sikker at kortet støtter cpu'en?

Lenke til kommentar

Umulig å få lagt inn nyeste bios, når den ikke godtar noen prosessorer.. Hovedkortet SKAL støtte t-bird 1400 og Xp2100+. Det er jeg sikker på.

Til deg som foreslo annen vifte. Har nå testet med en coolermaster som kjører på 5000rpm. det samme skjer. Så det er neppe problemet.

Det er nok hovedkortet gitt.. :(

Har som sagt kjøpt fra komplett. Hva gjør jeg nå? Garanti/bytting osv..?

Lenke til kommentar

vell da leser du litt her. Det er forbrukerkjøpsloven, og husk at det er den som gjelder, og ikke kjøpsloven. Den gir deg som forbruker flere rettigheter. Du kontakter komplett og forklarer problemet. Jeg ville sendt de alt, og sagt "eg kjøpte alt fra dere, deres problem å finne ut hva som ikke funker. Finn det ut å gi meg en del som funker".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...