Ninvec Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Det der er usakelige resultater. Har aldri sett noen med et slik loop og har temperaturer under 20 grader på CPU, og ikke snakk om GPU da, det er jo GTX kort.... Aldri sett maken.. Men det kan sikkert hende, virker bare litt usannsynlig Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Hvordan er det mulig å ha temperaturer under romtemperatur? 8703443[/snapback] Romtempen er nå 17 ca grader og vannet er 17.7 grader. Tempen er 15/15 på CPU, 25 grader på GPU, 24 grader på NB..alt på idle. Hvordan det er muligt å få vannet ned i en slik temperatur? Nedkjølingne skjer i radiatorien, den leder ut varmen ifra vannet i kjøleribbene hvor jeg har 3 papsetvifter (140 cfm) som blåser mot den. Radiatoren er montert utenfor kabinettet i frontdøren og er kald luft å ta av. Når den kalde luften går igjennom viften, eller når dne passerer over bladene(måten de er laget på) så vil temperaturen synke fordi trykket vil øke, på lik linje som hastigheten Øker. Dette har noe med fysikkå gjøre, forholdet mellom trykk,volum,temperatur og hastighet. Den generele gassloven (siden oksygen er en gass) Trykk*Hastighet/Temperatyr=Konstant evt Trykk1*Hastighet1/Temperatyr=Trykk2*Hastighet2/Temperatur2 Luften som kommer ut av viften har dermed en lavere temperatur enn når han kom inn. 8703785[/snapback] Det er UMOGLEG å få CPU tempen under vanntempen! Lenke til kommentar
Bahamut Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 btw, jeg måler tempen i tanken, og jeg har plassert tanken før radiatoren så vannet synker litt etter den kommerut av radiatoren, å CPU blokken er den første blokken i systemet. Men nå har jeg målt cpu-blokken med et thermometer å den er 13 grader... Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 17 grader i rommet og 13 grader på CPU er umuleg, hvis ikkje du får luft som er under 13 grader... Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Jeg tror du har litt manglende kunnskaper i fysikk Bahamut... Varm luft nederst i kabinettet ? Varm luft stiger og vil være øverst i kabinettet. Kaldere GPU enn romtempratur OG kaldere enn vannet? Det skjønner vel du og at ikke går for seg med mindre du benytter deg av kompressor/peltierelement. Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Jeg tror du har litt manglende kunnskaper i fysikk Bahamut... Varm luft nederst i kabinettet ? Varm luft stiger og vil være øverst i kabinettet. Kaldere GPU enn romtempratur OG kaldere enn vannet? Det skjønner vel du og at ikke går for seg med mindre du benytter deg av kompressor/peltierelement. 8708816[/snapback] ... hvis ikkje han får lufta utanfor rommet, men han har ikkje nemnt... Lenke til kommentar
Bahamut Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 (endret) Jeg tror du har litt manglende kunnskaper i fysikk Bahamut... Varm luft nederst i kabinettet ? Varm luft stiger og vil være øverst i kabinettet. Kaldere GPU enn romtempratur OG kaldere enn vannet? Det skjønner vel du og at ikke går for seg med mindre du benytter deg av kompressor/peltierelement. 8708816[/snapback] Manglende kunnskap i fysikk? på vilket punkt da? Jeg har ikke nevnt noe om varm luft nederst i kabinettet (tror jeg) Jeg vet at varm luft stiger! GPU tempen er ikke under romtemperatur, den er 10 grader over! Når jeg hadde stock kjøler på så lå tempen på 35-40 grader idle (på det første jeg hadde, har 3 8800 gtx kort nå) EDIT: Du tenker på når jeg sa det om at når du har radiatoren i bunnen av kabinettet så suger du inn den varme luften? Da tankte jeg på om du ikke laget hull i bunnen av kabinettet Jeg ser at bunnen av kabinettet er en dårlig løsning å ha en radiator, pga det kan krasje med komponetnet på hk, eller hk'et selv. (Tatt i betrakning at viftene er 25 mm tykke og radiatoren 30mm) Da må du ha god plass nederst i kabinettet for å få dette til, pluss må du ha bein med god klaring til bakken så det er rikelig med luft å suge til seg. CPU'n er kaldere enn vannet men ikke kaldere enn cpublokka! Som jeg skrev så måler jeg tempen i vanntanken(der har jeg thermometeret) Tanken er det siste ledd før vannet går i pumpa og blir ført inn i radiatoren, hvor jeg har 3 PAPSET (140 cfm) vifter som blåser mot denne. Etter dette går den i CPU, GPU1, GPU2, Chipsett1(SB), Chipsett2(NB),Mostfet1 og tilslutt Mosfet2 så kommer vannet tilbake til tanken. Nå har vannet gått igjennom 7 blokker, å den vil vær varmere her(tanken, ellers