phnx85 Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 (endret) Skal sette opp en felles e-epost konto (f.eks [email protected]) som flere brukere skal ha tilgang til å lese og sende mail med. Problemet er hvis noen sende en mail på vegne av [email protected] så havner mailen i sendte elementer til brukeren, ikke sendte elementer til felles kontoen. Finnes det noe løsning på dette? Prøvde å sette opp regel i Outlook som flyttet e-post sendt på vegner av en annen konto til sendte elementer på den kontoen, men fant ikke noe felt hvor jeg kunne definere hvem den var sendt fra. Vet det finnes noe 3. parts programvare som kan gjøre dette, men vil i hovedsak holde meg til eksisterende programvare. Klientene kjører Outlook 2003 og serveren kjører Sever 2003 SBS Endret 24. mai 2007 av phoen|x Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 hvis det ikke er mange brukere så kan du sette en regel lokalt hos alle brukerne. Jeg har ikke brukt dette selv men jeg kan tenke meg at Administrative templates til Office 2003 eller Office 2007 kan automatisere disse instillingene. Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 24. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2007 Det snakk om 5-10 brukere som skal ha denne mulighenten, så jeg har vurdert å sette opp en regel i Outlook. Men som jeg skrev har jeg ikke funnet mulighet til å definere i regelen hvilken konto den sendes fra. Lenke til kommentar
MistaWu Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Sliter med samme problemet selv, endte opp med å bruke OWA isteden for outlook2k3 på felles boxen. Lenke til kommentar
Floppus Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Hmm... Ikke sikker på om Outlook regler duger til dette. Lenge siden jeg holdt på med exchange nå, men tror du kan bruke journalføring på exchange serveren for å få det til. Journalføring vil si at man får exchange server til automatisk ta kopi av alt som blir sent og mottatt, og legge det i en egen mailboks. Det går an å koble epostadresser til fellesmapper. Jeg ville satset på å lage en fellesmappe til å ha [email protected] epost i, istedet for å lage en egen bruker til den. Opprette en innboks og en sendt folder der, og gi nødvendige lese rettigheter til dem som skal ha. Man må lage en egen journalepostboks (egen exchange bruker) som bare skal brukes til journalposten. Denne må ha skriverettigheter til fellesmappene over. Når journalføringen starter, kommer FRYKTELIG mye (les: absoulutt alt ) inn i journalepostboksen, så man må opprette en exhange regel som slår til hver gang det kommer inn en ny melding. Denne regelen må flytte alt som har den aktuelle felleskontoen som avsender til sendt-folderen i fellesmappa, og slette alt annet som kommer inn. (Logg inn på kontoen med outlook og opprette regel for nye meldinger) Microsoft XADM om hvordan man iverksetter jornalføring Jeg har ikke kontroll over noen exhange server nå, så jeg kan ikke teste eller vise eksempler på oppsett, men håper dette er en pekepinn - Floppus Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 *snip* takk for langt og utfyllende svar. nå har jeg ikke lest så mye om dette men hvis du sender mail på vegne av en felles postboks (som ikke er din egen) - vil også disse mailene bli fanget opp av Message Journaling? Lenke til kommentar
dirr Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 UniSent fra IvaSoft er en 3.parts Outlook add-in som løser dette. Har hatt litt problemer når Outlook kjører i cached mode, men du kan laste ned en demoversjon og teste. Merk at demoversjonen bare virker på fellespostkasser som heter noe med "test". http://www.ivasoft.biz/unisent.shtml Lenke til kommentar
MistaWu Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 nais, skal teste dette til uka Lenke til kommentar
Floppus Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 ....hvis du sender mail på vegne av en felles postboks (som ikke er din egen) - vil også disse mailene bli fanget opp av Message Journaling?..... 9436673[/snapback] Japp , journalføringen skjer på transportnivå - altså ikke koblet til bruker ditt eller datt, men ALT som rører seg. Det er MTAen som gjør jobben. Selv om dette kan virke litt komplekst å få til, er det gjerne verd bryet ettersom man får serveren til å kjøre jobben slik at det vil fungere uavhengig av oppsettet på epostklienter eller outlook versjoner osv.. Btw: Når en bruker sender epost til en annen bruker på samme message store, trenger ikke MTAen frakte meldingen noe sted. Ergo vil journalføringen ikke fange opp disse. ..MEN det er en instilling man kan sette for å sende all epost via MTA uansett om den kan leveres lokalt eller ei - og da vil journalføringen virke allikevel. (Erfaringen min er forresten fra exchange server 2000, men jeg tror ikke det har endret seg vesentlig) :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå