Gå til innhold

PC til reperasjon, når kan jeg klage på tidsbruk?


Anbefalte innlegg

Kjøpte en bærbar i februar, den døde nå i begynnelsen av Mai. Jeg sendte den inn og fikk beskjed om at det var hovedkortet som var problemet, de bestilte et nytt og jeg fikk beskjed om at det skulle komme 21.5.

Jeg ringte igjen den 23.5 og fikk da beskjed om at hovedkortet kom den 1.6.

 

Det begynner å haste litt nå så jeg lurer bare på om det noen som er stødige på dette området, og vet noe om klagerett / erstattning og lignende. Dette er jo klart en garanti sak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer litt på det samme. Har hatt laptopen til rep 2 ganger, tok 5 uker første gang og ca en måned andre gang. Jeg truet med forbrukerråd og minnet om forbrukers rett til lånevare dersom reparasjon tar urimelig lang tid, selfølgelig uten respons.

 

Det skal sies at firmaet var Whitebox, så jeg bør vel være glad for at jeg fikk igjen maskinen i det hele tatt :dontgetit:

Lenke til kommentar

Bumper denne igjen jeg. Fikk en mail i dag, der sto det at teknikkeren hadde skifta hovedkort til ingen nytte. Så han strippa maskina ned og prøvde å starte for ver gang. Tilslutt hadde han bare MB, cpu og power kabel igjen på pulten, den startet, men da han skulle skru av, gikk det ikke og "power button board cable" begynte å brenne.

 

Møkka mandagsprodukter som jeg alltid ender opp med. :(

Det er nå over en måned siden jeg sendte den inn å begynner å bli lei.

Lenke til kommentar
Bumper denne igjen jeg. Fikk en mail i dag, der sto det at teknikkeren hadde skifta hovedkort til ingen nytte. Så han strippa maskina ned og prøvde å starte for ver gang. Tilslutt hadde han bare MB, cpu og power kabel igjen på pulten, den startet, men da han skulle skru av, gikk det ikke og "power button board cable" begynte å brenne.

 

Møkka mandagsprodukter som jeg alltid ender opp med. :(

Det er nå over en måned siden jeg sendte den inn å begynner å bli lei.

8758046[/snapback]

Krev en ny maskin omgående! Nå har de brukt over rimelig tid for å gi deg avhjelp, du kan dermed kreve at de enten omleverer til ny pc i løpet av maksimalt 7 dager (det er en rimelig frist), og gjør de ikke dette så kan du heve kjøpet, og få pengene igjen.

 

At du ikke har blitt tilbudt låneprodukt taler også i din favør, da dette har du krav på om rep tar mer enn 7 dager.

 

Oppsummert: De har brutt sin egen frist 2 ganger, avhjelp har nå passert rimelig tid, du krever omlevering til NY pc, og kan de ikke få ordnet dette innen 7 dager så skal pengene for pcen overføres kontoen din.

 

Paragrafer du kan vise til:

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

 

§ 31. Prisavslag

 

Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.

 

Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren.

 

Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede.

 

§ 32. Heving

 

I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...