Gå til innhold

Hjelp til M-modus på digitalt kompakt kamera

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt om dette er den rette tråden til dette spm'et, men jeg stiller spørsmålet alikavel.

Nedenfor har jeg postet et bilde tatt fra kameraet mitt ( HP R927 ) på manuell modus ( M ).

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
post-96585-1179960189_thumb.jpg

Og der står det: F2.8, rett etter står det 1/2.5. Under der igjen er det en "linjal".

Hva vil alt dette si?

#1 - Hva er F-tallet for noe?

Hva forteller dette tallet meg?

#1.2 - Er det best med lav eller høy F-verdi?

#2.1 - Hva er de tallene som er rett etter F-tallet?

Igjen, hva forteller dette tallet til meg?

#2.2 - Hva er lav og hva er høy verdi der?

Jeg kan jo gå fra 10" og ned til 1" før den går over til 1/1.2 oppover til 1/800

#2.1 - Hva er best å ha denne verdien på? (lav eller høy)

Under disse tallene er det en "linjal" med en pil over.

Ettersom jeg flytter på kameraet eller/og stiller på de overstående verdiene, flytter denne pila seg fra (-) til et (center) til (+)

#3 - Hva forteller denne meg?

#3.1 - Er det best å ha denne nermest (-), (center) eller (+)?

Vær så snill å vær litt spesifikke, for jeg sinnsyk treg til å forstå. Har prøvd å lest meg frem til dette nå en stund ("Fotokompendie av Per-Otto Larsen).

Men klarer fortsatt ikke å skjønne dette helt.

Sorry for håpløsheten.

Endret av Yawa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
#2.1 - Hva er de tallene som er rett etter F-tallet?

Igjen, hva forteller dette tallet til meg?

#2.2 - Hva er lav og hva er høy verdi der?

Jeg kan jo gå fra 10" og ned til 1" før den går over til 1/1.2 oppover til 1/800

De tallene er lukkerhastigheten.

Sitat Akam ordbok:

Lukkertid

`` Lukkertid er den tiden kameraet bruker til å registrere lyset som treffer CCD'en. Typiske lukkertider er fra ett sekund (når det er mørkt ute, eller når man vil ha bevegelses-uskarphet i forbindelse med sportsbilder osv.) til en totusendels sekund når det er svært skarpt lys, for eksempel på en solrik dag``

På ditt kamera har du 10 sekunder (høy lukkertid) som maks og 1/800 (lav lukkertid) dels sekund som minimum.

Under disse tallene er det en "linjal" med en pil over.

Ettersom jeg flytter på kameraet eller/og stiller på de overstående verdiene, flytter denne pila seg fra (-) til et (center) til (+)

Når pilen er mot - blir bildet undereksponert (mørkere),når pilen er mot + blir bildet overeksponert (lysere),(merk på noen få kameraer er dette omvendt,så prøv på ditt å se)...

Endret av naits81
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...