Gå til innhold

Anbefaling av lydkort

Anbefalte innlegg

Lurer på om kortet fungerer like bra i *BSD og UNIX.

8690354[/snapback]

Godt spørsmål. Brukes Alsa i *BSD og UNIX også? Jeg har en ledig partisjon for testing, så jeg kan teste iallefall *BSD. Men først må jeg bli ferdig med eksamen. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før i "gamle" dager var jeg stor tilhenger av Creative sine lydkort men etterhvert har jeg mistet både behovet samt at jeg er lite imponert over alt skrotet (les: software) som følger med.

Men hovedgrunnen er jo som sagt at jeg får fin 5.1 lyd av et integrert lydsystem på hovedkortet som funker greit. Det jeg derimot skulle likt å se er en reell sammenligning av f.eks. et typisk Asus hovedkort med integrert lyd og disse X-fi produktene. Og da tenker jeg ikke bare på lydkvalitet, men om ytelsen i spill og slikt er bedre. Slik jeg forstår kjører disse integrerte lyd-chippene full DMA og hele pakken for å redusere CPU forbruk allerede, så fordelene virker ikke så innlysende.

For de som driver mye med musikk og midi er det jo ikke noe alternativ enn å skaffe seg et dedikert lydkort. Men for vanlig spilling skulle jeg likt å se noe sammenligning.

Lenke til kommentar

8690354[/snapback]

Godt spørsmål. Brukes Alsa i *BSD og UNIX også? Jeg har en ledig partisjon for testing, så jeg kan teste iallefall *BSD. Men først må jeg bli ferdig med eksamen. :)

8690424[/snapback]

Nei, ALSA er Linux-spesifikt. *BSD og UNIX bruker OSS.

Lenke til kommentar
Club3D Theatron DTS Lydkort PCI 7.1 DTS

Encoder det korte også dts og dd?

8689732[/snapback]

jada, ser sånn ut.

- Dolby Digital Encoding

- DTS Encoding

hentet fra hjemmesiden dems.. om det funker veit jeg ikke så mye om..

har sett litt på det lydkortet jeg og, da jeg har en harman/kardon forsterker jeg kobler til pc via dig.koax kabel.. veldig fint når man ser på filmer kodet i DD, men ikke fullt så stas hvis ikke.. har forresten et audigy2zs kort nå.. og vista :cry:

har ikke testet dig.koax på vista ennå, da jeg driver med litt flytting. noen som veit hvordan vista og digital lyd funker? virker det like bra som i XP?

Endret av newman221
Lenke til kommentar

8690354[/snapback]

8690424[/snapback]

Nei, ALSA er Linux-spesifikt. *BSD og UNIX bruker OSS.

8690502[/snapback]

Kva er grunnen til at Bsd/Unix ikkje bruker ALSA?

Endret av Teroedni
Lenke til kommentar
Kva er grunnen til at Bsd/Unix ikkje bruker ALSA?

8691412[/snapback]

Enkelt. På grunn av GPL. *BSD tillater ikke GPL i kjernen, og det er nettopp der ALSA opererer. GPL er også inkompatibel med CDDL, så ALSA kan heller ikke brukes i Solaris. Der har du årsaken til at ALSA er Linux-spesifikk.

Lenke til kommentar

Eg har eit M-Audio Audiophile 2496 kort og nyttar GNU/Linux og ALSA. Sidan det verker å vere mange her med gode ALSA kunskaper lurer eg på om nokon kan hjelpe meg med det her problemet.

Eg får berre lyd frå kortet ved å bruke dmix. Eg klarer ikkje å sende lyd rett til kortet, alt blir miksa og resampla til 48kHz. Eg får heller ikkje til å sende ac3 eller dts signal frå kortet. Nokon som veit korleis eg kan få det til? Eg har også eit Intel HD Audio integrert på hovudkortet, med det kortet fungerer alt.

