andesam Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Heisann! Begynner å studere til høsten og trenger i den sammenheng en ny bærbar maskin. Trenger en som ikke er så alt for dyr, maks 12-13 000, og den må yte sånn passe bra. Jeg vil også ha en data som har ok batterilevetid og relativt grei 3D ytelse. Satt å så på MacBook maskinene og de virker ganske ok til mitt bruk, men lurer på noen ting, ettersom jeg aldri har hatt mac før: - hva har man tilgang til av bios instillinger ol? - hvor bra er batterilevetiden? - hvor bra takler den windows og linux? hvor bra funker dual boot? - hvilket skjermkort sitter i den? (ettersom det ikke er oppgitt regner jeg med det ikke er noe å skryte av) Håper noen har peiling og gidder å hjelpe meg litt . Er det noen som eventuelt kan anbefale en annen maskin? Mvh. Andreas Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 - hva har man tilgang til av bios instillinger ol? Tror ikke man har tilgang til BIOS i det hele tatt på Mac. - hvor bra er batterilevetiden? Her kan jeg ikke uttale meg, men jeg mener å ha lest om omkring 6 timer nykjøpt og omkring 3 timer etterhvert. - hvor bra takler den windows og linux? hvor bra funker dual boot? Du må nok bruke Boot Camp, altså null dual boot etter det jeg har forstått. - hvilket skjermkort sitter i den? (ettersom det ikke er oppgitt regner jeg med det ikke er noe å skryte av) Det er innebygd grafikkløsning, ikke noe veldig kraftig med andre ord. MacBook Pro har et relativt greit grafikkort. (jeg har ikke MacBook selv, men jeg har lest litt om den) Lenke til kommentar
andesam Skrevet 24. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2007 Hey! Er det ikke sondre fra christina sin komf? Andreas her! Takker for respons. Var boot camp jeg tenkte på, blander bare navnene, hehe. Men lurer på om jeg dropper mac, blir ikke det samme som pc, hehe. Tipper jeg handler en dell inspiron 6400; grei hw til bra pris i passe stort chassis. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Hey! Er det ikke sondre fra christina sin komf? Andreas her! Haha, skulle du sett. Det tenkte jeg ikke over Men lurer på om jeg dropper mac, blir ikke det samme som pc, hehe. Tipper jeg handler en dell inspiron 6400; grei hw til bra pris i passe stort chassis. Du kan vel også ta en titt på diverse Lenovo/IBM PCer om du trenger noe solid. T61 skal visstnok være meget solid. Lenke til kommentar
Vinojan Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 her er forumet for deg ! Www.mac1.no jeg gikk over til macbook pro i mars!! angrer ikke et sekund!! Lenke til kommentar
microon Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Hei. Jeg skal ha meg T61 uten tvil. Venter bare på at den kommer i handelen. Ta en titt på denne tråden . Om du er student kan du se på Ementor Ellers ligger prisene på 12-14k uansett om du er ute etter 14,1" eller 15,4". En fordel med 1x1GB minne vil jeg tro mtp oppgradering senere. Lenke til kommentar
microon Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Om ikke størrelse og vekt har så mye å si, kan du absolutt gå for Inspiron 6400. Bestillte modellen med minste prosessor, 9 cellers batteri og 2GB minne til 8800kr for 14 dager siden til en venn. Den var megest bra, selv med minste prosessor. Veldig stillegående, men det er T61, også er den tynnere. Batteritiden var ikke veldig imponerende på I6400, mulig den kommer seg. Vil tro T61 har lavere batteritid med standard 4 cellers. Lenke til kommentar
andesam Skrevet 24. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2007 Syntes dell maskinen danker LENOVO maskinen ganske bra ut rent sett ut i fra specs i forhold til hvor mye man betaler. Er det noen andre fordeler med denne maskinen kontra dell'en? Lenke til kommentar
fredriku Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Nå skal ikke jeg være så veldig Mac-vennlig, men prisene på Mac har nylig godt ned, og gjort de til fornuftige kjøp. Og en enestående byggekvalitet i de fleste tilfeller :-) Når det gjelder BootCamp, så kan du f.eks ha halve disken til Windows, om du ikke vil ha mer. Du kan dele denne opp igjen med Partition Magic og følgelig legge inn både linux, ubuntu, vista osv, uten problemer. Eventuelt du kan dele opp disken i diskverktøy i OSX, da f.eks Vista ikke trenger BootCamp, grunnet støtte for Apple sin BIOS, populært kalt EFI (mener jeg å huske). Bare formatter partisjonen i DOS-format, så skal det løse seg. Klart, om du skal drive spilling i stor stil har disse maskinene ingen nytteverdi for deg, med mindre du hopper opp på MacBook pro, men da er du i en HELT annen prisklasse foreløpig... Lenke til kommentar
microon Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 (endret) Syntes dell maskinen danker LENOVO maskinen ganske bra ut rent sett ut i fra specs i forhold til hvor mye man betaler. Er det noen andre fordeler med denne maskinen kontra dell'en? 8695763[/snapback] ATI® MOBILITY™ RADEON® X1400 grafikkort, skal visst bare være halvparten så bra som nVidia Quadro NVS 140M, i 3Dmarks06. test som følger med T61. Viktig å legge merke til at Nvidia kommer med nye og bedre drivere som sikkert gjøre den enda litt bedre. I6400 har dårligere byggekvalitet og lavere oppløsning enn T61, og den har heller ikke Vista business. Man betaler under 3k for bedre byggekvalitet, den nye santa rosa plattformen (først ute nå i juni, bruker mindre strøm m.m), grafikk (DX10 og HD-dvd støtte), ny og bedre kjøling,lav vekt, mulighet for docking station, integrert webcam (valgfritt) m.m Jeg er selv svært fornøyd med Dell, og vil går for en I6400 om jeg ikke skal ha T61. Vet at I6500 er på trappene (santa rosa?). EDIT: Test av I6400 vet ikke hvor aktuell den er, men viser ca. samme spec som dell.no har. Endret 24. mai 2007 av microon Lenke til kommentar
magnus Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 (endret) Commando_Sondre: Mye feil i det du skriver gitt. Burde vel egentlig ikke si noe når du har såpass dårlig peil på hva du svarer på. BIOS = finnes ikke på mac. Apple har tatt neste steg og kommet seg bort fra biosen. 2 eller flere os fungerer perfekt med boot camp. Men du burde sette deg inn i os x før du hiver det ut. Resten av infoen om batteri osv står hos apple. Det som står der av tider pleier å stemme ganske så bra. Apple gir nok ikke mest fps i spill og slikt, men på smarte løsninger er de for tiden de beste. Endret 24. mai 2007 av magnus Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Commando_Sondre: Mye feil i det du skriver gitt. Burde vel egentlig ikke si noe når du har såpass dårlig peil på hva du svarer på.Hvor da? Det står oppgitt på hjemmesiden til Apple f.eks. at batteriet varer i opptil 6 timer.Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor 55-watt-hour lithium-polymer battery (with integrated charge indicator LEDs) providing up to 6 hours of battery life Og grafikkortet er jo innebygd standard Intel 950. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Intel GMA 950 graphics processor with 64MB of DDR2 SDRAM shared with main memor BIOS = finnes ikke på mac. Apple har tatt neste steg og kommet seg bort fra biosen. Såpass vet jeg. Mac bruker EFI, ikke BIOS. Boot Camp emulerer bare at det finnes BIOS for å kunne kjøre Mac. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Macs use an ultra-modern industry standard technology called EFI to handle booting. Sadly, Windows XP, and even Vista, are stuck in the 1980s with old-fashioned BIOS. But with Boot Camp, the Mac can operate smoothly in both centuries. Klarer ikke helt å se hva som er så forferdelig feil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå