trondage Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Heisann! Jeg har noe motvillig fått i oppdrag å ta portrettfotografi av en konfirmant. Problemet er bare at jeg er veldig amatør.. Synes det er spennende å knipse i vei, men resultatet... :-) Nå har det seg slik at hun som skal tas bilder av, ønsker å gjøre dette ved sin hest og hund. 2 forskjellige bilder da hunden er redd hesten.. hehe.. Og jeg ønsker noen tips til plassering av både hest/hund og jente... Så om dere har noen bilder på nettet, så link gjerne. Hun skal selvfølgelig ha på sin bunad, så hun kan ikke ligge å rulle i dritten på bildene.. hehe. Videre så kan jeg jo fortelle at jeg kun har et Canon EOS 400D med kit linse. Budsjettet er ikke all verden, men bør jeg ha noe annet? Kan forresten nevne at jeg har polariseringsfilter på (som jeg synes fungerer kjempebra!). Stativ har jeg også. Et annet spørsmål jeg også har, er: Hvor store kan man få bilder tatt med EOS 400D ved fremkalling? Er kvaliteten av slik art at de fortsatt ser fine ut i f.eks. 30cmx45cm? Har helt sikkert glemt å fortelle noe, men bare spør så skal jeg komme med all info jeg kan. :-) Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 (endret) Mitt beste tips er å unngå sterkt sollys ved fotograferingen. Ta med konfirmanten (og dyr) med ut tidlig om morgenen, i duskregn eller i skumringen slik at lysforholdene blir optimale. Ellers får du lett mysende konfirmant, utbrent bunadsskjorte eller manglende detaljer i bunad, hund og hest. Bruk stativ og finn en lokasjon med enkel ryddig bakgrunn. Dropp polarisasjonsfilteret og fotografer i RAW. Lykke til! Endret 23. mai 2007 av froggyler Lenke til kommentar