Gå til innhold

Facebook åpner opp

Anbefalte innlegg

Du må (visstnok) aktivt velge dette bort og det diskuteres også hvilke rettigheter du har til materiale som er lagt ut der (uten at jeg har satt meg inn i det). Som nevnt tidligere: hvor mange av de 23 mill. brukerne tror du setter seg inn i dette og benytter de begrensningene som kan gjøres? Og hvorfor tør noen å stole på at de blir respektert?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har Fjesbok konto og bruker kun navnet mitt og søppelmailen min som kan brukes videre. Jeg har noen bilder der, men passer på at det ikke er gjennkjennelige navn, adresser, telefonnummer eller annet som kan misbrukes på bilden. Har og tatt vekk det som jeg føler er hensiktsmessig under privacy. Ser dermed ikke helt den store faren i dette og unner utviklerne de pengene de kan kreve ut av produktet sitt.

Lenke til kommentar
Du må (visstnok) aktivt velge dette bort og det diskuteres også hvilke rettigheter du har til materiale som er lagt ut der (uten at jeg har satt meg inn i det). Som nevnt tidligere: hvor mange av de 23 mill. brukerne tror du setter seg inn i dette og benytter de begrensningene som kan gjøres? Og hvorfor tør noen å stole på at de blir respektert?

8689658[/snapback]

d er et godt spm, men jeg mener at i praksis så vil disse "forringelsene av privatlivet" ikke ha noe særlig å si. hvis man skulle bli direkte plaget av reklame mm, så kan man jo ta affære ved å slutte å bruke facebook, velge bort 3. partsgreier etc..

hvis man tenker rent prinsippiellt, så finner man alltid noe å sette fingeren på. men d gjelder ekstremt mye mer enn bare facebook når man snakker om internett..

min mening er at d viktigste er hvordan ting virker i praksis, og ikke hva som i prinsippet er rett og galt/i skyggeland..

Lenke til kommentar

Alt man legger ut på nett om seg selv: bilder, adresser, historier, CV osv kan i ytterste konsekvens bli brukt i alle andre sammenhenger uten ditt samtykke. Det er det færre som tenker på. Facebook har i alle fall fokus i media osv som i alle fall bidrar til at fler og fler skjønner hva de begir seg ut på.

Jeg vil tro, og det er min personlige mening, at Facebook i all hovedsak selger info som gjør markedsførsing ved bannere osv enda mere kundespesifik og tilpasset hver enkelt bruker. Ser man omfattende misbruk av personlge bilder og annen info vil det spre seg som ild i tørt gress og Facebook skyter seg selv i beinet. Man skal ikke undervurdere viktigheten av personvern, men man skal ikke overdrive farene ved slike nettsamfunn heller.

Hvem vet med sikkerhet at Blink.no/Myspace/Gmail osv osv ikke bruker det du legger inn av personlig info til egen vinning?

Lenke til kommentar

Det som gjør det ekstra pikant i dette tilfellet er koblingen mellom svært mange personer, basert på interesser og andre typer fellesskap. Det er jo enhver markedsførers våte drøm. At folk er så dumme at de gjør jobben for dem helt gratis er jo bare en drømmesituasjon.

Lenke til kommentar
Det som gjør det ekstra pikant i dette tilfellet er koblingen mellom svært mange personer, basert på interesser og andre typer fellesskap. Det er jo enhver markedsførers våte drøm. At folk er så dumme at de gjør jobben for dem helt gratis er jo bare en drømmesituasjon.

8690223[/snapback]

Folk føler vel de får noe ut av det da, jeg tror neppe folk er med bare for å lette markedsføreres jobb.

AtW

Lenke til kommentar
Har jeg sagt at folk ikke får noe ut av det? Eller at de er med for å lette markedsførernes jobb?

8690742[/snapback]

Jeg er fristet til å si "har jeg sagt at du er sagt" :), men seriøst: når du sier "at de er så dumme og gjør det gratis", så framstiller du det jo som det er hovedgrunnen til å være med på facebook, man kan jo like gjerne si, "de som er så dumme og bygger PCer gratis er komponentselgeres våte drøm". At andre tjener på det betyr hverken at man er dum, eller lite gjennomtenkt.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at det er grunnen, jeg sier at det er en konsekvens. Det bør være enkelt å klare å lese seg til. Når man frivillig gir bort all vesentlig informasjon om seg selv og alle sine venner/bekjente og deres venners venners bekjente mener jeg man er lite gjennomtenkt. Hvis man i tillegg stoler på eventuelle garantier om at "vi lover å ikke bruke det til noe asså, helt sant!" så nærmer man seg grensen for lite intelligent. Nå viser det seg jo at de kommer til å bruke denne informasjonen for alt det er verdt og jeg håper folk ikke gir slike scammere flere muligheter enn de allerede har.

Lenke til kommentar
Jeg sier ikke at det er grunnen, jeg sier at det er en konsekvens. Det bør være enkelt å klare å lese seg til. Når man frivillig gir bort all vesentlig informasjon om seg selv og alle sine venner/bekjente og deres venners venners bekjente mener jeg man er lite gjennomtenkt. Hvis man i tillegg stoler på eventuelle garantier om at "vi lover å ikke bruke det til noe asså, helt sant!" så nærmer man seg grensen for lite intelligent. Nå viser det seg jo at de kommer til å bruke denne informasjonen for alt det er verdt og jeg håper folk ikke gir slike scammere flere muligheter enn de allerede har.

8690923[/snapback]

Man gir ikke bort all vesentlig informasjon om seg selv (ihvertfall ikke om man ikke vil), det at man er på facebook betyr ikke at man gjør det. Dessuten er det ikke kjent hva denne åpneingen innebærer, det er slett ikke sikkert noen får noe informasjon, uten av brukeren selv aktivt jobber for det. Jeg tror jeg kunne lært vesentlig mer om en perosn ved å se hva de har søgt på goodle de 3 siste årene, enn å se en facebook-profil.

AtW

Lenke til kommentar

8690923[/snapback]

Enig, vi burde bure alle under 18 år inn i glasskuler slik at de ikke kan smitte hverandre med sykdommer, fortelle hverandre om rusmidler, baksnakke hverandre eller se på reklame. Det å ta i bruk en tjeneste man liker burde vært forbudt fordi man selv velger hvilken informasjon som skal gis til tjenesten og hvor lenge den skal ligge der.

Dette var altså ironi, som er noe annet som burde vært forbudt.

Lenke til kommentar
Hvis man i tillegg stoler på eventuelle garantier om at "vi lover å ikke bruke det til noe asså, helt sant!" så nærmer man seg grensen for lite intelligent.

8690923[/snapback]

Vel, om de bryter avtalen de har inngått med sine medlemmer bryter de loven, og de vil bli straffet for det. Å si at man er dum fordi man stoler på at Facebook vil følge loven, er som å si at man er dum fordi man stoler på at tilfeldige mennesker på gata ikke skal komme bort og skyte deg i hodet med en pistol. Om det skulle komme fram at Facebook selger konfidensiell informasjon videre -- og det vil det, om de gjorde det -- står x antall millioner amerikanere og tripper etter å saksøke dem.

Lenke til kommentar

men ein ting er ikkj eå unngå når det gjelder kvaliteten til facebook. programmeringsmessig er det eit kjempegodt gjennomført konsept. det er få andre sånne jalla sider som er likegodt gjennomført. alle dei dere blink og nettby sakene skriker jalla lange vegen... er tragisk tillage og vanskele å finne fram.

Lenke til kommentar
Vel, om de bryter avtalen de har inngått med sine medlemmer bryter de loven, og de vil bli straffet for det. Om det skulle komme fram at Facebook selger konfidensiell informasjon videre -- og det vil det, om de gjorde det -- står x antall millioner amerikanere og tripper etter å saksøke dem.

8691129[/snapback]

Du vet at det ikke er så svart/hvitt og så enkelt. De bryter ikke avtalene, de endrer dem. Og hvor mange har egentlig lest alt som står med liten skrift og forstår konsekvensene av det?

Et lite eksempel her på hvordan de endrer betingelsene og bruker konseptet til å tjene annonsørene og ikke kundene:

Until seven months ago, Facebook's revenue strategy focused on banner ads, through partnerships with Microsoft Corp. and marketing conglomerate Interpublic Group.

“What we found is that in order to allow marketers to leverage the benefits that a social network can deliver, we needed to include integration and sponsored content as part of that so that marketers could create a daily dialogue with their most passionate users and have a feedback loop about how they engage.”

Folk må selvsagt få gjøre akkurat hva de vil og oppgi alt hva de ønsker av informasjon til en tredjepart, men jeg mener fortsatt det er lite intelligent, særlig når det er snakk om å samle store grupper med felles interesser og kontakter.

Lenke til kommentar

Jeg kommer ikke til å benytte meg av Facebook nettopp fordi jeg ser hvilken potensiell fare det er med personvern. Et par uheldige bilder på Facebook kan være nok til at man ikke får drømmejobben hvis arbeidsgiver søker etter jobbsøkere på Facebook, noe som blir mer og mer vanlig. Dessuten vil jeg holde mine personlige opplysninger for meg selv, og ikke la andre enn mine venner få tak i dem. Føler meg på ingen måte utestengt fra vennekretser selv om de fleste jeg kjenner er på Facebook. Vennene mine vet at jeg ikke vil bruke Facebook og respekterer det fullt og helt.

Lenke til kommentar

mulig det bare er jeg som er paranoid og/eller teit, men jeg blir skremt av naiviteten til folk her i tråden.

Ja, man kan pr i dag huke av på et valg om at 3.parts leverandører ikke skal få alle dine personopplysninger. Men hvor mye kan man stole på dette?

F.eks er det jo slik at standardinstillingen er at personopplysningene sendes ut. Hvor mange er det som vet om dette? Jeg kan aldri huske at Facebook har advart meg mot dette, men heldigvis hadde jeg flaks nok som lese en artikkel om det på hw.no....

Videre er Facebook en tjeneste som nesten alle bruker fullt navn på, istedenfor nickname. Og i tillegg legger man ut ganske mange andre personopplysninger.

Folk skal få gjøre som de vil, men det kan være greit å tenke på at det finnes selskaper som faktisk tjerner store penger på å selge den informasjonen de har om det til andre. Det kan kanksje slå tilbake på deg. Eller kanskje ikke? Det vil jo tiden vise...

Lenke til kommentar
d er et godt spm, men jeg mener at i praksis så vil disse "forringelsene av privatlivet" ikke ha noe særlig å si. hvis man skulle bli direkte plaget av reklame mm, så kan man jo ta affære ved å slutte å bruke facebook, velge bort 3. partsgreier etc..

hvis man tenker rent prinsippiellt, så finner man alltid noe å sette fingeren på. men d gjelder ekstremt mye mer enn bare facebook når man snakker om internett..

min mening er at d viktigste er hvordan ting virker i praksis, og ikke hva som i prinsippet er rett og galt/i skyggeland..

8689795[/snapback]

Hei,

facebook tar forbehold om at de NÅR som helst kan endre betingelsene i kontrakten du skriver under på når du oppretter en konto der.

Du skriver også under på at de har rett til å bruke og lagre all informasjon som du legger inn på sidene deres.

EDIT: Mener faktisk å ha lest at kontrakten er så sterk som at 'selv om du sier opp "kundeforholdet" så eier de fremdeles informasjonen og eventuelle bilder, og kan FREMDELES benytte det til hva de vil'.

Bergens tidene kjørte en artikkelserie om dette der jurister hadde gått over kontrakten.

Om de velger å endre kontrakten til : "Vi kommer til å selge personinfoen din uansett om du sier at tredjepartselskaper ikke skal ha tilgang til informasjonen". så har de all rett til å gjøre det. Du har gitt dem lov til det.

Det som er med så mange av disse nettsamfunnene er at de går på 'hype'. Det som er best og kulest ene dagen er glemt dagen etter.

Dersom dette skulle skje med facebook, så kan det godt hende de endrer kontrakten og starter å selge informasjonen de har samlet.

Hvorfor skulle de bry seg dersom de ser en helt klart negativ trend. Da ser jeg fort at noen kunne ha solgt opplysninger for å holde fortjenesten på et stabilt nivå.

Selvfølgelig kan man begrense hva man selv velger å gi ut av informasjon, men kan du styre hva dine venner legger ut om deg ?

Mvh,

Beej80

EDIT: Kommafeil og sånt

Endret av Beej80
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...