Lurer og på om nokon veit om det er nokon skilnad i kvalitet til lydsignalet frå kort til kort om SPDIF eller optisk utgong blir nytta? Det burde vel ikkje vere det om eg berre spelar av ei audiofil, men vert kansje det om nokon slags digital signalbehandling blir gjort med signalet i kortet?

Lenke til kommentar

Er og interessert i ein direkte sammenlignin mellom nyere integrert (i mitt tilfelle realtek alc888) og kort frå creative. Kjører per dags dato med eit audigy 2 zs, men vurderer å benytte meg av onboard, synes lyden blei meir clean når det kom til musikk.

Lenke til kommentar

Har selv ett ESI Juli@, som tok over for mitt gamle Audigy2ZS. Kjempekort! Spiller av 44.1kHz lydfiler uten resampling, har *gode* DAC-er, og toppkvalitet på lyden. Fungerer og godt under linux.

Gode lydkort er ikke billige, men har man annlegg og/eller heaphones av den gode sorten kan ett godt lydkort være verdt bryet.

BTW, pass opp for audigy-serien's resampling av allt som ikke er 48kHz, den gjøres på en spesielt ille måte. :(

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hø.. Lydkort er for meg er relativt uinterresant.

Bruker dårlige (integrerte i hk) lydkort, men som har digital ut og heller en bra ekstern DAC (f.eks RME ADI-2).

Så slipper en (som regel) driver problematikk og får god lyd fra 'alle' maskiner. Dessuten er DAC'en fjernet fra all elektronisk støy inne i pc'en. Pc'en er også fri for den varmen som lydkortet gir (mindre kjøling = mindre støy).

Syns denne løsningen er langt mer praktisk enn et bra internt lydkort.

Lenke til kommentar

Hvor er det ikke en *kraftig* advarsel mot ethvert Creative lydkort for de som kjører Windows Vista?

Er det noen som har merket at Netshop har begynt å ta inn det sagnomsuste kortet b-Enspirer nå? Bare lønningen kommer så skal jeg handle!

Lenke til kommentar

Creative på Windows er ikke noe gunstig, for programvare er, som flere har sagt, bloated. Programvaren treger ned oppstarten av Windows. Har vært eier av Creative Audigy 2 kort, og jeg husker tilbake til de dagene jeg brukte Windows på hovedmaskinen hvor jeg har et slikt kort. I GNU/Linux, derimot er saken en helt annen. Der fungerer kortet akkurat slik det skal og jeg er meget fornøyd med Audigy-kortene. Samme gjelder i FreeBSD.

Lenke til kommentar
Club3D Theatron DTS Lydkort PCI 7.1 DTS

Encoder det korte også dts og dd?

8689732[/snapback]

jada, ser sånn ut.

- Dolby Digital Encoding

- DTS Encoding

hentet fra hjemmesiden dems.. om det funker veit jeg ikke så mye om..

har sett litt på det lydkortet jeg og, da jeg har en harman/kardon forsterker jeg kobler til pc via dig.koax kabel.. veldig fint når man ser på filmer kodet i DD, men ikke fullt så stas hvis ikke.. har forresten et audigy2zs kort nå.. og vista :cry:

har ikke testet dig.koax på vista ennå, da jeg driver med litt flytting. noen som veit hvordan vista og digital lyd funker? virker det like bra som i XP?

8690606[/snapback]

Jeg ble også svært intr i dette kortet. Har snust lenge på et lydkort til min maskin da jeg bruker denne mye til musikk og film. Spilling blir det noe av, men pri området er film. Siden jeg også bruker onboard lydkortet til ASUS P5B dlx med optisk utgang til reciver, så er jeg intr i å vite om dette kortet faktisk er bedre. Fjerner det mer støy og har det flere muligheter enn onboard?

Et annet spørsmål, kan jeg koble fronttilkoblingen for hodetelefoner etc på dette lydkortet?

Prisen er jo også meget bra, 695,- hos Netshop er en svært god pris kontra de litt dyrere korta fra Creative som har SPDIF.

Lenke til kommentar

Vil bare quote meg selv fra en gammel tråd angående personlige erfaringer med Creative på windows.

Joda lyden er god den, men det følger med alt for mye unødvendig dill dall, og selv om jeg under installasjonen av drivere fjernet alt som ikke direkte kunne linkes til selve driveren ( fjerna media source osv) så sitter jeg nå her med ikke mindre enn 7 ekstra prosesser no.gif Av de jeg til nå har søkt meg gjennom har jeg kommet fram til at XFi kortet har lagt til disse...

NotiMan.exe = 4840 KB

CTXFIHLP.EXE = 6268 KB

CTHELPER.EXE = 7104 KB

CTXFISPI.EXE = 4564 KB (headphone autodetektor)

CTDVEDET = 4696 KB

DLLML.exe = 9396 KB (to av disse kjører samtidig på totalt = 9396 + 7200 kB, er foresten en prosess som skal styre dll utvidelser så vidt jeg har funnet ut)

Total:

44068 kB

Altså sluker XFi ca 45 MB av det totale minnet på maskinen, for ikke å nevne noen prosent cpu bruk i tide og utide.

**Med forbehold om at ikke alle prosesser nødvendigvis hører til Creative

Neste gang har jeg bestemt meg for å teste ut Onkyo, har god erfaring med en reciver av samme merke, så hvis lydkortet er like bra som den blir det nok ikke mer creative.

Lenke til kommentar

Bruker dårlige (integrerte i hk) lydkort, men som har digital ut og heller en bra ekstern DAC (f.eks RME ADI-2).

Så slipper en (som regel) driver problematikk og får god lyd fra 'alle' maskiner. Dessuten er DAC'en fjernet fra all elektronisk støy inne i pc'en. Pc'en er også fri for den varmen som lydkortet gir (mindre kjøling = mindre støy).

8693245[/snapback]

Nå er det bare det at mange integrete lydkort kun gir 48kHz i stereo via SPDIF,

kortet oppsampler altså en CD fra 44.1 til 48kHz, resultatet er ikke veldig bra..

Bl.a. alle nforce4 hovedkort har dette problemet, og de fleste Realtek lydkort.

Jeg har akkurat kjøpt Club3D kortet nettopp for å få ubehandlet 44.1kHz via

SPDIF. Det kule med det kortet at at det enkoder realtime til DTS også i spill,

veldig kjekt, da jeg også kun bruker optisk utgang.

Endret av lqpl
Lenke til kommentar

8693245[/snapback]

Nå er det bare det at mange integrete lydkort kun gir 48kHz i stereo via SPDIF,

kortet oppsampler altså en CD fra 44.1 til 48kHz, resultatet er ikke veldig bra..

Bl.a. alle nforce4 hovedkort har dette problemet, og de fleste Realtek lydkort.

Jeg har akkurat kjøpt Club3D kortet nettopp for å få ubehandlet 44.1kHz via

SPDIF. Det kule med det kortet at at det enkoder realtime til DTS også i spill,

veldig kjekt, da jeg også kun bruker optisk utgang.

8695085[/snapback]

Bruker du dette kortet med XP eller Vista? Fortell gjerne mer om kortet ditt!

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte for ei stund siden Soundblaster Audigy Player (altså den første regner jeg med). Bruksområde er selvsagt musikk, spill og film i den rekkefølgen. Stereo ut går til en konverteringskabel som går til rød-hvit standard kabel som går til aux på et stereo anlegg. Informasjonen jeg fant om Audigy var DirectSound 3D, EAX 2.0 og 24-bit lyd. Kortet kostet rundt 400kr for et par år siden, nå sikkert halvparten. Men hva gjør et dyrere kort bedre? Alle lydkort støtter vel DTS og DD? Det skulle vært et temmelig fattig lydkort om ikke disse var inkludert. Jeg får ikke noe støy og alt er perfekt hos meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...