Gå til innhold

Er dimmer energibesparende?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det brukes mindre energi, men man får mindre energi ut også.

Om man erstatter en 40W pære med en 60W som er dimmet ned så den lyser likt med en 40W så er det nok ikke noe særlig energibesparing.

(men pæra holder lenger så man skåner miljøet)

Lenke til kommentar

Det som perpyro sier stemmer, men det skal også sies at en 60W-pære som dimmes ned til å trekke 40W ikke lyser like sterkt som en 40W-pære. Grunnen til dette er at virkningsgraden (luminous efficacy (nei, ikke efficiency)), i likhet med levetiden, er bestemt av driftstemperaturen.

Lenke til kommentar

Henger meg på Mikkel194 her.

Samtidig som lysutbyttet (virkningsgraden) går ned vil også fargen på lyset vil bli en annen når pæra dimmes ned. Lyset vil bli gulere/rødere. (Virkningsgraden og fargesammensetningen hos lys fra glådetråder henger veldig godt sammen.)

 

space

Lenke til kommentar

jeg jobber på lampehuset og har drevet med dimmere en lang stund. Det er helt sant som de andre sier at du sparer strøm på å bruke en dimmer. Du øker også levetiden på pærene samt skaper et mye mer stemningsfullt lys.

 

Sånn som jeg tror det så vil strømmåleren registere at du får et lavere forbruk . Det går mindre strøm på pæra og derfor trekkes det mindre strøm fra sikringsboksen.

Lenke til kommentar
Henger meg på med et tilleggspørsmål (jeg har mange dimmere rundt om i huset av estetiske grunner);

 

Vil strøm-måleren registrere et lavere forbruk, eller vil den blir "lurt" - av måten sinuskurven kuttes på - til å tro at jeg drar full pupp hele tiden?

8696980[/snapback]

KWH måleren i sikringsskapet vil registrere et lavere forbruk ettersom den totale effekten over pæra går ned ved dimming.

 

De gamle målerne med skive var jo ikke noe mere avansert en en motor med brems på.

Ved dimming vil denen motoren få mindre effekt og skiven går saktere.

Hvordan elektroniske målere gjør jobben kan jeg desværre ikke uttale meg om.

 

EDIT:

Henger meg på Mikkel194 her.

Samtidig som lysutbyttet (virkningsgraden) går ned vil også fargen på lyset vil bli en annen når pæra dimmes ned. Lyset vil bli gulere/rødere. (Virkningsgraden og fargesammensetningen hos lys fra glådetråder henger veldig godt sammen.)

Vil bare skyte inn at endringen i fargesammensetningen ikke er til det negative når det kommer til dimming av glødelamper.

Dimmede lysrør derimot blir bare grå som ser kjempetrist ut.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...