Gå til innhold

Facebook åpner opp

Anbefalte innlegg

Vel, som nevnt flere ganger tidligere: En ting er hva de får oversikt over av personlig informasjon om den enkelte. Det styrer man selv og man får gjøre et valg om hva man oppgir. Det er også grenser for hvor mye nytte et firma har av opplysninger på personnivå.

Det som gir meg en grunnleggende følelse av ubehag er sammenstillingen av informasjon fra svært mange brukere, som helt på eget initiativ setter sammen grupper innen alle slags interesseområder og det er akkurat denne organiseringen som er en hver markedsførers våte drøm. Begrepene nettverksmarkedsføring og nettverkssalg er jo ikke akkurat nye men her kommer et verktøy hvor brukerne gjør alt selv, uten at de har oversikt over hvordan dette kommer til å utnyttes, eller (for de aller fleste) gjør de nødvendige grep for å hindre alt for stor tilgang for kommersielle partnere.

Å finne fram til en person og sende vedkommende reklame rettet mot den personens interesser er bortkastet tid og penger. Å finne frem til hundretusener som deler interesser og som selv gjør jobben med organiseringen er genialt. Og uspiselig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kommer ikke til å benytte meg av Facebook nettopp fordi jeg ser hvilken potensiell fare det er med personvern. Et par uheldige bilder på Facebook kan være nok til at man ikke får drømmejobben hvis arbeidsgiver søker etter jobbsøkere på Facebook, noe som blir mer og mer vanlig.

8691395[/snapback]

Det kan jo godt være at noen av kameratene dine har lagt ut bilder av deg på Facebook uten at du vet det...?

8697753[/snapback]

Hvis bildet er tagget med ditt navn vil du se dette og kan fjerne taggen. Hvis det ikke er tagget vil man ikke kunne søke etter bilder med ditt navn.

Vil si at det er et større problem med uønskede bilder åpent på internett, da har du større problemer med å fjerne info.

Personlig tror jeg ikke Facebook kommer til å misbruke noe informasjon som å publisere private bilder som sine egne o.l. Dette vil være katastrofe for tjenesten da folk ville sluttet å bruke den. Det eneste vi vil se er personrettet reklame, på samme måte søkeordene på google og mailene i gmail...

Lenke til kommentar
Det som gir meg en grunnleggende følelse av ubehag er sammenstillingen av informasjon fra svært mange brukere, som helt på eget initiativ setter sammen grupper innen alle slags interesseområder og det er akkurat denne organiseringen som er en hver markedsførers våte drøm. Begrepene nettverksmarkedsføring og nettverkssalg er jo ikke akkurat nye men her kommer et verktøy hvor brukerne gjør alt selv, uten at de har oversikt over hvordan dette kommer til å utnyttes, eller (for de aller fleste) gjør de nødvendige grep for å hindre alt for stor tilgang for kommersielle partnere.

Å finne fram til en person og sende vedkommende reklame rettet mot den personens interesser er bortkastet tid og penger. Å finne frem til hundretusener som deler interesser og som selv gjør jobben med organiseringen er genialt. Og uspiselig.

8699257[/snapback]

Det verste som kan skje her, med ditt utgangspunkt etter det jeg kan se, er at de ødelegger hele tjenesten på denne måten eller av vi som brukere av Facebook blir overlessa med direkte reklamespam på mailkontoen.

Endret av Howard B
Lenke til kommentar

Det er klart det også kan og vil stilles spørsmålstegn ved informasjon som den enkelte gir fra seg (for eksempel at man må oppgi passordet til e-postkontoen sin når man registrerer seg), men det er hele nettverkskonseptet (som markedsføringskanal) som byr meg i mot og som, som sagt, gir meg en ubehagelig følelse. Særlig fordi de når som helst har rett til å endre betingelser og premisser.

Lenke til kommentar

Ja, det er jeg enig med deg i. Det du skriver med at man kan oppgi passordet til emailkontoen din er ganske vanlig i flere av disse tjenestene, og akkurat det finner jeg tvilende.

I utgangspunktet var vel konseptet et sosialt nettverk. Om han hadde planer om å tjene penger på dette i utganspunktet vet jeg ikke.

Jeg velger å ta tjenesten for det det er for min del. Et sosialt nettverk. Om dette forandrer seg og blir for komersielt så kommer jeg nok til å slutte å bruke tjenesten. Uansett så ser jeg på hele greia som en hype. Så vi får se hvordan Facebook ser ut om et års tid. Blir spennende å se. Jeg er ihvertfall ganske sikker på at flere av dagens brukere har slutta å bruke tjenesten da.

En ting jeg har fundert på er hvorfor det ikke gå an å slette kontoen man har oppretta. Det går visst ikke an etter det jeg har hørt.

Endret av Howard B
Lenke til kommentar
En ting jeg har fundert på er hvorfor det ikke gå an å slette kontoen man har oppretta. Det går visst ikke an etter det jeg har hørt.

8699604[/snapback]

Jo, hvis du sender mail til [email protected] fra den email-adressen du har registrert deg med. Du kan ikke slette kontoen på egen hånd. Skulle bare se hva hvordan Facebook fungerte, men bestemte meg fort for å ikke benytte Facebook. Så jeg deaktiverte kontoen og sendte mail til Facebook for å slette kontoen samt sende meg en bekreftelses-mail på at det hadde blitt gjort.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Jo, klart man kan det. Man klarte det før Facebook kom. Men venner fra barndommen, venner man ikke har mulgheten til å treffe eller hører lite fra på grunn av flytting som i mitt tilfelle. Da er det greit med Facebook. Det er ikke alle tidligere venner man gidder eller har tid til å holde kontakt med. Til disse vennene syns jeg Facebook er helt topp. Veldig enkel og grei måte å finne ut av hva de driver på med. Enkelt og greit å legge igjen en beskjed.

Jeg var og negativ til Facebook da den kom for fullt. Det var vel egentlig ganske få som snakka så mye piss om Facebook som meg? Jeg regna med at det var samme pisset som Myspace og lignende tjenester. Og jeg forstod ikke hva jeg skulle med den tjenesten i det hele tatt. Men så ble jo flere og flere venner av meg med i Facebook, og de begynte å snakke om barndomsvenner og andre folk som var registrert der, så da klarte jeg ikke å dy meg. Og i dag setter jeg pris på tjenesten. Selv om jeg ikke akkurat kan si at jeg er der inne så ofte. Men fra tid til annen for å se hvordan det står til med folk.

For eksempel så har jeg kommer over folk jeg gikk i klasse med på barneskolen. Jeg hadde omtrent helt glemt bort at disse personene eksisterer. Og da er det ganske gøy og se hvordan de ser ut nå og hva det har blitt av dem.

Endret av Howard B
Lenke til kommentar
Vel, som nevnt flere ganger tidligere: En ting er hva de får oversikt over av personlig informasjon om den enkelte. Det styrer man selv og man får gjøre et valg om hva man oppgir. Det er også grenser for hvor mye nytte et firma har av opplysninger på personnivå.

8699257[/snapback]

Man kan da like fult som man styrer personlig informasjon, også selv velge hvorvidt man vil være med i diverse grupper.

AtW

Lenke til kommentar

Passordet kan oppgis ved søk etter venner hvis man ønsker å bruke adresseboka i gmail/hotmail osv. Denne må imidlertid oppgis hver gang man ønsker et nytt søk, så jeg tviler på de lagrer den for eget bruk. Noen lover og regler er det vel i landet Facebook hostes fra også.

Tilsvarende muligheter har man også andre steder, mener LinkD kan importere ved å oppgi adresse/passord. Plaxio kan vel importere på samme måten, men det husker jeg ikke helt.

Jeg syntes det er mere skummelt å oppgi visanummer og sikkerhetskode, da kan vi fort snakke om misbruk som merkes godt.

Endret av Mozze
Lenke til kommentar

Må jo si at telefonkatalogen er et veldig dårlig alternativ så regner med at det var ironi :)

8699749[/snapback]

Nei, det var ikke ironi :) Det er vel 1,8 mill registrerte i telefonkatalogen mot 170.000 på facebook. Sier seg selv hvor du finner flest.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...