mrkorsnes Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 I sammendraget i følgende rundskriv finner jeg: http://www.regjeringen.no/nb/dep/lmd/dok/R....html?id=109362 "Det er ikke bo- og driveplikt på eiendommer som har areal under arealgrensene i den nye konsesjonsloven selv om den lovbestemte perioden for bo- og driveplikt ikke er oppfylt." Hva betyr dette i praksis ? At den som har en eiendom under arealgrensene kan bruke jorda til nesten det han/hun vil? Legge jorda brakk? Dyrke spesial-trevirke ? Legge opp til produksjon av bio-disel ? (arealgrenser her: mindre enn 100 dekar totalt og areal fulldyrka jord mindre enn 20 dekar) Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 (endret) I utgangspunktet er alle eiendommer konsesjonspliktige, men så har man unntakene. Er ikke noe poeng å liste alle opp her, men du kan lese det i Konsesjonslovens kapittel 3. Ellers så finnes det reguleringsplaner som forteller om hva området skal/kan brukes til. Dersom området ikke er regulert, er det kommuneplanen som gjelder. Er det snakk om LNF-område (Landbruk Natur Friluft), kan man f.eks. ikke starte med utbygging av boliområde der. Det går selvsagt an å søke om dette, men det er ikke det området opprinnelig er tiltenkt. Du kan heller ikke starte med industri i et område som er regulert til bolig osv. Man kan med andre ord sjelden gjøre som man vil, men det er lov å søke :o) Endret 24. mai 2007 av GEman Lenke til kommentar
mrkorsnes Skrevet 24. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2007 I utgangspunktet er alle eiendommer konsesjonspliktige, men så har man unntakene. Er ikke noe poeng å liste alle opp her, men du kan lese det i Konsesjonslovens kapittel 3. Ellers så finnes det reguleringsplaner som forteller om hva området skal/kan brukes til. Dersom området ikke er regulert, er det kommuneplanen som gjelder. Er det snakk om LNF-område (Landbruk Natur Friluft), kan man f.eks. ikke starte med utbygging av boliområde der. Det går selvsagt an å søke om dette, men det er ikke det området opprinnelig er tiltenkt. Du kan heller ikke starte med industri i et område som er regulert til bolig osv. Man kan med andre ord sjelden gjøre som man vil, men det er lov å søke :o) 8690682[/snapback] Jeg mente ikke å spørre om en kunne bygge fritt på et slikt "konsesjonsfritt" småbruk. Det jeg meste å spørre om er om en har "driveplikt" på den måten at det må drives tradisjonelt landbruk på dyrkamarka - eller om en f.eks. kunne plante igjen jorda med trær (eller dyrke mangeår-vekster for biodisel etc). Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 (endret) I utgangspunktet er alle eiendommer konsesjonspliktige, men så har man unntakene. Er ikke noe poeng å liste alle opp her, men du kan lese det i Konsesjonslovens kapittel 3. Ellers så finnes det reguleringsplaner som forteller om hva området skal/kan brukes til. Dersom området ikke er regulert, er det kommuneplanen som gjelder. Er det snakk om LNF-område (Landbruk Natur Friluft), kan man f.eks. ikke starte med utbygging av boliområde der. Det går selvsagt an å søke om dette, men det er ikke det området opprinnelig er tiltenkt. Du kan heller ikke starte med industri i et område som er regulert til bolig osv. Man kan med andre ord sjelden gjøre som man vil, men det er lov å søke :o) 8690682[/snapback] Jeg mente ikke å spørre om en kunne bygge fritt på et slikt "konsesjonsfritt" småbruk. Det jeg meste å spørre om er om en har "driveplikt" på den måten at det må drives tradisjonelt landbruk på dyrkamarka - eller om en f.eks. kunne plante igjen jorda med trær (eller dyrke mangeår-vekster for biodisel etc). 8691014[/snapback] Du trenger ikke drive landbruk og du har heller ikke "drivplikt" slik du spør om. Du kan nok gjøre hva du vil med jorda, slik du nevner. Derimot er du bundet av de begrensingene som GEman så fint oppstiller. jeg har selv et småbruk som i etteretid er blitt til fritidseiendom, men som er begrenset av LNF, og som jeg har søkt om å utnytte til utbyggingsformål, og som er blitt avslått fordi kommunedelsplanen ikke omfatter denne delen av kommunen. (Puh, det var en lang setning, gitt ) edit. Tilføyelse. Jeg går likevel ut fra at jordlovens §9 kan regulere dette. Den ser ut til å regulere dyrkbar jord generelt og ikke bare landbrukseiendommer, så du er nok bundet til å bruke den til "jordbruksproduksjon". Du kan altså ikke asfaltere hele innmarka di. Jordlova § 9. Bruk av dyrka og dyrkbar jord Dyrka jord må ikkje brukast til føremål som ikkje tek sikte på jordbruksproduksjon. Dyrkbar jord må ikkje disponerast slik at ho ikkje vert eigna til jordbruksproduksjon i framtida. Endret 26. mai 2007 av Gaidaros Lenke til kommentar
mrkorsnes Skrevet 26. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2007 (endret) I utgangspunktet er alle eiendommer konsesjonspliktige, men så har man unntakene. Er ikke noe poeng å liste alle opp her, men du kan lese det i Konsesjonslovens kapittel 3. Ellers så finnes det reguleringsplaner som forteller om hva området skal/kan brukes til. Dersom området ikke er regulert, er det kommuneplanen som gjelder. Er det snakk om LNF-område (Landbruk Natur Friluft), kan man f.eks. ikke starte med utbygging av boliområde der. Det går selvsagt an å søke om dette, men det er ikke det området opprinnelig er tiltenkt. Du kan heller ikke starte med industri i et område som er regulert til bolig osv. Man kan med andre ord sjelden gjøre som man vil, men det er lov å søke :o) 8690682[/snapback] Jeg mente ikke å spørre om en kunne bygge fritt på et slikt "konsesjonsfritt" småbruk. Det jeg meste å spørre om er om en har "driveplikt" på den måten at det må drives tradisjonelt landbruk på dyrkamarka - eller om en f.eks. kunne plante igjen jorda med trær (eller dyrke mangeår-vekster for biodisel etc). 8691014[/snapback] Du trenger ikke drive landbruk og du har heller ikke "drivplikt" slik du spør om. Du kan nok gjøre hva du vil med jorda, slik du nevner. Derimot er du bundet av de begrensingene som GEman så fint oppstiller. jeg har selv et småbruk som i etteretid er blitt til fritidseiendom, men som er begrenset av LNF, og som jeg har søkt om å utnytte til utbyggingsformål, og som er blitt avslått fordi kommunedelsplanen ikke omfatter denne delen av kommunen. (Puh, det var en lang setning, gitt ) 8707236[/snapback] Det aktuelle området er et NLF-område i kommuneplanen. Jeg fant ikke noe spesielt der angående det jeg lurte på. Tipper at det er ønker om at kultur-landskap og landbruks-jord holdes i hevd. Dette er i praksis ikke noe problem, men jeg ville forvisse meg om at dersom det skulle bli problemer med utleie av jorda et par år, så var ikke noen straks på pletten for å ta fra meg eiendommen :-) Det kunne jo tenkes at litt paranoia var berettiget :-) Endret 26. mai 2007 av rkorsnes Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Det aktuelle området er et NLF-område i kommuneplanen.Jeg fant ikke noe spesielt der angående det jeg lurte på. Tipper at det er ønker om at kultur-landskap og landbruks-jord holdes i hevd. Dette er i praksis ikke noe problem, men jeg ville forvisse meg om at dersom det skulle bli problemer med utleie av jorda et par år, så var ikke noen straks på pletten for å ta fra meg eiendommen :-) Det kunne jo tenkes at litt paranoia var berettiget :-) 8709274[/snapback] Jeg synes absolutt at du skal være litt paranoid. Når det kommer til jord er enkelte bønder helt uten skrupler, og de kjenner loven ut og inn. De tar nok ikke fra deg eiendommen, men du kan i visse tilfeller bli pålagt å leie ut jorda di, hvis du ikke benytter den selv. Det er jordlova § 8 som regulerer det (men det er du sikkert klar over) Men igjen altså. Jeg vet ikke hvor strengt dette blir overholdt mht. småbruk. § 8. Vern av dyrka jord All dyrka jord som kan gi grunnlag for lønsam drift skal haldast i hevd. Kommunen og fylkesmannen kan leggja ned forbod mot tiltak som kan føra til at dyrka jord vert vanhevda. Kommunen skal gi tilråding om tiltak som bør setjast i verk dersom jord ligg vanhevda eller unytta. Finn departementet at dyrka jord er vanhevda eller ligg unytta, kan det gi eigaren eller leigaren pålegg om kva tiltak han skal setje i verk for at jorda etter tilhøva kan gi lønsam drift. Eigaren kan og påleggjast å leiga jorda bort for ei tid av inntil 10 år. For dyrka jord som ikkje kan gi grunnlag for lønsam drift, kan departementet gi pålegg om at jorda skal plantast til med skog, eller tiltak av omsyn til kulturlandskapet. Om pålegg ikkje er etterkome når fristen er ute, kan departementet gjera avtale om bortleige av heile eller delar av jorda for ei tid av inntil 10 år. Pålegg kan givast på slike vilkår som er nødvendige av omsyn til dei føremåla lova skal fremja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå