Gå til innhold

Fjerne GRUB eller hele ubuntu

Anbefalte innlegg

hoy

Har fått i oppdrag å fikse en uheldig kompis sin pc.

Han skulle teste ut linux, og installerte Ubuntu på sin laptop.

Noe feil skjedde ett eller annet sted, og han får nå ikke opp skjermbilde.

Bare tekstbasert linux.

Han får heller ikke bootet winxp cd. og heller ikke kommer han inn i bios, eller boot menyen eller noe der. Jeg har lite linux kunnskaper, men det ser ut som om grub overstyrer ting når en vil inn i biosen og lignende.

Det jeg lurer på er om det er mulig å få fjernet grub, eller få formatert hele harddisken, fra det tekstbaserte...?

uten å måtte boote fra noe, siden det ikke går.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg ingen ekspert, men GRUB skal ikke klare å ødelegge for å gå inn i bios. Det er vel biosen som må starte opp GRUB, så bios må starte opp først, og det er under den oppstarten du kan gå inn i bios?

Har du prøvd å tappe flere taster enn kun en? f. eks esc/alle F knappene?

Ellers er det vel mulig å få linuxen hans oppe å gå hvis han fortsatt har lyst til dette, men da trenger vi litt info om skjermkort og ubuntuversion, og gjerne litt om hva som ble gjort da dette skjedde?

Jeg vet ingen annen måte å fjerne GRUB på enn ved å boote windows cd'en og fikse det derfra hvertfall.

Lenke til kommentar

Du får vel fort problemer etter det om du ikke får bootet fra noe media. Grub kicker ikke inn før etter BIOS i alle tilfelle, så burde ikke behøve noe Linux-kunnskap for å få inn Windows... Skal du fjerne grub må du overskrive MBR med noe annet - en annen bootloader.

Hvordan fikk han inn Ubuntu om han ikke får bootet fra CD? Sjekk Windows-CD-en igjen?

Lenke til kommentar

For å komme inn i bios så må man trykke delete eller f2 (som regel) nesten helt i starten etter å ha slått på pc'en. Dette skjer "lenge" før man kommer til bootsjeksjonen. Hvis du ikke får bootet fra en xp cd så er det mulig at cd/dvd-rom ikke er satt til å kunne bootes (settes i bios) eller cd/dvd'en ikke er bootbar. Du kan evt prøve å sette i en linux cd/dvd og se om du får bootet fra den, hvis ja så vil jeg tro det er noe galt med xp cd'en.

Lenke til kommentar
For å komme inn i bios så må man trykke delete eller f2 (som regel) nesten helt i starten etter å ha slått på pc'en. Dette skjer "lenge" før man kommer til bootsjeksjonen. Hvis du ikke får bootet fra en xp cd så er det mulig at cd/dvd-rom ikke er satt til å kunne bootes (settes i bios) eller cd/dvd'en ikke er bootbar. Du kan evt prøve å sette i en linux cd/dvd og se om du får bootet fra den, hvis ja så vil jeg tro det er noe galt med xp cd'en.

8689259[/snapback]

eller F1,F8 osv.osv. Må selv trykke F8 for å komme inn til meg, så er bare å prøve seg frem.

Lenke til kommentar

Jeg trykker f2, står en kort stund på skjermen at det er boot velgeren.

Så står det i et halvt sekund entering boot menu elns, og så popper det opp Grub loading... osv...

akkurat som om istedet for å åpne boot menyen, starter den grub...

Men er det noe jeg kan skrive i linuxen for å få formatert hele disken?

Lenke til kommentar
Jeg trykker f2, står en kort stund på skjermen at det er boot velgeren.

Så står det i et halvt sekund entering boot menu elns, og så popper det opp Grub loading... osv...

akkurat som om istedet for å åpne boot menyen, starter den grub...

Men er det noe jeg kan skrive i linuxen for å få formatert hele disken?

8689480[/snapback]

Merkelig, skjønner ikke hvorfor du ikke kommer inn i biosen da. GRUB skal hvertfall ikke ha muligheten til å overkjøre dette. Tviler på at du får formatert disken i linux mens linux kjører. Kan eventuelt gå hvis den da restarer og går rett inn i formateringen. Men dette vil ikke fjerne GRUB, siden pekeren til GRUB ligger i MBR. Så MBR leter dermed etter GRUB på en partisjon som ikke er der, og du får da error 7 eller noe sånn, husker ikke helt hvilken errorkode.

Lenke til kommentar

Det står alltid (på alle maskiner jeg har vært borti) hvilken knapp det er som åpner bios, står stort sett nede i venstre hjørne. Noen produsenter har ett boot logo som dekker hele skjermen, men det pleier å stå det også hvilke taster som går inn i bios, man kan ikke vente til logoen forsvinner, da har man kommet for langt.

Er gjerne kalt "enter setup" "enter bios" eller noe i nærheten.

Lenke til kommentar

Esc for Biosen, og f2 for boot menyen. Hvis dere leser min sisste post, så står det hva som skjer når jeg trykker f2, så jeg veit godt hvilken taster jeg bør trykke.

Men kommer ikke nen steder. Men kanskje dette problemet hører hjemme i en annen kategori da?

Endret av V-by
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...