Gå til innhold

oppgradering hjelp!

AndyNor

Anbefalte innlegg

Nå har jeg forsøkt så godt jeg kan å få hovedkortet på plass i toweret, plugget i amd cpu'en og putta inn minnet. Jeg starter opp pc'en og får frem 512MB ram, 1800XP, og kommer inn i bios. viftene går, men lengere kommer jeg ikke. Så putter jeg inn harddisken (ibm) men jeg får ikke frem riktig navn, bare masse bokstaver som ikke gir mening (dvd-spilleren finner den riktig navn på)... den loader windows, men så blir skjermen sort, og pc'en restarter..på nytt og på nytt. Hva er feil nå? hvorfor vil den ikke gå inn i winxp? :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nei, den er det ikke noe galt med. i post står det "IC35L080AUUA07-0" ..går utifra at det ikke er normalt. Men kan det være noe annet som er galt.. minne/cpu/hovedkort som gjør at det ikke går. Jeg får opp sikkermodus valgene hver gang jeg starter på nytt, og trykker jeg på sikkermodus laster den en del filer, før det kommer en lyd, så er pc'en av igjen. cpu temp er på 50 grader ca, så den slår seg ikke av automatisk fordi det er høy varme.. Jeg har ikke puttet inn en disketstasjon, fordi den passet liksom ikke..(compaq) ..kan det ha noe å si?

Edit: og kabinettet piper hver gang jeg starter den på nytt

Lenke til kommentar
Nå har jeg forsøkt så godt jeg kan å få hovedkortet på plass i toweret, plugget i amd cpu'en og putta inn minnet. Jeg starter opp pc'en og får frem 512MB ram, 1800XP, og kommer inn i bios. viftene går, men lengere kommer jeg ikke. Så putter jeg inn harddisken (ibm) men jeg får ikke frem riktig navn, bare masse bokstaver som ikke gir mening (dvd-spilleren finner den riktig navn på)... den loader windows, men så blir skjermen sort, og pc'en restarter..på nytt og på nytt. Hva er feil nå? hvorfor vil den ikke gå inn i winxp? :(

Har du satt in nytt hovedkort og ikke formatert? Hvilket hovedkort brukte du før du oppgraderte. Kan du fortelle hva som er nytt?

Lenke til kommentar

det kan jeg... hovedkort er nytt, cpu, minne, kabinett.

Det som er "gammelt" er harddisken, dvd/cd-rw/tast/mus/lan/lyd/gpu

formatere når jeg skifter hk..? hva med all data'en min? :-?

jeg hadde p3 450mhz på et ukjent hk før...

jeg får ikke startet opp fra dvd-rom'en heller, men det er sikkert bare å "rote" litt i bios'en for å få det til å funke

Edit: pc'en restarter akkuratt idet den skal vise winxp bildet, og det kommer opp noe tekst jeg ikke rekker å lese.. 1/4 sekund omtrent

Lenke til kommentar
det kan jeg... hovedkort er nytt, cpu, minne, kabinett.

Det som er "gammelt" er harddisken, dvd/cd-rw/tast/mus/lan/lyd/gpu

formatere når jeg skifter hk..? hva med all data'en min? :-?

jeg hadde p3 450mhz på et ukjent hk før...

jeg får ikke startet opp fra dvd-rom'en heller, men det er sikkert bare å "rote" litt i bios'en for å få det til å funke

Edit: pc'en restarter akkuratt idet den skal vise winxp bildet, og det kommer opp noe tekst jeg ikke rekker å lese.. 1/4 sekund omtrent

Tror ikke du har noe annet valg en å formatere disken og installere windows på nytt :cry:

Lenke til kommentar

da vil det være bedre å bruke en annen hd..tar søstra mi sin :D

men hvorfor skulle det være problemet? og har forsøkt winxp cd'en, men jeg får blåskjerm etter den har gått igjennom masse rare greier..

hk'et er "Microstar Socket-A VIA KT133A ATX Audio UDMA100" forresten.

Lenke til kommentar

Du kan jo prøve å starte regedit, og slette HARDWARE under HKEY_LOCAL_MACHINE.

Deretter restarte maskinen slik at windows reinnstallerer all hardware'en...

Glemte å si at du må starte opp i safemode... Hold inne F8 når "starter windows" meldingen kommer opp...

Lykke til!

Andy

Lenke til kommentar

starte regedit fra hvor? jeg har ikke diskett stasjon, winxp cd'en lager bare blåskjerm etter en stund. Finnes det oppstart cd'er..kan brenne hvis mulig../hvor hente det?

Er det vanlig å måtte formatere/reinstallere operativsystem ved skifte av cpu/hovedkort?

safemodus virker like dårlig. kan det være noe annet galt?

Lenke til kommentar
starte regedit fra hvor? jeg har ikke diskett stasjon, winxp cd'en lager bare blåskjerm etter en stund. Finnes det oppstart cd'er..kan brenne hvis mulig../hvor hente det?

Er det vanlig å måtte formatere/reinstallere operativsystem ved skifte av cpu/hovedkort?

safemodus virker like dårlig. kan det være noe annet galt?

Nei er ikke alltid du trenger å formatere etter et hovedkort bytte, Men eg gjør det alltid. start-run skriv regedit. Forsiktig der sletter du feil nøkkel så er du ute å kjører. Safemode må du trykke f8 en del ganger, Gjøre nå eg? virker vær gang.

Lenke til kommentar

jeg vet det ja :) men jeg kommer aldri inn i windows, safemode stopper på samme sted som normal innlogging, bare det at jeg ser masse filer som strømmer nedover på safemode. derfor kan jeg ikke bruke kjør, osv...

med F8 får jeg frem en større meny, men ingen ting der får pc'en inn i windows heller.

jeg lurer på hvorfor winxp cd'en lager "error blåskjerm" hele tiden...

Edit: jeg har nå prøvd med min gamle 10GB'er som jeg formaterte på en pc som virker (i XP) men det kommer opp samme "error blåskjerm" og omstart ved bruk av xp cd'en

Lenke til kommentar

...

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

...

stop: 0x00000050 (0xFE462400, 0x00000000, 0x80536AA6, 0x00000000)

som var beskrevet på microsoft:

"The Stop 0x50 message indicates that requested data was not in memory. The system generates an exception error when using a reference to an invalid system memory address. Defective memory (including main memory, L2 RAM cache, video RAM) or incompatible software (including remote control and antivirus software) might cause Stop 0x50 messages."

står det . jeg tokk av system cashe'n i bios og da klarte jeg å komme inn til menyene på setup xp cd'en, men det tokk fryktelig lang tid, tokk på repair --> holt på i 2 timer :-? og så startet den på nytt, jeg slo på igjen sys cashen og denne meldingen kom opp

jeg kommer inn..tregt, veldig tregt, når jeg tar vekk alt jeg ser av cashe i bios + shaddowing.. aner ikke hva de gjør, men noe sier meg at jeg ikke vil ha stor nytte av pc'en uten det på..

når jeg tar ut alt, bare har i hk'et + skjermkort, får jeg et beep, men ikke noe på skjermen. Betyr ikke 1 kort beep at alt skal være i orden? jeg har testet hd'en, minne, skjermkortet på en annen pc, så de virker. Hvis det er prosessoren eller hk'et det er noe galt med, hvordan finner jeg ut det?

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg har funnet en løsning på problemet. Jeg tokk ut cpu'en og puttet den inn igjen, satte fbs til 100mhz (stod på 133) og da installerte den windows med all cache på.

1) 3. party kansje kan ha hatt problemer med å kjøre på 133mhz. Jeg prøvde med minnebrikker fra en hp pavilion som kjører på 133mhz fbs, og de laget samme error som mine 3. party..vet ikke hva slags minne det var

2) siden det virket (tregt) med L1 og L2 av (fra bios) kan det kansje ha hjulpet å remontere?

3) Jeg lurer på om biosen er litt gammel, står fra 1984-2000, og jeg vet at noen brikkesett fra msi har hatt problemer med winxp, riktignokk ikke denne modellen..men...

Men, vil det være mulig å sende tilbake de 2x256 mb sdram 3.party brikkene til psdata, betale litt mer å få 2x256 (eller 512) med merke minne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...