gxi Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Ehm.. Bunnpluggen i bilen min er firkantet (ja, det er en Renault). Jeg finner absolutt ikke noen som har kompatibel nøkkel for dette. Sjekket bl.a Mekonomen. De hadde ikke. Sjekket CD-cardic, og fikk et svart bein med masse slike nøkler på, men ikke akkurat den jeg trenger. Den var nemlig mindre enn den minste (<8mm). FIkk filet av noe på den minste av dem, men får den likevel ikke til å passe. Nå presses den bare ut av hullet fremfor at jeg får skrudd rundt skruen, så jeg gir egentlig opp filemetoden. Forslag til hvor jeg får tak i en nøkkel som passer? Sjekket disse universalbutikkene som finnes her i byen, men som nevnt har ingen av de noen som passer. Ustandard drit! Lenke til kommentar
Ulvestad Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Dei fleste bensinstasjoner har denne nøkkelen vil eg tru. Og der får du sikkert låne den ei stund. Uansett er der ein plass i nerheten av deg der dei skifter olje har dei nøkkelen. Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Det hender det er 1/4", 3/8" ekker 1/2" på disse pluggene. Har du forlengere i disse størrelsene er det bare å prøve. Ettersom du sier den er under 8mm er det sansynlighvis 1/4". Lenke til kommentar
gxi Skrevet 24. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2007 Synd jeg ikke har en Biltemabutikk i nærheten så jeg kunne fått testet og evt. levert tilbake når jeg finner ut at det ikke passer. Tror faktisk ikke at noen av de passer. Står i Haynes-boken at det er 8mm jeg trenger, men såvidt jeg kan se når jeg prøvde med en med jeg målte til 8mm (mulig den kan ha vært 9mm riktignok) så kan det virke som at det er en mindre jeg skal ha. 8mm var vel såvidt jeg kan se den minste i det settet. Passet forresten ikke med noe av de 3 forskjellige størrelsene av pipeverktøyene (altså firkaten for å plugge inn i koppen) jeg hadde. Lenke til kommentar
Mirtonos Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Oljepluggnøkkelsettet fra biltema fungerer har den selv, har også en renault selv Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Det er vel ikke værre enn at du kan komme til med en skiftenøkkel nå inntil du får fatt i en nøkkel? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 24. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2007 Det er vel ikke værre enn at du kan komme til med en skiftenøkkel nå inntil du får fatt i en nøkkel? 8689139[/snapback] Det går ikke. Det en skru med firkantet hull inn (hunkjønn altså). Den stikker nesten ikke ut i det hele tatt, så det er svært vanskelig å skru den fra utsiden. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Dette er vel noe av sjarmen med å ha fransk bil? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Det er vel ikke værre enn at du kan komme til med en skiftenøkkel nå inntil du får fatt i en nøkkel? 8689139[/snapback] Det går ikke. Det en skru med firkantet hull inn (hunkjønn altså). Den stikker nesten ikke ut i det hele tatt, så det er svært vanskelig å skru den fra utsiden. 8690397[/snapback] Nei, da blir det annerledes. Trodde det var utvendig firkant Har du stor nok bolt kan du slipe deg en på smergelslipern Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Er pluggen helt rund med et firkanta hull i midten? Hvis ikke er den 22 mm utvendig og kan løsnes med fastnøkkel etc. Du får kjøpt en universal nøkkel som skal passe til en haug med drit på biltema.. egentlig helt ubrukelig, men i nødstilfelle. Husk og bytte pakningen. Du skal ha en rund og tjukk kobber pakning som blir klemt sammen. ikke en helt flat. da lekker det. den må du bytte Man får lett tak i riktig pipe til den pluggen der, men er litt tungvint når du er privat person og trenger 1 stk. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 24. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2007 Den er nesten helt rundt. Det er så lite som stikker ut at det er komplett umulig å få skrudd den fra utsiden. Jeg må ha noe å putte inn. Jeg kjøpte en universalsak som skulle passe. Dette var et svart "bein" med mange slike. Problemet var som nevnt at ingen av dem passet. Den minste ble for stor. Fikk filt den ned, men den ble for rund av filingen til at det faktisk var mulig å skru med den. Var ikke akkurat veldig lett å få trykk på den heller når jeg lå under bilen og prøvde å skru med et tungt verktøy. Lenke til kommentar
Lyspære Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 (endret) Er pluggen helt rund med et firkanta hull i midten? Hvis ikke er den 22 mm utvendig og kan løsnes med fastnøkkel etc. Du får kjøpt en universal nøkkel som skal passe til en haug med drit på biltema.. egentlig helt ubrukelig, men i nødstilfelle. Husk og bytte pakningen. Du skal ha en rund og tjukk kobber pakning som blir klemt sammen. ikke en helt flat. da lekker det. den må du bytte Man får lett tak i riktig pipe til den pluggen der, men er litt tungvint når du er privat person og trenger 1 stk. 8691581[/snapback] Jeg brukte et dørhåndtak av den gamle sorten og en stang tilhørende en Biltema-jekk da jeg byttet olje på Scenic-en til kona. Måtte file litt for å få det til å passe men det var ikke mye om å gjøre. Endret 24. mai 2007 av Lyspære Lenke til kommentar
gxi Skrevet 29. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2007 Da har jeg sjekket et par leve-av-verktøy-butikker som bl.a Mekonomen anbefalte meg å sjekke. Ingen har. Biltema har sitt sett som jeg gjerne skulle sett på, men siden Biltema ikke har noen butikker i mellom Tromsø og Trondheim (hvor jeg befinner meg midt i mellom), så er det ganske uaktuelt. Noen flere forslag? Gjerne nettbutikker som selger universalsett. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 (endret) Hørt med din lokale Renault/Citroën/Peugeot-forhandler? Btw: Denne nøkkelen (fra Biltema) er håpløs! Endret 29. mai 2007 av sedsberg Lenke til kommentar
wazzza Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Passer noen av disse? 8688844[/snapback] Har dette til min Renault 30TS, men ingen passa.. Til alt hell var pluggen helt løs så den løsna med å bare skru den ut med et bredt skrujern.. Kanskje enda mere flaks at jeg skulle bytte olje da så jeg la merke til det før det var for sent Jeg tok en 10mm bolt og kappet og slipte til slik at den passet.. PÅ den kan jeg da sette 19mm fastnøkkel eller kopp, alt ettersom... Lenke til kommentar
gxi Skrevet 29. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2007 (endret) Hørt med din lokale Renault/Citroën/Peugeot-forhandler? Jepp. Henviste meg til generelle verktøybutikker, da dette er "standard verktøy" som de sa. Jeg har sjekket butikkene de henviste meg til, og de hadde ikke. Det eneste som jeg kunne finne noe sted var det svarte beinet du henviste til, og ingen av de som var på det passet. Det jeg vurderer nå er å kjøpe en ny bunnplugg med sekskantskru, så få et verksted som har verktøy til dette til å bytte oljen denne gangen, som jeg gir den nye pluggen til og får de til å skru den på istedet for den gamle etterpå. .. Men, det bør da ikke være så umulig. Endret 29. mai 2007 av jonepet Lenke til kommentar
agvg Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Dette er neppe noe problem og skaffe, Hazet, Stahlwille o.l verktøymerker har nok dette. Her er den: Pipe til oljeavtapping av Renault Lenke til kommentar
gxi Skrevet 29. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2007 Nei, det skulle vel ikke være noe problem, men når jeg får beskjed fra de største verktøybutikkene her i byen om "lag selv", "Nei, det har vi ikke", "Nei!", osv. så ser jeg det som et stort problem. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Vel, de kan ikke være så veldig oppegående kan de ikke skaffe noe slikt. Men det er kanskje mer hobbysjapper og jernvareselgere med dårlig service, en proff selger hadde bare funnet dette frem og tatt det i bestilling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå