Gå til innhold

Facebook åpner opp

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC
  tore- skrev:
  Slettet-Pqy3rC skrev:
.... fjesbok... zzzz ZZZZ zzzz ZZZZ ... 23 mill ... akk så lite fornuftige ting folk må ha å drive med ...

8688690[/snapback]

Vel, blir det ikke litt dobbeltmoral å si at disse ikke har noe å drive med, når du selv henger på hw.no forumet, og faktisk ser ned på fjesbok brukere? Du er jo medlem av et community du også

mmmm... kanskje litt drøyt å rakke ned på trynebok folket siden jeg ikke veit allverden om det. Det jeg har hørt (og ligger vel litt i navnet) er at det er en smule mer personorientert enn hva hw.no er.

Her diskuterer jeg saker og ikke personer. Ingen info om meg, ingen bilder - ikkeno. Diskusjonen er i seg selv målet, ikke trynefaktor eller antall 'venner'...

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  stigfjel skrev:
Jeg kommer ikke til å benytte meg av Facebook nettopp fordi jeg ser hvilken potensiell fare det er med personvern. Et par uheldige bilder på Facebook kan være nok til at man ikke får drømmejobben hvis arbeidsgiver søker etter jobbsøkere på Facebook, noe som blir mer og mer vanlig.

8691395[/snapback]

Det er i alle fall enkelt å begrense brukere som ikke er på kontaktlisten din til ikke å få tilgang til bilder du er tagget på eller din egen profil. Da må eventuelt en ny mulig arbeidsgiver spørre om tilgang til profilen din, eller bruke en god venns profil for å snoke.

Er en arbeidsgiver så idiot, hvordan er arbeidsmiljøet der da? Vil man jobbe et sted hvor arbeidsgiver hadde nektet deg jobb om han fant et bilde fra studietida hvor man var drita? Så godt som alle har vært gjennom den fasen der uansett. Snur man litt på det ville jeg heller ansatt en fyr jeg har sett en bilde av drita enn å finne en usosial type som ikke fungerer på arbeidsplassen. Tror arbeidsgiversnokingen på nett er noe overdrevet, men man veit jo aldri for verden er full av rævva sjefer. Det er en større trussel enn Facebook ;)

Lenke til kommentar
  Mozze skrev:
Det er i alle fall enkelt å begrense brukere som ikke er på kontaktlisten din til ikke å få tilgang til bilder du er tagget på eller din egen profil. Da må eventuelt en ny mulig arbeidsgiver spørre om tilgang til profilen din, eller bruke en god venns profil for å snoke.

8694137[/snapback]

Men du har ingen kontroll på hva dine venner og venners venner gjør med ditt materiale, og du har ingen garanti for at Facebook ikke endrer betingelsene slik de allerede har gjort flere ganger.

Nå er ikke jeg veldig bekymret over evt. arbeidsgivere men mer over den totale informasjonsmengden som blir samlet og, som sagt, koblingene mellom store nettverk av personer. Det at "alle" bare må være der er ennå større grunn til å være skeptisk.

Lenke til kommentar

Konspirasjonsteorier har vi sett mye av. Har ikke noe imot kapitalisme, men det innebærer også at vi forbrukere har en sjanse til å være kritiske. Og ikke minst, man kan selv velge om man vil være med på Facebook eller ikke. Det er et valg som f.eks. østtyskerne ikke hadde, eller innbyggere generelt som lever i et kommunistregime/fascistregime eller andre former for totalitære regimer. Stasi drev også og samlet inn slik informasjon, men det var et regime basert på tvang. DDR står faktisk for "Deutche Demokratische Republik". Ironi, hva?

Lenke til kommentar
  stigfjel skrev:
Jeg kommer ikke til å benytte meg av Facebook nettopp fordi jeg ser hvilken potensiell fare det er med personvern. Et par uheldige bilder på Facebook kan være nok til at man ikke får drømmejobben hvis arbeidsgiver søker etter jobbsøkere på Facebook, noe som blir mer og mer vanlig.

8691395[/snapback]

Det kan jo godt være at noen av kameratene dine har lagt ut bilder av deg på Facebook uten at du vet det...?

Lenke til kommentar
  Beej80 skrev:

Selvfølgelig kan man begrense hva man selv velger å gi ut av informasjon, men kan du styre hva dine venner legger ut om deg ?

Kan du styre hva dine venner legger ut om deg på internett når man ikke er på facebook?

Jeg har god forståelse for at folk ikke vil være på facebook og alt det der, men jeg ser ikke helt hva som gjør facebook så mye verre en de utallig andre måtene man kan publisere informasjon på nettet.

AtW

Lenke til kommentar

Litt OT så finner jeg ikke noe som heter "facebook platform".

ONT så vil jeg siat jeg er litt enig med AtW her.. Det er ikke bare facebook som har slike skumle utviklingstendenser om dagen. Google har også nærmet seg smerteterskelen min tidligere. Men allikevel... folk er vel litt mer redde for bilder føler jeg?

Det finnes jo f.eks. utallige "sjekkesteder" og slikt på nettet, hvor folk legger ut det meste av rar informasjon og bilder. Det kan da ikke være noe bedre?

Lenke til kommentar
  snoemann skrev:
Det finnes jo f.eks. utallige "sjekkesteder" og slikt på nettet, hvor folk legger ut det meste av rar informasjon og bilder. Det kan da ikke være noe bedre?

8698060[/snapback]

Forskjellen er at her opererer man med ekte identiteter, fullt navn og koblinger mellom ulike typer nettverk av kollegaer, bransjeinteresser, hobbyer, venner, bekjente osv. Du behøver ikke være paranoid for å mene at dette er noe helt annet og mer enn det som har vært vanlig andre steder.

Lenke til kommentar
  Mozze skrev:
Informasjon til 3.part kan man regulerer selv og ligger under seksjonen "Facebook Development Platform."

For å begrense bruken av din personlige informasjon, gjør følgende:

Klikk "Privacy" oppe til høyre

Under "Facebook Platform" velger du "Edit Settings".

Skroll ned til bunn og velg "UNCHECK ALL".

Da har du i alle fall gjort ditt for å begrense rettighetene overnfor 3.part. Spesielt rettighetene som gjør at 3.part kan bruke dine personlige bilder til hva de vil(!)..

8688516[/snapback]

Hvorfor finner jeg ikke dette valget?

Profile

Search

News Feed and Mini-Feed

Poke, Message, and Friend Request

Applications

får jeg opp når jeg trykker privacy.

Lenke til kommentar
  kjeklulf skrev:
  snoemann skrev:

8698060[/snapback]

Forskjellen er at her opererer man med ekte identiteter, fullt navn og koblinger mellom ulike typer nettverk av kollegaer, bransjeinteresser, hobbyer, venner, bekjente osv. Du behøver ikke være paranoid for å mene at dette er noe helt annet og mer enn det som har vært vanlig andre steder.

8698212[/snapback]

Informasjon som er gull verdt for forskjellige aktører. Og Facebook har rett til å bruke den informasjonen slik det passer dem. Nei, dette vil jeg holde meg unna.

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
  Caddy skrev:
  Mozze skrev:
Informasjon til 3.part kan man regulerer selv og ligger under seksjonen "Facebook Development Platform."

For å begrense bruken av din personlige informasjon, gjør følgende:

Klikk "Privacy" oppe til høyre

Under "Facebook Platform" velger du "Edit Settings".

Skroll ned til bunn og velg "UNCHECK ALL".

Da har du i alle fall gjort ditt for å begrense rettighetene overnfor 3.part. Spesielt rettighetene som gjør at 3.part kan bruke dine personlige bilder til hva de vil(!)..

8688516[/snapback]

Hvorfor finner jeg ikke dette valget?

Profile

Search

News Feed and Mini-Feed

Poke, Message, and Friend Request

Applications

får jeg opp når jeg trykker privacy.

8698244[/snapback]

Du har helt rett. Det er endret idag. Nå ligger alt under 'applications'. Litt annet oppsett og det er ikke akkurat intuitivt satt opp ;)

Lenke til kommentar

Greit å være kritisk. Det er jeg helt enig i, men det er ikke verre enn å bare la være å legge inn info om deg. Selv har jeg bare lagt inn info på Basic. Jeg ser ikke noen grunn til å legge inn noe mer. Og den infoen er ganske uskyldig. Det med at man må skrive inn fullt navn er en forutsetning for at venner skal klare å finne deg.

Personlig må jeg si at dette er en veldig fin tjeneste. Ihvertfall frem til nå. Jeg er født og oppvokst i Kristiansand, men nå bor jeg i Oslo. Av den grunn syns jeg dette er en fin mulighet til å komme i kontakt med folk jeg gikk på skole med på grunn/ungdoms og videregående skole. Og organisasjoner jeg har vært med i tidligere. Kan ikke helt se noe negativt i det.

Jeg tar et utgangspunkt i at Facebook kommer til å bruke innsamlet data til salg/markedsføring. Men det ligger ikke noe mer kritisk om meg på Facebook enn det det gjør noen andre plasser om meg på nettet (ihvertfall som jeg vet om). Så det de kan samle inn er ganske uskyldig. Og har det egentlig så mye å si om eventuelt filmbransjen får nyss om hvilke filmer brukerne på Facebook liker? Det kan eventuelt brukes til at det blir produsert bedre filmer. Av og til er folk litt vel kritiske, selv om jeg er enig at man til dels bør være. Men det er jo klart, har man ingen venner så er det jo ingen grunn til å være der..

Og en annen ting. Er det ikke slik at når man blir tagga i et bilde så mottar man et spørsmål om godkjenning for denne tagginga?

Lenke til kommentar

Godt jeg ikke har opplevd noen problemer med det enda iallefall =)

Kom til å tenke på... at om man skal dra den skikkelig langt så er jo egentlig telefonkatalogen ganske skummel også, håper for guds skyld dere ikke er listet der... det kan utnyttes.... markedsføringsmessig.

Jeg er litt tvetydig i denne saken. Irriterende at det nå var så vanskelig å beskytte seg mot ting der inne, samtidig synes jeg personvern er ganske viktig, på den andre siden så legger vi inn informasjon der selv, jeg er fullt klar over at det er internet og legger ikke ut noe jeg er veldig redd for at noen skal se/misbruke. Akkurat det siste tror jeg de fleste er klar over at kan skje, om ikke det er av bedifter osv, så av privatpersoner. Og helt til slutt så føler jeg ikke det er sånn veldig skummelt med litt reklame opplegg, så lenge ikke de begynner å dele ut mailen min :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...