hadde det ikke vært vits med en radiator) enn når den går ut av radiatoren. Grunnen til at radiatoren klarer å kjøre kaldere enn romtemperaturluften er fordi dette med den generelle gassloven, temperaturen synker nårhatigheten øker. Jeg har radiatoren monter utenfor kabinettet, i frontdøra foran. Ellers har jeg 3 120mm vifter(2 inn og 1 ut) 2 80mm(begge ut) og en 250mm(inn) og en PCI radial vifte mellom GTX kortene, så 3 vifter på radiatore. Radiatorene er montert slik at de blåser inn igjennom radiatoren, så har jeg 2 120mm som trekker denne luften inn i kabinettet. Når jeg hadde Evga 680i kortet så lå tempen på E6600@ 3.6 på ca 32 idle,(zalman 9700) og GPU 38 grader. Når jeg hadde Abit sitt 680i kort, IN9 32MAX lå tempen på cpu og gpu nesten likt som på EVga sitt. Når jeg så kjøpte Striker kortet var temperaturene, ja så å si slike. Jeg målte så å si med rivatuner, TAT (funket ikke på asus kortet etter eg oppdaterte biosen til 1102), everest og core temp (Asus probe 2 viste temperaturer 10 grader under disse så jeg så vekk ifra den programet) Etter jeg installerte vannkjølingen sank tempen på gpu med ca 15 grader og gpu med 10 ([email protected]) Endret 26. mai 2007 av Bahamut Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Så du klarer å senke 7 grader mindre enn rom temp på CPU? hmm, dette er litt vanskeleg å tru.. Det du seier, at det er trangt nede, vil eg ikkje vere så veldig ening. radioren blir ikkje så mykje bredare enn 12 cm, då vifta på passe... Eg har den i botnen, og detr finst mange kabinett som har hket høgare oppe frå botnen... Lenke til kommentar
Bahamut Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Så du klarer å senke 7 grader mindre enn rom temp på CPU? hmm, dette er litt vanskeleg å tru.. Det du seier, at det er trangt nede, vil eg ikkje vere så veldig ening. radioren blir ikkje så mykje bredare enn 12 cm, då vifta på passe... Eg har den i botnen, og detr finst mange kabinett som har hket høgare oppe frå botnen... 8710184[/snapback] Vel, nå er jeg lei av å forklare Ok, la oss si at jeg har 30 grader idle og 40 grader load, like mye jeg hadde med luft, fordi vann og luft er jo like godt og gpu'n er 45 grader load, fordi ja....hva skal man med vannblock når stock kjøleren er så god? så er vi alle fornøyd Ja, du mener at det er masse masse plass nede i bunnen, å jeg mener at det ikke er så mye plass, men som JEG NEVNE så må du ha mye plass nede så da må du ha en kabinett som har så mye plass. (Big Tower) Nå har jeg SLi så jeg tar i betrakning at hvis du en dag skal ha deg SLi, så er d kjipt å finne ut at radiatoren er iveien. Dual eller singel radiator burde vel gå, men en tripple funker vel dårlig. Men såklart, med litt teknikk kan du få alt til å plasse... Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 hehe. Ja, det blir litt problem med crossfire... Har dual rad, Eg kjem ikkje ned i skruene då, men det fremdelesfint muleg å ha raden i botnen... Lenke til kommentar
MiKA7 Skrevet 27. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2007 Det er et midi-atx jeg har, og har ikke akkurat super mye plass nederst i kabinettet og desverre ingen føtter. men jeg har plass til en dual radiator foran. men er usikker på om jeg har plass nok til pumpe og vann-enheten. men så en fin en fra asetek waterchill. noen som har en bra erfaring med dem? vil helst få støynivået ned i datan, har 3*80mm, 2*120mm hvor en er på cpukjøleren, og 8800gtw vifta så det bråker nesten like mye som et jagerfly ved takeoff.. Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 For å svare trådstarter: Ready2Go-systemene er inkludert kabinett ferdig montert, så du trenger ikke lure på om det passer i det du har. Med mindre du vil ha et kabinett ekstra, kjøper du noe annet. Og å stole på temperaturavlesninger fra hovedkort o.l. som er lavere enn rom/vanntemp er som å tro på julenissen. Lenke til kommentar
MiKA7 Skrevet 27. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2007 For å svare trådstarter: Ready2Go-systemene er inkludert kabinett ferdig montert, så du trenger ikke lure på om det passer i det du har. Med mindre du vil ha et kabinett ekstra, kjøper du noe annet. Og å stole på temperaturavlesninger fra hovedkort o.l. som er lavere enn rom/vanntemp er som å tro på julenissen. 8716944[/snapback] jeg tenkte mer på hva som er bedre qua temperaturer osv fra ready2go til bygge selv.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå