Gå til innhold

Vista eller Ubuntu?

Anbefalte innlegg

Øy!

Jeg har nå brukt Ubuntu i noen uker, og er vel eegentlig ikke så imponert. Framerate på spill er dårlig i Wine, å få innstallert div hardware er et helvete, og det er en del generell knoting og slikt. Likevel LIKER jeg systemet av en eller annen grunn, og tror at en del av mine problemer er oppstartsproblemer nå i begynnelsen. MEN nå har jeg fått en kopi av Vista, og siden jeg er en Windows-veteran, så vet jeg at overgangen kommer til å gå glatt og minimalt med slit.. så det frister jo litt å bare glemme ubuntu..

Noen som vil hjelpe meg her? Jeg vil jo gjerne bruke Ubuntu, men jeg liker også å ha det behagelig..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er grunnen til at du vil kjøre Ubuntu i det hele tatt, egentlig, om du er fornøyd (og trives) med Windows? Jeg har også lekt litt med Ubuntu, men har vendt fort tilbake til Vista :)

8688040[/snapback]

nja.. det er nå slik at jeg vil jo gjerne like det. liker konseptet med open source, og at alt skal være gratis etc, og synes det er kjekt å være med på å prøve å gjøre noe med windows' monopolsituasjon. men nå ser det mest ut til at jeg kommer til å skifte til vista.

Lenke til kommentar
Jeg har også lekt litt med Ubuntu, men har vendt fort tilbake til Vista :)

8688040[/snapback]

Brukerfeil.

Jeg prøvde Ubuntu selv for en stund tilbake, men fløy tilbake til Windows etter noen dager.. Ble rett og slett for mye knot for å få ting til å fungere skikkelig under Ubuntu.

8688644[/snapback]

Brukerfeil.

Lenke til kommentar
Jeg har også lekt litt med Ubuntu, men har vendt fort tilbake til Vista :)

8688040[/snapback]

Brukerfeil.
Jeg prøvde Ubuntu selv for en stund tilbake, men fløy tilbake til Windows etter noen dager.. Ble rett og slett for mye knot for å få ting til å fungere skikkelig under Ubuntu.

8688644[/snapback]

Brukerfeil.

8689937[/snapback]

Det er ofte brukerfeil ja, men det er veldig lite man kan gjøre med f.eks framerate på windows-spill i GNU/Linux. Det må du faktisk være enig i.
Lenke til kommentar

Jeg er fullstendig klar over at min uvitenhet og mangel på kunnskap innenfor Linux er min egen feil, men jeg er såpass fornøyd (ja!) med Windows at jeg for min del ikke ser grunnen til å skifte. Den litt ideologistiske tankegangen til opensource er sikkert fin den, men jeg er ikke med på den :)

Lenke til kommentar

Personlig er jeg lite glad i mange av "nyvinningene" vista har i forhold til XP at det er det siste jeg ville installert. Ubuntu er for meg det letteste systemet å bruke til daglig, blant annet pga at alt er mye lettere å installere (og fjerne) (når man har lært det), jeg slipper å tenke på virus og spyware og jeg synes filbehandleren rett og slett er mye mer behagelig og mye kjappere å jobbe med (man kan f.eks sette opp snarveier til mapper i margen, noe som er helt uvurderlig).

På en annen side, spiller man mye (kommersielle) spill er windows den eneste platformen (desverre) som er verdt å bruke, med mindre man klarer seg med de få linuxspillene (kommersielle) som finnes. Vista er da egentlig ikke noe godt valg, siden ytelsen er merbart dårligere enn i xp.

Lenke til kommentar

8688644[/snapback]

Skjønner ikke hvorfor alle må knot for å få ting til å fungere skikkelig. Installerte Linux for første gang i fjor vinter og alt funket ut av boksen.

Men må nå si at jeg har litt over gjennomsnittet i IT-kunnskaper da, (gj.snittet er generelt litt lavt, ihvertfall som jeg har opplevd :p).

Kommer aldri til å bruke Windows igjen, og det uansett om Windows skulle bli best på sikkerhet, design, brukerfølelse og alt annnet. Elsker friheten og åpenheten til Linux. Fri programvare er det eneste rette (Høres vel litt ut som Stallman her :innocent: ).

For meg som programmerer er det helt latterlig å ikke ha muligheten til å tilpasse/forbedre programvaren jeg har kjøpt slik at passer meg bedre.

Endret av IQ
Lenke til kommentar

Jeg må også få tilføye at jeg skjønner ikke hva folk "knoter" med i ubuntu. Jeg har vokst opp i et så og si MS-fritt hjem (far og to storebrødre er unix/linux-guruer), og synes de fleste linux-distibusjoner er latterlig mye enklere å holde på med enn windows. Må bruke Windows en del på jobb (kommunen.....), og jeg føler med helt "lost" når jeg ikke bare kan hive opp en terminal og fikse noe som jeg må sitte i laaaang tid og ordne i "Min datamaskin" eller noe sånt.

Jeg tror de fleste kommer til en Linux-distribusjon og blir forbauset over at ting ikke virker på nøyaktig samme måte som i Windows, og da gir de bare opp. Skal du gjøre et seriøst forsøk på å lære deg Linux, må du faktisk bare glemme Windows for en tid, for

LINUX ER IKKE, OG BLIR FORHÅPENTLIGVIS ALDRI, WINDOWS.

Puh.... engasjert, nå.

Lenke til kommentar

Ubuntu ruler! Jeg har ikke hatt noe problemer med Ubuntu. Det funker bra. Skal jeg spille, så gjør jeg det med en maskin med windows os, alt annet bruker jeg Ubuntu til. Dessuten så er det gøy å lære seg noe nytt, og for en tidligere windows bruker som meg, så er det en del nytt å lære med Linux baserte os, men det er som sagt bare gøy! Ubuntu ruler! :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg har nå brukt ubuntu/kubuntu en stund og jeg spiller en del. Har ikke hatt noen store problemer med å få ting til å funke. Dessuten synes jeg det er litt digg med knot. Lei av "next, next, ok" installasjoner :p

Beggynt å bruke terminal mer og mer og synes det er digg å ha muligheten til å gjøre det for alt man vil. Gir litt flashback(varme minner 15 år tilbake) :)

Hvis du legger litt mer vilje i det og bruker litt tid på forums o.l for å få ting til å funke perfekt så kan jeg garantere at du aldri kommer til å gå tilbake :)

Endret av dim3
Lenke til kommentar

Hvis jeg selv hadde spilt mer enn jeg gjør pr. i dag, så hadde jeg heller kjøpt meg en spillkonsoll av noe slag til den bruken. Selv har jeg brukt Ubuntu i kun 1 år og Windows i 15 år. Jeg var skeptisk med å bruke XP i all slags nett-sammenheng, men å kjøpe Vista for å bruke på nettet og i alle andre sammenhenger enn spill, har jeg slått fra meg.

Ting har blitt så utrolig mye enklere med Ubuntu. Ingen virusproblemer, spyware osv. Deilig! Og alt er veldig stabilt og greit, selv på en PC som hadde blitt "gammel" med Vista. Godt er det også å se at ungene trives med Linux. Og som "administrator" av hjemme-PC-en føles det som jeg har ferie hele året nå, i forhold til tidligere under XP.

En god følelse er det også at ingen "eier" meg når det gjelder programvare. Så etter alle årene med heller tvilsom programvare under Windows, skulle jeg nok ha invitert politimesteren på en liten kopp kaffe i dag. Her finnes det INGENTING ulovlig lenger! Og det føles både deilig og riktig på en gang!

:thumbup:

P.S. Gå for spillkonsoll....

Lenke til kommentar

Må nesten støtte flyndrefjes her. Ubuntu er det klart beste, hvis du orker å sette deg inn i det og glemme Windows en liten stund. Du må ville å lære deg ting på nytt, men når du først har gjort det så vil du nok trives godt med Ubuntu.

Og for spilling så ja... Konsoll er vel det beste. De aller fleste spill kommer til konsoll med bedre pris/ytelse med tanke på maskinvare, og nå som Internett er ganske stort for konsoller så er vel ikke det noe settback heller... Sitter selv på en DS og Wii, eneste spillene jeg spiller på PC er Guild Wars og Fotball Manager 2007, og de funker dritbra i Wine :)

Lenke til kommentar
Må nesten støtte flyndrefjes her. Ubuntu er det klart beste, hvis du orker å sette deg inn i det og glemme Windows en liten stund. Du må ville å lære deg ting på nytt, men når du først har gjort det så vil du nok trives godt med Ubuntu.

Og for spilling så ja... Konsoll er vel det beste. De aller fleste spill kommer til konsoll med bedre pris/ytelse med tanke på maskinvare, og nå som Internett er ganske stort for konsoller så er vel ikke det noe settback heller... Sitter selv på en DS og Wii, eneste spillene jeg spiller på PC er Guild Wars og Fotball Manager 2007, og de funker dritbra i Wine :)

8698427[/snapback]

off-topic : slet du med fm2007 i wine ? , hvilken Wine versjon bruker du?

Lenke til kommentar

Jeg har også hoppet over fra XP til Ubuntu nå. Jeg liker meg veldig mye bedre i dette miljøet enn i XP miljøet. Spessielt etter at jeg innstallerte Beryl, så ble Ubuntu tatt varmt imot her hjemme.

Fordeler:

-Utrolig mye enklere å installere programmer

-Booter dobbelt så raskt som XP

-God nettverksstøtte

-Et program med alle msn messanger, yahoo og osv programmer.

-Masse gode gratis programmer.

Ulemper:

-MS Office mangler. (OO er bra nok, men konvertering av word dokumenter går ikke alltid like bra. Spess når dokumentene blir store). Word filer er et lukket format. Forstår ikke hvorfor noen bruker det. Finnes MS Office i Linuxversjon? Vet at dette finnes i mac-versjon.

-Canonskrivere funker ikke helt. Canon nekter å lage Linuxdrivere.

Endret av Luske_Ludvig
Lenke til kommentar

Overgangen kan vere hard ja, men når du først er konvertert, kjennes windows både unaturleg og dårleg i bruk. Eg byrja med linux i 2003, og sjølv om det ikkje var lett å få alt til å fungere då, og eg måtte ty til dual-boot, har eg etter kvart vorte nøgd med heile opplegget og ideologien bak det heile.

Etterkvart har eg lært meg å kjøpe/bygge PC-ar med linux-vennleg maskinvare. Då slepp eg knoting, og eg støtter produsentar som faktisk bryr seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...