thelimp Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 (endret) Hei datakunnige HW.no-brukere! Jeg må ha meg en ny pc til skolearbeid, og mitt viktigste krav er at maskinen er støysvak og koster ikke mer en cirka 10 000 kr. Terskelen for hva man "toler" er selvsagt individuell, men har noen er erfaringer og kunnskap om maskinen som generelt ikke høres ut som jetmotorer, så speak out. Desverre blir dette momentet ikke alltid vurdert i maskintestene som blir gjort, og mange leverandører hevder selvsagt at deres maskinener er utrolig stille Maskinen skal ikke brukes til tyngre arbeidsoppgaver eller spilling. Hardiskstørrelse, RAM mm. er ikke så veldig viktig. Det er selvsagt en fordel om skjermen er behagelig. Har behov for å kjøpe rimelig snart, dvs. kanskje alt til helgen. Takker på forhånd for alle tips og innspill! Endret 24. mai 2007 av thelimp Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Dell Inspiron! Eg har en 9400, den høres ikke under normalt bruk, viften går i ny og ne på laveste nivå, knapt så du merker at den starter opp! Hvis Inspiron 6400 er like stillegående så har du en meget potensiell der! Den har i tillegg meget bra batteritid! Lenke til kommentar
thelimp Skrevet 24. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2007 (endret) Dell'ene du nevner virker så absolutt brukbare, men desverre oppgir Dell på hjemmesiden at "Det tar opptil 10 arbeidsdager for levering av bestillingen". Kanskje er 10 dager noe de tar for å gradere seg, eller kan man likevel regne med å få maskinen innen cirka 3-4 dager? (som du skjønner er jeg utolmodig, men det har mest å gjøre at jeg trenger den til skolebruk). Edit: Har googlet litt rundt og det virker som om at leveringstiden er litt flaks eller uflaks Endret 24. mai 2007 av thelimp Lenke til kommentar
zonko Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Jeg sitter selv på en 17 og synes det til tider er veldig praktisk, da jeg kan lett ha to vinduer oppe ved siden av. Derimot er disse tyngre og verre å dra på, noe som trekker ned. Alt i alt ville jeg tenkt 15,4 evt 14 om du skal dra den med deg en del. Jeg setter fram et par forslag på 15,4-maskiner. Velger du core 2 duo-prosessor og integrert skjermkort, blir det ikke stor varmeutvikling, og maskina blir stille. Denne er av HPs nye buisnesserie med directx-skjerkort (integrert) og santa rosa. Komer dog ikke før på tirsdag. Buisnesseriene er veldig solide, og beregnet på kontorarbeid. Hvis det ble lenge å vente på den, tenkte jeg på denne, men er er det også ventetid gitt. Tidsproblemet hindrer deg vel i å kjøpe denne lekre saken også. Her er et veldig ok alternativ med 14-skjerm. Core duo, men det er fint nok. Denne er også en fin liten sak som jeg tror ville passet deg. Konklusjon: om du har for dårlig tid til å kjøpe den første HPen eller Lenovoen anbefaler jeg nok Acer-maskina. Kom gjerne med tilbakemeldinger angående skjermstørrelse du primært ønsker, om vekt er viktig eller om det er andre ting du forventer av maskina. Har prøvd å finne maskiner som passer til skolebruk, med greie skjerstørrelser og oppløsninger samtidig som de ikke er for tunge å dra på. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Støysvak pc betyr at man må da ha en prosessor som bruker lite strøm og dermed trenger lite kjøling. Pr idag har intel to serier med prosessorer som bruker lite strøm, slik at når du ser etter en pc så sørg for at du finner en med en av de prosesorene. Intel® Core™2 Duo Low Voltage L7500 65 nm 4MB L2 1.60 GHz 800 MHz L7400 65 nm 4MB L2 1.50 GHz 667 MHz L7300 65 nm 4MB L2 1.40 GHz 800 MHz L7200 65 nm 4MB L2 1.33 GHz 667 MHz Intel® Core™2 Duo Ultra Low Voltage U7600 65 nm 2MB L2 1.20 GHz 533 MHz U7500 65 nm 2MB L2 1.06 GHz 533 MHz Alle de listet opp her er 2-kjernersprosesorer. Lenke til kommentar
thelimp Skrevet 24. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2007 [søren og, skreiv et langt innlegg, og så lukket nettleseren seg] Men, det jeg sa - mer i korttekst: - Takk for lang og grundig tilbakemelding. - 17" for stort, foretrekker helst 12-14" - men 15.4" er jo de som er vanligst. - Portabilitet ikke enormt viktig, men selvsagt: er jo et pluss. - Kan kanskje vente litt til neste uke å bestille, men med leveringstid, postgang etc. kan det sikkert i verste fall bli 7 dager + +. Lenke til kommentar
zonko Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Finnes det noen maskiner på under 10 store som har disse prosessorene? Finnes vel oftest i dyrere ultraportable de der...? Lenke til kommentar
thelimp Skrevet 24. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2007 Hva med en prosesser / pc slik som: 324035 Intel Core Duo T2300E 1.66 GHz 2MB http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=335811 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå