adder1972 Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Hei, Jeg har en SONY DCR-PC9E camcorder (DV-tape) som jeg filmer familien med. Ikke noe spesielt. Jeg har tidligere brukt Win Movie Maker 2 for å importere filene til PCen. Jeg har to spørsmål ang dette. 1. Hvilket program bruker jeg til å importere og redigere mine filmer på min Linux-box (firewire-connection / Ubuntu). 2. I Win, ble AVI-filene fra en tape (1t spilletid) ca 12 GB. Jeg har lastet ned filmer online (ingen piratfilmer, selvsagt) som jeg synes har OK kvalitet men som bare er ca 1 GB. Hvordan komprimerer jeg min 12 GB fil til en 1 GB file (a la de jeg har sett på nettet). Takker for alle svar, S. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 1. Du kan t.d. bruke Kino, som du finn i Legg til/fjerne programmer i Ubuntu. 2. Har ikkje mykje greie på videoenkoding i Linux, men AviDemux, som du ogso finn i Legg til/fjerne program, skal kunne brukast. Du finn nok ein del om korleis ein bruker det her. Den mest brukte videocodecen er truleg XviD, eit anna godt alternativ er x264. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Angående redigering tror jeg Cinlerra skal være ganske bra (ikke prøvd spesielt selv, bare hørt). Ellers så kan du lese litt mer om videoredigering i linux her Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå