Gå til innhold

Nytt EOS400D -hva gjør jeg feil?

Anbefalte innlegg

Sier du det! Jeg mener at mitt EOS400 undereksponerer litt! Men er ikke helt sikker. Kan jo være at kitlinsa ikke er lyssterk nok. Men de i butikken mente at det skal være sånn. Hvordan kan man finne det ut på egen hånd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sier du det! Jeg mener at mitt EOS400 undereksponerer litt! Men er ikke helt sikker. Kan jo være at kitlinsa ikke er lyssterk nok. Men de i butikken mente at det skal være sånn. Hvordan kan man finne det ut på egen hånd?

8700063[/snapback]

Ditt kamera kan vise Histogrammet til bildet, d.v.s. en graf som viser fordelingen av pixlene mellom lyst og mørkt. Dette er et fint verktøy for å se hvordan bildet ble eksponert og å lære hvordan ditt kamera eksponerer under forskjellige forhold. Når histogrammet blir vist vil også overeksponerte felter blinke.

Lenke til kommentar

Hei!

Støtter meg til joergenjoanssen, sånn cirka:

"- Setter kamera i AV modus og stiller inn på F8 hvis det er lyst nok ute. (F8 er som regel der hvor de fleste linser yter best)

- Setter som regel exposure value til -1/3 eller kanskje litt mer, fordi jeg føler at kamera overeksponerer litt.

- ISO 100 eller 200

- Bruker kun midtre fokuspunkt.

"

Jeg mener:

- kamera i Av (sånn at du bestemmer blenderåpning, kameraet bestemmer dermed lukkertid)

- velg en blenderåpning litt mindre (større tall) enn objektivets største

- I steikende solskinn eller en veldig lys dag, velg ISO 100/200 e.l.

Er det overskyet, og/eller tingen du skal ta bilde av er i skyggen, velg ISO400/800.

- Bruk kun midtre fokuspunkt.

Så hvis du ser svanen i midten av søkeren (der hvor objektivet er satt til å fokusere), du trykker halvveis ned avtrekkeren og objektivet stiller skarpt, det er så mye lys at du får en lukkertid kortere enn du rekker å riste på kameraet, og svanen ikke rekker å flytte seg (dvs i praksis kortere enn 1/100 sekund, helst kortere),

så blir det skarpt.

Når det gjelder guttungen, så er det umulig å eksponere det bedre:

Ansiktet er 100000 ganger lysere enn jakka. Du kan ikke få både jakka riktig eksponert, og ansiktet riktig.

Slutt å ta bilder av ting som får steikende sol på seg, mens andre ting i bildet IKKE får steikende sol på seg.

Håer dette var til hjelp.

Mvh,

Tore Stabell Kulø

Lenke til kommentar
Når det gjelder guttungen, så er det umulig å eksponere det bedre:

Ansiktet er 100000 ganger lysere enn jakka. Du kan ikke få både jakka riktig eksponert, og ansiktet riktig.

Det *er* mulig å få bedre eksponering her, men du må bruke blits, eller rettere sagt utfyllingsblits. Ansiktet er lust fra før, og ville ikke blitt merkbart lysere, men du hadde fått eksponert klærne litt lysere da. [edit] Hadde en ekstra sjekk på bildet, og det er ikke så gale eksponert her, det er masse detaljer i bildet som du kan få frem ved å bruke "curves" i PS, Paint.Net eller Gimp.[/edit]

og

Slutt å ta bilder av ting som får steikende sol på seg, mens andre ting i bildet IKKE får steikende sol på seg.

8704771[/snapback]

Er ett av de teiteste rådene jeg har hørt.. Ta *masse* bilder av slike situasjoner, med forskjellige eksponeringsalternativer (bracketing), med og uten blits. Lær kameraet å kjenne, og du kommer til å få den der deilige følelsen av å mestre det til fulle.. :)

Til slutt, sjekk med instruksjonsboken og kameraet hvilket parameter det er innstilt på. På 20D'n så er det to parametre (parameter 1 og parameter 2), men jeg mener å huske å ha "lekt" med en kamerats 400D, og han hadde 3-4 forskjellige. På 20D'n igjen, så er det parameter 2 som gir de "beste" fargene rett fra kameraet (i .jpg). Personlig bruker jeg kun RAW og ordner bildene mine i Rawshooter og PS. Blir å kjøpe Bibble snart da..

Endret av Bikeridr
Lenke til kommentar

Takk alle sammen for gode svar! jeg ser også det at mye ligger på fotografen, slik at det nok er en plass å starte. Det som er litt viktig er kanskje at kameraet er "riktig" innstilt i disse menyopsjonene. Har har jeg forsket ut at det er slidere for ulike bildebehandlingsinnstillinger ikameraet. Her har jeg prøvd å stillle inn på litt høyere på sharpen og fargemetning, hvor de var veldig lave (3 av 7 normalt). Med skarphet og fargemetning på 5 ser bildene "bedre" ut. dette er selvsagt individuelt om et bilde er bra eller ikke, og jeg sier ikke at de er mere "riktig" nå, men for meg er det vikitg å få slike bilder ut. Det som blir nevnt teknikk for å få skarpe bilder her, det er noe som er viktig å ta til seg, og det ser bedre ut på dagens bilder.

Marius

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...