Gå til innhold

Går allmenn -> Angrer!


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er ei 17 år gammel jente som går vg1 studiespesialisering, altså førsteåret allmen. Jeg har funnet ut, etter mye tenking. At dette ikke er noe for meg. Jeg vil jobbe med mennesker, og vurderer derfor helse og sosial.

 

hvis jeg da velger å slutte på allmen, og begynner på helse og sosial, slipper jeg å ta en del fag? (som jeg allerede har tatt på allmen) ?

 

Hadde vært til stor hjelp hvis noen kunne ha gitt meg noen råd.. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men.. du vet vel at søknadsfristen har gått ut? Søkte du helse og sosial på vigo eller studiespes. VG2? :)

8717639[/snapback]

Ja, men nå har jeg søkt på nytt, gikk bare til en rådgiver. Så måtte han ha en god begrunnelse osv. angrer ikke. Men blir skummelt å gå sammens med førsteklassinger, så er jeg ett år eldre... Men er bevvist på valget mtt ;D

Lenke til kommentar
Hei,

 

Jeg er ei 17 år gammel jente som går vg1 studiespesialisering, altså førsteåret allmen. Jeg har funnet ut, etter mye tenking. At dette ikke er noe for meg. Jeg vil jobbe med mennesker, og vurderer derfor helse og sosial.

 

hvis jeg da velger å slutte på allmen, og begynner på helse og sosial, slipper jeg å ta en del fag? (som jeg allerede har tatt på allmen) ?

 

Hadde vært til stor hjelp hvis noen kunne ha gitt meg noen råd.. :D

8687832[/snapback]

 

Å gå allmennlinje først og så velge yrkesretning etterpå, er sannsynligvis det smarteste man kan gjøre i livet.

Lenke til kommentar

Ja. For all del! Ikke hopp av almennlinja! Jeg valgte Musikk, Dans, Drama, noe jeg angrer bittert på nå i ettertid. Har fag jeg må ta opp igjen for å komme inn på de studiene jeg vil etter VGS. Hadde jeg gått allmen, hadde jeg antagelig hatt alle de fagene. Det var på nære nippet at jeg måtte gå ett helt år uten å gjøre noen ting bare fordi jeg manglet matte på det studiet jeg ville inn på.

 

Så, velg allmenn. Du får en god del valgfag i 2. og 3. klasse, og blandt de finner du garantert noe du liker. Dessuten, se på folka på helse og sosial da...en femtedel av jentene der har med seg ungen på skolen, en annen femtedel slutter, tredje femtedelen bare surrer rundt uten å vite hva de skal, fjerde femtedelen er en gjeng med emos og den siste delen er folk som faktisk får noe igjen for å gå der....

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
sindre101: DU TRENGER IKKE ROPE

 

Trådstarter: Du vet at du i de aller, aller fleste yrker kommer til å jobbe med mennesker? Tror du virkelig det er slik at alle de som går allmenn sitter alene på et kontor og regner eller skriver for seg selv?

 

Godt poeng! Man har muligheten til å gjøre hva man vil etter VGS med allmen.

Lenke til kommentar
Ja, men nå har jeg søkt på nytt, gikk bare til en rådgiver. Så måtte han ha en god begrunnelse osv. angrer ikke. Men blir skummelt å gå sammens med førsteklassinger, så er jeg ett år eldre... Men er bevvist på valget mtt ;D

Det trenger du antagelig ikke bry deg noe om. Selv "merket" jeg det lite da jeg gikk 2. klasse etter et år på en folkehøgskole :)

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at TS virkelig bør vurdere om hun virkelig skal kutte ut allmenn. Å tro at helse og sosial er eneste (og beste) veien til å få en jobb der man hjelper mennesker er naivt... Så klart, det er en god vei, men det kommer an på HVA man vil bli. Vil man bli sykepleier, psykolog, terapaut av et eller annet slag, lege, rådgiver, sosionom, pedagog, lærer etc. etc. er allmenn en mye raskere vei.

 

Men så klart, helse og sosial gir jo til slutt de samme mulighetene, hvis man tar seg et år på påbygging senere, sånn sett er det ikke noe problem. Men jeg ville ikke "kastet" bort et år hvis målet mitt var en utdanning der man hjelper mennesker...

 

Kommer jo også litt an på hva man vil bli da.. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...