Gå til innhold

Vista eller Ubuntu?

Anbefalte innlegg

Må nesten støtte flyndrefjes her. Ubuntu er det klart beste, hvis du orker å sette deg inn i det og glemme Windows en liten stund. Du må ville å lære deg ting på nytt, men når du først har gjort det så vil du nok trives godt med Ubuntu.

Og for spilling så ja... Konsoll er vel det beste. De aller fleste spill kommer til konsoll med bedre pris/ytelse med tanke på maskinvare, og nå som Internett er ganske stort for konsoller så er vel ikke det noe settback heller... Sitter selv på en DS og Wii, eneste spillene jeg spiller på PC er Guild Wars og Fotball Manager 2007, og de funker dritbra i Wine :)

8698427[/snapback]

off-topic : slet du med fm2007 i wine ? , hvilken Wine versjon bruker du?

8698510[/snapback]

Du må installere det med -silent kommandoen: wine /path/to/setup/setup.exe -silent... trur det var slik, etter det var det bare å installere patch og crack også funka det helt supert :)

Bruker Wine 0.9.37

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dual boot. Windows til spill som ikke fungerer med Wine/Cedega, Ubuntu til alt annet. Du kjører vel neppe så masse andre tunge programmer mens du spiller, gjør du vel?

Det er stort sett bare fordeler med å bruke Linux fremfor Windows, mens Windows stort sett bare har ulemper etter min mening.

Fordeler med Linux: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=730817

Det eneste store problemet med Linux jeg kan komme på er at svært få spillprodusenter lager spill som kjører native i Linux. Ser ikke dette som noen grunn til å la være å kjøre Linux, men heller et incentiv til å kjøre det. Om mange nok etter hvert innser hvor håpløst ubrukelig Windows er vil jeg tro at spillprodusenter kan bli nødt til å bøye seg. Å stikke halen mellom beina og luske tilbake til Windows hjelper fint lite, og jeg synes det er direkte feigt. Om man ønsker endring må man ofte finne seg i litt ubehageligheter, som i dette tilfellet ikke er stort verre en en dual boot ;)

Lenke til kommentar

jeg må si meg enig med de som sliter med ubuntu. det skulle være så forbannet bra. nope.. jeg forsøkte først på en HP bærbar med ett bcm4311 wlan kort. bare tull. swappet kortet med det mest solgte kortet i denne sjangeren; intel sitt pro kort, bare tull. så var det skjermoppløsningen. så var det lydkortet. så var det spesialtastene på tastaturet. så var det batteriforbruket. nei takk. man kan sikkert skylde på HP, på ditt og på datt. den dagen maskinvarestøtten er der og det er forståelig for folk å installere drivere er jeg med. ubuntu fikk en halv dag hos meg.. back to vista.

Lenke til kommentar
jeg må si meg enig med de som sliter med ubuntu. det skulle være så forbannet bra. nope.. jeg forsøkte først på en HP bærbar med ett bcm4311 wlan kort. bare tull. swappet kortet med det mest solgte kortet i denne sjangeren; intel sitt pro kort, bare tull. så var det skjermoppløsningen. så var det lydkortet. så var det spesialtastene på tastaturet. så var det batteriforbruket. nei takk. man kan sikkert skylde på HP, på ditt og på datt. den dagen maskinvarestøtten er der og det er forståelig for folk å installere drivere er jeg med. ubuntu fikk en halv dag hos meg.. back to vista.

8702089[/snapback]

Det er her Dell (og forhåentligvis flere etterhvert) kommer inn i bildet. ;)

Lenke til kommentar
jeg forsøkte først på en HP bærbar med ett bcm4311 wlan kort. bare tull.

8702089[/snapback]

Slet litt med bcm4311-kort for en stund siden, men har nå funnet en kort og lettvint løsning: jeg sletter de inkluderte driverne (bcm43xx),laster ned ndiswrapper og driver fra PC-produsentens hjemmeside. Legger til driveren i ndiswrapper og kjører en modprobe. :thumbup:

Har gjort dette på mange PCer nå i det siste, har jo skapt en liten Linux-dilla her oppe i nord :-P.

Lenke til kommentar

En halv dag? og det kaller du testing? :p Neida, kasta også Vista ut vinduet etter en halv dag da det:

1. ikke fantes drivere for det trådløse nettverkskortet mitt

2. Fungerte ikke å installere ext3 drivere(for trash disken min som er formatert med Linux filsystem) pga driver signering piss...

3. Fjerne GRUB uten å spørre

4. Brukte dobbelt så mye resurser enn XP og ikke var penere enn Linux OS'et mitt med Beryl... Herk...

Lenke til kommentar
Dual boot. Windows til spill som ikke fungerer med Wine/Cedega, Ubuntu til alt annet. Du kjører vel neppe så masse andre tunge programmer mens du spiller, gjør du vel?

Det er stort sett bare fordeler med å bruke Linux fremfor Windows, mens Windows stort sett bare har ulemper etter min mening.

Fordeler med Linux: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=730817

Det eneste store problemet med Linux jeg kan komme på er at svært få spillprodusenter lager spill som kjører native i Linux. Ser ikke dette som noen grunn til å la være å kjøre Linux, men heller et incentiv til å kjøre det. Om mange nok etter hvert innser hvor håpløst ubrukelig Windows er vil jeg tro at spillprodusenter kan bli nødt til å bøye seg. Å stikke halen mellom beina og luske tilbake til Windows hjelper fint lite, og jeg synes det er direkte feigt. Om man ønsker endring må man ofte finne seg i litt ubehageligheter, som i dette tilfellet ikke er stort verre en en dual boot ;)

8701586[/snapback]

Joda, bruker Windows til Fly-simulatoren min, men alt annet går i Ubuntu. Eneste hittil kjente problem jeg har hatt med Ubuntu var vel lydkortet mitt, men det var gammelt og slitent og skulle skifte ut.

Lenke til kommentar

@dominus: Jeg stiller også spørsmålstegn ved å teste et helt operativsystem på en halv dag. Selv har jeg testet Vista i lengre tid, og kommer nærmere og nærmere den konklusjonen at det ikke er verdt bryet. Jeg har da altså kjørt det siden det ble tilgjengelig via MSDNAA før jul. Nå som jeg endelig har tid igjen skal jeg få lagt inn XP igjen som mitt sekundær-OS.

Det at et Intel Pro trådløst kort ikke ville fungere forundrer meg. Kanskje du ødela noe mens du prøvde å få det andre kortet til å fungere? Intel er best i klassen når det gjelder å levere drivere til Linux ..

Lenke til kommentar

dominus: Høres ikke ut som du hadde noe særlig vilje til å få det til å fungere. Om man spør f.eks. på ubuntuforums (eller her) får man etter hvert svar med en løsning på det aller meste fra folk som har litt peiling bare man er litt tålmodig. Kan ikke se at du har gjort noen særlig innsats i de trådene du har opprettet. Du spør, får noen litt dårlige svar (såvidt jeg kan se) og så gir du deg bare. I disse trådene er det ikke engang Ubuntu du spør om, men Mandrake og Debian (som begge kan ha manglende drivere i forhold til Ubuntu). Problemer med drivere kan du fort støte på i Windows også, så jeg ser ikke det som noen god grunn til å gi opp Ubuntu.

Endret av spock84
Lenke til kommentar

8702089[/snapback]

Dessverre er det nok mange i din situasjon. Jeg mener jo at alt dette har blitt uendelig mye bedre bare på et par år. Hvis hardwaren er grei går det stort sett greit selv for førstegangsbrukere. Multimediatastene på min laptop funket out-of-the-box, samme med skjermoppløsning osv. Selv uheldige som deg kan få en mye mykere overgang med et par ørsmå tips, som kun koster minutter. Tipset om ndiswrapper fikk du, jeg har selv brukt dette på flere bcm43xx kort, og det har ennå ikke feilet, går like fort som i MS også, men du må naturligvis vite om det. Hvorfor Intel-kortet ditt ikke virket kan jeg ikke svare på, de virker gjerne out-of-the-box. Hvis du gidder å ta en testrunde til, så anbefaler jeg deg å installere automatix: www.getautomatix.com da får du satt opp skjermkort, ndiswrapper og det du måtte ønske av software uten svetting. Lydkort bruker å være støttet, med mindre det er noe helt spesielt, har du sjekket om laptopen din er testet hos https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam

Endret av Del
Lenke til kommentar
Hva er grunnen til at du vil kjøre Ubuntu i det hele tatt, egentlig, om du er fornøyd (og trives) med Windows? Jeg har også lekt litt med Ubuntu, men har vendt fort tilbake til Vista :)

8688040[/snapback]

Windows Vista ble faktisk skuddet for baugen som fikk meg til å bite i det sure eplet og skifte til Linux på jobb. (Ikke helt konvertert enda, har fortsatt en Windows XP boks som jeg bruker til enkelte ting. :blush: )

Med Ubuntu på en fire år gammel laptop med 768MB minne og 4200RPM disk fiser Ubuntu i ringer rundt Windows Vista Business på en splitter ny Core Duo 1.83GHz med 2GB minne 5400RPM disk og 4GB flash. Det kan ikke sammenlignes.

Så en stor takk til Bill Gates og hans disipler som tvang meg til å sitte i to uker i strekk for å lære meg nok Linux til å kunne bruke det i jobb. :thumbup:

-KJ

Lenke til kommentar

Ulemper:

-MS Office mangler. (OO er bra nok, men konvertering av word dokumenter går ikke alltid like bra. Spess når dokumentene blir store). Word filer er et lukket format. Forstår ikke hvorfor noen bruker det. Finnes MS Office i Linuxversjon? Vet at dette finnes i mac-versjon.

8698516[/snapback]

Finnes ingen linux version av MS Office, men du kan jo lagre det i .odt og eventuelt legge med en link til hvor MS Office brukere kan laste ned støtte for dette om andre skal ha det. Nå finner jeg den ikke for øyeblikket, men skal ligge på microsoft.com ett sted.

Lenke til kommentar

Hvilket incentiv har man egentlig for å bruke Vista? Da XP kom var det jo en revolusjon for folk flest som ikke brukte win2k, men er det egentlig noe behov for Vista som et selvstendig produkt utenom OEM? Selv om jeg får det gratis gjennom E-Academy har jeg ikke noe incentiv for å prøve det ut.

Ønsker jeg eye-candy kan jeg jo bare legge inn Beryl.

Lenke til kommentar
Øy!

Jeg har nå brukt Ubuntu i noen uker, og er vel eegentlig ikke så imponert. Framerate på spill er dårlig i Wine, å få innstallert div hardware er et helvete, og det er en del generell knoting og slikt. Likevel LIKER jeg systemet av en eller annen grunn, og tror at en del av mine problemer er  oppstartsproblemer nå i begynnelsen. MEN nå har jeg fått en kopi av Vista, og siden jeg er en Windows-veteran, så vet jeg at overgangen kommer til å gå glatt og minimalt med slit.. så det frister jo litt å bare glemme ubuntu..

Noen som vil hjelpe meg her? Jeg vil jo gjerne bruke Ubuntu, men jeg liker også å ha det behagelig..

8686878[/snapback]

Dualboot XP/Ubuntu (eller annen Linux). Spill på XP, alt annet nyttig på Linux. Vista er ikke ferdig...

*snip*

Ulemper:

-MS Office mangler. (OO er bra nok, men konvertering av word dokumenter går ikke alltid like bra. Spess når dokumentene blir store). Word filer er et lukket format. Forstår ikke hvorfor noen bruker det. Finnes MS Office i Linuxversjon? Vet at dette finnes i mac-versjon.

*snip*

8698516[/snapback]

Lagt inn windowsfontene (times new roman etc.)? Det pleier å gjøre underverker for lesing av .doc'er :)

8702089[/snapback]

Batteriforbruket? Hos meg har alltid linux vart ~30 % lenger enn Windows, uvist av hvilken grunn. Jeg tror overhode ikke noe på at dette har blitt bedre for windows sin del etter Vista...

jeg forsøkte først på en HP bærbar med ett bcm4311 wlan kort. bare tull.

8702089[/snapback]

Slet litt med bcm4311-kort for en stund siden, men har nå funnet en kort og lettvint løsning: jeg sletter de inkluderte driverne (bcm43xx),laster ned ndiswrapper og driver fra PC-produsentens hjemmeside. Legger til driveren i ndiswrapper og kjører en modprobe. :thumbup:

Har gjort dette på mange PCer nå i det siste, har jo skapt en liten Linux-dilla her oppe i nord :-P.

8703100[/snapback]

bcm43xx-driveren funker faktisk veldig fint. Fikk ikke til ndiswrapper, men slang inn firmware og vips så hadde kompisen min nett :)

*snip*

Windows Vista ble faktisk skuddet for baugen som fikk meg til å bite i det sure eplet og skifte til Linux på jobb. (Ikke helt konvertert enda, har fortsatt en Windows XP boks som jeg bruker til enkelte ting.  :blush: )

*snip*

8746700[/snapback]

Dersom du har tilgang til windows-terminalservere, kan dette være en fin ting. Selv er jeg innehaver av et (ganske så almektig, har jeg funnet ut...) UiO-passord, som blant annet gjør kommandoene

"rdesktop windows.ifi.uio.no" (generell windows (skjelden brukt))
"rdesktop adobe.ifi.uio.no" (Word etc. og adobe distiller. Veldig greit noen ganger)
"rdesktop bel.ifi.uio.no" (FEMLAB)

meget kjekke :) Ikke at de brukes særlig ofte, men de er greie å vite om. Så kan noen andre betale lisenser og bruke tid på vedlikehold. Dersom du trenger lyd, tror jeg bryteren er "-r sound" (les manualen til rdesktop)...

Lenke til kommentar

Kjøpte nylig en laptop fra Dell (Inspiron 9400, delvis customized), med Vista preinstalled. Bestemte meg, etter en uke eller to, for å installere Ubuntu på den. Alt fungerte fra første boot. :] (Bluetooth dongle, kortleser, wifi kort, trådløs mus, ipod .. osv)

Selv syns jeg det er greit å ha både linux og windows, så om du ikke har 2 pc'er så ville jeg anbefalt dualboot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...