Gå til innhold

Nytt EOS400D -hva gjør jeg feil?

Anbefalte innlegg

Hei,

Angående den anden din så har du en meget treg lukkertid med tanke på at anden er i bevegelse. Brukte du stativ ? Å ta bilder på 1/25s uten stativ er å be om problemer. Risting av kamera, anden som beveger seg til en viss grad vekk fra deg er hvertfall 2 faktorer som vil gjøre bildet uskarpt.

Når det gjelder gutten så tror jeg du ville vært bedre tjent ved å bruke spotmåling av lyset på enten ansiktet eller den hvite skjorten. Da ville du ha fått et mørkere bilde med mer 'naturlige' farger i ansiktet.

Ser forresten ikke ut til at ansiktet er helt i fokus heller.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

Angående den anden din så har du en meget treg lukkertid med tanke på at anden er i bevegelse. Brukte du stativ ? Å ta bilder på 1/25s uten stativ er å be om problemer. Risting av kamera, anden som beveger seg til en viss grad vekk fra deg er hvertfall 2 faktorer som vil gjøre bildet uskarpt.

Når det gjelder gutten så tror jeg du ville vært bedre tjent ved å bruke spotmåling av lyset på enten ansiktet eller den hvite skjorten. Da ville du ha fått et mørkere bilde med mer 'naturlige' farger i ansiktet.

Ser forresten ikke ut til at ansiktet er helt i fokus heller.

Mvh,

Beej80

8694241[/snapback]

Beklager det er en skrivefeil, skal være 1/250. Det kan jo også være at jeg ikke får fokus på de bildene jeg mener ikke er skarpe også. Men åssen fixe det? hva gjør jeg?

Lenke til kommentar

Neida, det står på auto det. Det rare er at alle bildene som jeg har tatt innendørs med blits virker å være bra, det er selvfølgelig på kort hold da. Bildene jeg har lagt ut her er lagret med noe jpg komprimering for å få det til.\, vet ikke om det har innvirkning. Unasett er ikke orginalen bra heller.

anderfo: Mener du alle bildene eller det siste?

Lenke til kommentar

Jeg tror godt mulig at du har dårlige objektiver. Jeg var såpass heldig at jeg fikk et godt eksemplar av 18-55, men det er vel ikke slik med alle. Tamron 70-300 (det til 999,- , sant?) kan man vel heller ikke regne med maks bildekvalitet fra. Du får det du betaler for, og du får mest bildekvalitet for pengene fra fastobjektiver. Det kan jo være en idé?

Det med utbrente (helt hvite) områder er helt normalt når det er noe i et bilde som er mye lysere enn alt rundt, som feks. svanen. Kameraet har eksponert bildet helt riktig om du ser på hvor lyst det er gjennomsnittlig. Å ta høyde for slikt er en øvningssak, som med andre ting.

I tillegg til å følge de andre sine råd kan det være lurt å stikke innom disse forumene for å se på problemene andre folk støter på. Før du vet ordet av det støter du på problemer (det blir alltid flere) du allerede vet hvordan du skal takle.

Endret av pederk
Lenke til kommentar
Neida, det står på auto det. Det rare er at alle bildene som jeg har tatt innendørs med blits virker å være bra, det er selvfølgelig på kort hold da. Bildene jeg har lagt ut her er lagret med noe jpg komprimering for å få det til.\, vet ikke om det har innvirkning. Unasett er ikke orginalen bra heller.

anderfo: Mener du alle bildene eller det siste?

8694747[/snapback]

Kitobjektivet er ikke spesielt god over lengre avstander, men dette her så litt vel ekstremt ut. Har du et eksempel med begge objektivene dine, hvor du vet at kameraet har autofokusert på riktig/samme sted i bildet? I så fall kan du se om det er stor forskjell på skarpheten disse imellom.

Videre er det en "known fact" at 18-55-linsa kan ha forlatt fabrikken med defekter. Er du skråsikker på at det er noe galt med ditt eksemplar (etter å ha tatt forskjellige sammenligningstester - det er her enkelte synder), kan du jo sende inn objektivet for kalibrering, eller få det byttet ut i et nytt eksemplar.

Cheers,

-MightyTwin.

Lenke til kommentar

Som det nevnes her er Canons 18-55 kjent for å ha tildels store eksemplarvariasjoner, og det kan jo se ut som om du har fått et skikkelig dårlig eksemplar, men jeg har sett en del dårlige bilder fra Canon 18-55, og aldri noe så håpløst. Kan det være AF i kameraet ditt som er feilkalibrert? Om Tamronen er like elendig, så ville jeg fått kameraet testet.

Når det gjelder den utrente svanen din, så vil jeg foreslå at du tar en kikk på raw-formatets herligheter. Du kunne nok hentet inn mye detaljer der.

("Guttungen" er forøvrig ikke i nærheten av å være helt hvit i fjeset - litt utbrent over nesen, men ellers snakker vi jo bare litt overeksponert. Raw hadde fikset det, og du bør muligens kalibrere skjermen din?)

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Hvis du lurer på om feilen ligger i objektivet eller i kameraet eller fotografen, kan du rett og slett låne et objektiv av noen andre med Canon. Så er det bare å se om bildene blir bedre av det (isåfall var kanskje objektivet ditt dårlig).

Bildet av svanen og bildet av anda ser ut til å være ute av fokus, mens bildet av gutten ser mest ut til å være uskarpt pga for lang lukkertid eller ustødig holdt kamera.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Tips til fotografering i sterkt sollys slik som gutten på et tidligere bilder her, så har jeg til vane å skru ned ekvivalent (eller hva det heter EV) verdien med 0.3-0.7 slik at kamera undereksponerer en liten brøk av hva det regner seg frem til ved måling.

Lenke til kommentar
Nå skal dere se, dette er det jeg mener:

Anda er ikke skarp, guttungen er helt hvit i fjeset.

Gutten: iso100 1/125 f/9 @43mm på Auto

Anda: iso400 1/25 f/11 @55mm på Auto

8693844[/snapback]

Tror kanskje du har litt for store forhåpninger til hva et kamera kan få til ?

Bilde en av gutten har en masse kontraster. Sol i ansiktet og kropp i skyggen. Hvis kamaraet skulle valgt rett eksponering for ansikten ville du nesten ikke sett kroppen hans.

Anda er i bevegelse ... og med den lukkertiden du har er det bare naturlig at den blir litt uskarp. Dessuten har du jo ikke all verden av optrikk helle - kit objektiv til 500, - ? Hvis du i tillegg kjører auto og jevn fordelt eksponering er det jo ikke sikkert du fokuserer på anda i det hele tatt. Skal det bli noe greie på fuglefoto må du også opp på brennvidde 2-400.

Edit: leste bare halve tråden før jeg kommenterte, men vi er vist enige...

Endret av bengh
Lenke til kommentar
Tips til fotografering i sterkt sollys slik som gutten på et tidligere bilder her, så har jeg til vane å skru ned ekvivalent (eller hva det heter EV) verdien med 0.3-0.7 slik at kamera undereksponerer en liten brøk av hva det regner seg frem til ved måling.

8696455[/snapback]

EV står for exposure value.

Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar.

Nå er det mye greier her dere, håper ikke det er noe galt med kamera :( .

Ang. utbrent hvitfarge i ansiktene, etter det jeg forstår her er det mye med fotografen å gjøre og, så der kan jeg vel tilegne meg kunnskap å få til riktig. Er det noen av dere som har cannon cameraer tilsvarende som kan si om hva de ulike innstillingene bør være for å oppnå noe bedre bilder? (Tenker på disse farge/lysmetning/kontrast -instillingrene i menyen)

Lenke til kommentar
Som det nevnes her er Canons 18-55 kjent for å ha tildels store eksemplarvariasjoner, og det kan jo se ut som om du har fått et skikkelig dårlig eksemplar, men jeg har sett en del dårlige bilder fra Canon 18-55, og aldri noe så håpløst. Kan det være AF i kameraet ditt som er feilkalibrert? Om Tamronen er like elendig, så ville jeg fått kameraet testet.

8696292[/snapback]

Hvordan gjør jeg det?

Lenke til kommentar
Tror kanskje du har litt for store forhåpninger til hva et kamera kan få til ?

Bilde en av gutten har en masse kontraster. Sol i ansiktet og kropp i skyggen. Hvis kamaraet skulle valgt rett eksponering for ansikten ville du nesten ikke sett kroppen hans.

Anda er i bevegelse ... og med den lukkertiden du har er det bare naturlig at den blir litt uskarp. Dessuten har du jo ikke all verden av optrikk helle - kit objektiv til 500, - ? Hvis du i tillegg kjører auto og jevn fordelt eksponering er det jo ikke sikkert du fokuserer på anda i det hele tatt. Skal det bli noe greie på fuglefoto må du også opp på brennvidde 2-400.

Edit: leste bare halve tråden før jeg kommenterte, men vi er vist enige...

8696649[/snapback]

Store forhåpninger? Som nevnt innledningsvis var det en fyr med en s3is som også tok bilder samtidig med samme motiv, de var egentlig finere bilder. Hadde virkelig håpet å få bedre enn dette når jeg investerer 8000 på fotoutstyr.

Jeg kjøper den forklaringen din med lukkertid og uskarp and, kanskje jeg skulle redusert lukkertiden og økt iso eller ev-kompensering?

Tamronen var en direkte konsekvens av denne svane/and-turen, for å utvide bruksområdet tilkameraet.

marius

Lenke til kommentar

Dette så da veldig stygt ut syntes jeg.

Har selv samme kamera, med samme to objektiver, og har ikke i nærheten av så stygge bilder selv. Kit-objektivet er myye kraftigere enn hva disse bildene viser, og det samme gjelder Tamrons 70-300.

Har noen bilder jeg kan legge ut som eksempel, men har dem på en annen data, så kan få lagt dem ut i løpet av dagen, så kan du sammenligne dine med mine, slik at du ser det er noe som er galt her.

Lenke til kommentar

Å låne en venn sin kit linse eller en bedre linse kan være en god ide for å luke ut at linsen din er et mandagseksemplar.

Jeg har hatt 350D i et år nå og jeg bruker i 80% av tilfellene denne formelen.

- Setter kamera i AV modus og stiller inn på F8 hvis det er lyst nok ute. (F8 er som regel der hvor de fleste linser yter best)

- Setter som regel exposure value til -1/3 eller kanskje litt mer, fordi jeg føler at kamera overeksponerer litt.

- ISO 100 eller 200

- Bruker kun midtre fokuspunkt.

Tror både bildet av endene, svanen og gutten hadde blitt langt bedre hvis du kun bruker det midtre fokuspunktet og passer på at hovedmotivet ditt ligger i fokuspunktet.

Merkelig mye støv du hadde fått i kameraet ditt, tror ikke luft på boks er det beste å bruke da disse boksene kan gi fra seg veske. En kamerat av meg brukte en slik boks og fikk et deilig belegg på sensoren som ikke var lett å fjerne. Anbefaler å bruke en liten luftpumpe.

Bilder fra speilrefleks er som oftest en del mykere enn bildene fra et kompakt kamera. Dette er det en god grunn for. Bilder fra kompaktkameraer er ment å være ferdige rett ut fra kamera, mens bilder fra speilrefleks er ment å kunne redigeres uten særlig tap av kvalitet. Og da er det smartest om kameraet ikke skarper opp bildene dine kunstig slik et kompaktkamera gjør, men at du gjør dette selv i etterkant. Bildene dine er da vel myke, mest sannsynlig på grunn av feil fokus, eller at lukkertiden har vært for lav.

Prøv mine instillinger og se om det hjelper.

Kit linsen er ikke så veldig god, men den er bedre enn folk flest vil ha det til. Ved F8 så skal den yte ganske bra.

Lenke til kommentar

EF-S 18-55 er med tanke på pristilegget den utgjør på hus VS. hus+kit, kanskje det av Canons objektiv som gir mest value for money.

Folk slakter det nord og ned, men faktum er at om man styker det litt med hårene så er det et fullt brukbart objetktiv. Optisk sett i alle fall.

Med 'stryke med hårene' mener jeg at man kjenner til dets svakheter og gjør det man kan for å minimere disse...

Bob Atkins har tatt seg til til å lage en fyldig review.

Her er et 100% stenterutsnitt på 50mm @ f/5.6 hvor han sammenlignet med 28-105 og 50/1.8 (uten å joksa). Ja antaglig kan du, men er det en dramatisk forskjell?

Noen som kan si meg bombastisk hvem som er hvem? (husk 18-55 er på største blender mens 50/1.8 alle skryer av er blendet ned over 3 trinn og i sitt beste ytelsesområde)

"For a cheap, plastic mount, low end consumer lens, the 18-55 is certainly better than I would have expected. It's not a rival for an "L" series lens, but much of the time it can hold it's own against Canon's full frame coverage mid-range consumer lenses, especially in the center of the frame."

Les hele:

http://www.bobatkins.com/photography/reviews/18-55.html

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
Store forhåpninger? Som nevnt innledningsvis var det en fyr med en s3is som også tok bilder samtidig med samme motiv, de var egentlig finere bilder. Hadde virkelig håpet å få bedre enn dette når jeg investerer 8000 på fotoutstyr.

Som sagt før, dSLR krever mer kunnskap og etterbehandling enn non-dSLR kameraer.

Utbrente områder på personer og svanen hadde ordnet seg med spotmåling og kanskje litt etterbehandling i raw format.

Lenke til kommentar

Jeg har også et Eos 400d, og hadde den samme "snytt"-følelsen i mine første bilder. jeg ba også om råd og tips og feilbruk på et tilsvarende forum og fikk beskjed om at jeg burde begynne å lese fotobøker og at det som regel er brukerfeil. Jeg har fotografert en del med speilrefleks tidligere og finner at slike kommentarer kansjke kommer vel raskt fra såkalte "besserwissere", uten at de kjenner den som fotograferer.

Kjøpte bedre objektiver og bildekvaliteten ble ikke tilsvarende bedre. Dro tilslutt ned i butikken jeg kjøpte kameraet, og de sendte dette inn til Serviceproffen for kontroll. Det viste seg at kameraet undereksponerte med flere hakk, fokus var feilstilt samt at hvitbalansen ikke var 100%. Etter denne servicen er kameraet strålende:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...