trondage Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Heisann! Jeg har noe motvillig fått i oppdrag å ta portrettfotografi av en konfirmant. Problemet er bare at jeg er veldig amatør.. Synes det er spennende å knipse i vei, men resultatet... :-) Nå har det seg slik at hun som skal tas bilder av, ønsker å gjøre dette ved sin hest og hund. 2 forskjellige bilder da hunden er redd hesten.. hehe.. Og jeg ønsker noen tips til plassering av både hest/hund og jente... Så om dere har noen bilder på nettet, så link gjerne. Hun skal selvfølgelig ha på sin bunad, så hun kan ikke ligge å rulle i dritten på bildene.. hehe. Videre så kan jeg jo fortelle at jeg kun har et Canon EOS 400D med kit linse. Budsjettet er ikke all verden, men bør jeg ha noe annet? Kan forresten nevne at jeg har polariseringsfilter på (som jeg synes fungerer kjempebra!). Stativ har jeg også. Et annet spørsmål jeg også har, er: Hvor store kan man få bilder tatt med EOS 400D ved fremkalling? Er kvaliteten av slik art at de fortsatt ser fine ut i f.eks. 30cmx45cm? Har helt sikkert glemt å fortelle noe, men bare spør så skal jeg komme med all info jeg kan. :-) Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 (endret) Mitt beste tips er å unngå sterkt sollys ved fotograferingen. Ta med konfirmanten (og dyr) med ut tidlig om morgenen, i duskregn eller i skumringen slik at lysforholdene blir optimale. Ellers får du lett mysende konfirmant, utbrent bunadsskjorte eller manglende detaljer i bunad, hund og hest. Bruk stativ og finn en lokasjon med enkel ryddig bakgrunn. Dropp polarisasjonsfilteret og fotografer i RAW. Lykke til! Endret 23. mai 2007 av froggyler Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 (endret) Om du ikke er kjent med RAW, syns ikke jeg du behøver å bry deg om dette. Største poeng med å skyte i RAW er at du kan endre hvitbalansen i etterkant. Curver og slikt kan du endre uansett i PS (dog med litt dårligere kvalitet grunnet en ekstra .jpg lagring). Om det er sol ute, sørg for at sollysen ikke blir reflektert i sølvet på bunaden. Plasser/roter konfirmantens kropp mot sola, mens hodet da er snudd mot kameraet. Sørg for å få konfirmanten til å slappe av. Snakk med henne hele tiden, og prøv å få henne til å glemme at det er en "photoshoot". Du vil ha naturlige bilder, ikke bilder hvor hun anstrenger seg. Sørg også for at det ikke er sjenerende objekter i bildet bak/ved siden av konfirmanten, og blend opp slik at du får en fin blur-effekt bak motivet. Grunnen til at det nevnes at du helst vil unngå for sterkt sollys, er at kontrastene blir store (skyggepartier, og da gjerne under øyne mm. Det ser ikke så bra ut på bilder). Dette kan motvirkes ved å bruke blits. Den innebygde blitsen på kameraet ditt er ikke veldig bra, men fungerer litt. Dette bringer oss til et viktig poeng; skyt i Av-modus (blenderprioritet). Nå vil kameraet eksponere uten å tenke på blitsen, og blitsen blir brukt til å fjerne skygger. Du kan også lage en enkel reflektor ved å klippe ut en papplate og pakke inn i sølvpapir. Med denne vil du reflektere sollyset slik at noe sollys treffer der hovedsola lager skygger. Er ganske ny jeg også, men dette er ting jeg personlig ville gjort =) Om det var noe uklart, bare spør! Endret 25. mai 2007 av w3p Lenke til kommentar
trondage Skrevet 25. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2007 Supert! Jeg har prøvd meg litt på RAW ja, så det skal nok gå greit. Det som bekymrer meg mest er plassering.. Tenker ikke nødvendigvis på jenta vs. sol, men jente og hest. Har drevet å sett på litt forskjellige bilder på nettet nå, for å få litt inspirasjon.. :-) Skal prøve meg på en test shoot i helga, se om jeg lærer noe mer da.. Gjør jeg helt sikkert. Lenke til kommentar
peetah Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Eos 400d skal vel uten problemer lage bilder som skal kunne forstørres til 3*4 meter uten noe problem... Lenke til kommentar
relsafus Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Skyt i RAW og last ned DXO Optics Pro 4 Trial versjonen varer i 21 dager, så du har god tid på deg til å få ennå bedre bilder ut av kamera+objektiv . Fantastisk SW som tryller frem mya bare på "auto".. Og dropp pola filter (OK til sjø, ikke på land, da er et UV filter mere riktig, hvis du trenger noe i det hele tatt). /L Lenke til kommentar
relsafus Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 .. hun som skal tas bilder av, ønsker å gjøre dette ved sin hest og hund. 2 forskjellige bilder da hunden er redd hesten.. hehe.. Og jeg ønsker noen tips til plassering av både hest/hund og jente... 8686282[/snapback] Tre separate bilder med tilnærmet lik bakgrunn, flett de i hverandre med levels og alle tre er med i slutt produktet Photoshop er tingen for enhver amatør og "blur" bakgrunnen" litt så den ikke stikker seg ut, få fokus på jenta, hesten og hunden ( i riktige proposjoner).. /L Lenke til kommentar
Speik Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Hva er maks tele på kit-linsen? Uansett, så anbefaler jeg å sette kameraet ett stykke unna og zoome til maks tele. Flytt så stativet fram/bak til du har utsnittet du vil. Ved maks tele vil motivet bli skarpt og bakgrunnen blur. Lenke til kommentar
asdf9321asdf1234 Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Fotograferte en konfirmant i går som var misfornøyd med bildene en annen hadde tatt. Vi fotograferte klokken halv ni på kvelden, fotoværet i trøndelag er virkelig forjævlig for tiden. Forholdene var langt fra optimale altså. Hadde dessverre kun den gamle kitlinsa for hånden, og den har begynt å feile skikkelig på autofokusen. Siden jeg sjelden bruker den hadde jeg også glemt solblenderen, så alle bildene sliter med motlys. Jeg brukt kveldssola som hårlys bak til venstre, en paraply til modellens høyre og en gullreflektor til venstre for modellen. Sola gir et fint skimmer i håret. Siden det er fotografert i motlys er det nødvendig med kunstig lys eller refleksskjerm for å lyse opp modellen. Legger ved et bilde av oppsettet vårt Det du må tenke på er som froggyler sier, lyset. Fotografer tidlig på kvelden eller sent på dagen, og hvis det er virkelig ille likevel kan du ta henne med i en tjukk skog. Anbefaler deg å kjøpe en refleksskjerm. Det er en billig måte å få mye bedre lys på, og koster vanligvis ikke mer enn 200kr. Lykke til! Lenke til kommentar
andm Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Hvorfor i all verden plasserte du henne rett ved siden av en distraherende, tykk stolpe? Lenke til kommentar
asdf9321asdf1234 Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Fordi det forteller mer enn bare en person foran et hav og et fjell. Mulig hun kunne vært plassert lenger frem eller foran et hvitt lerret, men det er sånn jeg liker det. Bildene ligger ikke bildekritikken og derfor ønsker jeg ikke kritikk på bildene, men heller diskutere konfirmantfotografering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå