bIsk0p Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 (endret) Hei sann Jeg planlegger å bytte ut min APG og socket 478 maskin til noe som ikke er bortkasta å oppgradere. Jeg trenger litt hjelp når det gjelder noen av delene. Maskinen skal stå på hele døgnet, den brukes til nedlastning, litt spilling (stort sett CS, men mulig bedre spill etter som hva den tåler) og generell surfing. Dette oppsettet har jeg kommet fram til: CPU: AMD ATHLON 64 X2 3800+ AM2 BOX Minne: Patriot 2GB (sikker på hva hastighet jeg brude velge) GPU: Ønsker DX10 støtte; Nvidia 8600GT? Harddisk: Seagate 250GB SATA 16MB + 2x Samsung 80GB i RAID speiling (disse harddiskene har jeg) DVD: Samsung DVDRW BLACK SATA Kabinett: ANTEC MIDITOWER ATX PERF ONE P182B SORT PSU: Usikker på hvor mye jeg trenger, hvilke av disse merkene er best? Antec, Chieftec, Compucase, NEXUS, Spire, Techsolo, Zalamn Kjøling: MIST 120mm vifter 1-2stk CPU Kjøler: Hva burde jeg velge her? Stillegående! Når det gjelder HK, så har jeg ikke peiling på hvor mye det har med ytelsen å gjøre. Men et godt lydkort, muligheten for RAID (Speiling), GB nettverk og rikelig med USB kontakter Jeg er usikker på hva jeg ønsker å spandere på denne maskinen, men jeg tenker 5-6000,- Jeg har en leverandør som kan lever det jeg har valgt så langt, og siden jeg får en god pris der. Så kan jeg ikke velge hva som helst. Setter stor pris på all hjelp jeg får! Endret 11. juni 2007 av bIsk0p Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 25. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2007 I og med at det ikke var noe særlig med svar å få i første rundt, så prøver jeg på ny. *BUMP* Litt mer info: I og med at stuen i leiligheten min ikke er så veldig stor, så skal maskinen oppholde seg på rommet mitt, dvs den MÅ være stillegående. Jeg trenger virkelig hjelp når det gjelder HK, hvor mye har det å si? Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 31. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2007 Litt hjelp å få her? Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Hei. Har muligens misforstått litt, men skal du ha en komplett maskin for ca. 6000.-? Eller har du flere av delene du har skrevet opp bortsett fra de 2 diskene kanskje... Hvis ikke kan det bli litt trangt med økonomien. Jeg ville også gått for LGA775 sokkel og Intel Core 2 Duo, da det i dag gir best ytelse i forhold til pris i den middels klassen. Kan sette opp forslag til deler når jeg vet mere hva du trenger. Nettulf Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 31. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2007 Som jeg skreiv, så har jeg en leverandør. Denne har ikke alle deler som finnes, men nokk til at jeg skal bli "mett" Jeg tror ikke at 6000ish vil være mulig med de prisene jeg får der. Etter det jeg har regnet ut, så burde det går fint. Spørs på HK og skjermkort valg (dvs prisen på disse) Grunnen til at jeg ønsker å bruke AM2 socket er at jeg vurdere å gå over til Shuttle SN27P2 hvis økonomien skulle gi rom til dette ved senere tid. Samme kabinettet finnes til LGA775 ser jeg, da til 400,- mer :S Er heller ikke helt sikker på om der jeg bestiller fra har denne (har AM2 vet jeg) Men hvis du ønsker, så setter jeg pris på Intel forslag. Men som sagt, spørs om delene passer for meg Det jeg sliter mest mer, er HK valg og GPU. PSU merke når det gjelder de merkene som er skrevet under. (Mulig jeg kan bestille det en annen plass hvis disse er noe dritt alle sammen) Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Hei. Har satt opp et forslag til handlevogn. Litt info om valgene: Hovedkortet er stabilt, kan overklokkes en del og har rikelig med S-ATA og USB tilkoblinger. Prosessor gir mest ytelse i den prisklassen i dag, merk at det skal komme en reduksjon på priser i slutten av juni ihvertfall fra Intel. Minne er raskt nok til litt overklokking, fant ikke noe Patriot minne i prisguiden forresten. DVD og kabinett er som du satt opp. Skjermkort er vifteløst og lager ikke støy. Merk at Nvidia 8600 ikke er av de sprekeste, da må du opp på 8800 serien. Men de har vifter og mere støy. Samsung disken er veldig bra på støy, og rimelig rask. På strømforsyning ville jeg holdt meg unna Compucase og Techsolo, de andre pleier å ha grei kvalitet. Jeg har selv den Spire som er valgt i handlevogn, og er godt fornøyd i forhold til prisen. Ikke av de aller mest stille, men absolutt grei. Ellers er Mist og Hiper ofte anbefalt blant brukere i prisguiden. Når det gjelder vifter og CPU kjøler, ville jeg testet det som fulgte med først. Kan velge litt rimeligere hovedkort og prosessor hvis det trengs. Det er vanligvis ekstra funksjoner på hovedkortet som koster. Når det gjelder støy er det greit at det ikke er vifter på hovedkort eller skjermkort. CPU vifte og strømforsyning kan man få ganske stille. Lykke til med byggingen! Nettulf Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 1. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2007 Setter stor pris på forslaget! Alle delene utenom PSU og skjermkort var å finne! PSU: Har Zalman noe kvalitet her? Jeg vet dem er flinke med lydløse ting, noe som er ganske viktig for meg. Skjermkort: ASUS GF8600GT PCIE 256MB 128-BIT GDDR3 MSI GF 8600 GT PCIE 256MB GDDR3 HEATPIPE CLUB3D GF8600 GT PCIE 256M 2X DVI+HDTV Minne: Minne var ikke der, men jeg tror jeg går for en av disse, hvor mye vil ytelsels forskjellen være? Patriot 2GB Kit Dual Channel DDR2 800M Patriot 2GB PC2-5300 667MHz Paired KIT Det er en 200 i forskjell, så har vel ikke så mye å si! Harddisk: Når det gjelder harddisk så tar jeg ikke mer enn en 160GB tror jeg. I og med at jeg har 2x 80GB som skal stå for OS og nettopp skaffa meg en 500GB ekstern harddisk. Til info, så ligger jeg rett over 5000,- levert nå. (Da med en Zalman PSU og uten skjermkort) Så jeg tror ikke at rundt 6k er umulig! =) Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 De PSU fra Zalman er sikkert ganske stillegående ja. Skjermkort, velg ett uten vifte ihvertfall, ytelsesmessig er vel de du har satt opp veldig like. Minne, gå for 800MHz om du skal overklokke mye, 667MHz om du skal overklokke litt. harddisk går det jo greit med en mindre. Samsung pleier å være veldig stille, mens Seagate er ikke langt unna. Western Digital går for å være litt raskere på en del modeller. Nettulf Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 1. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2007 De PSU fra Zalman er sikkert ganske stillegående ja. Skjermkort, velg ett uten vifte ihvertfall, ytelsesmessig er vel de du har satt opp veldig like. Minne, gå for 800MHz om du skal overklokke mye, 667MHz om du skal overklokke litt. harddisk går det jo greit med en mindre. Samsung pleier å være veldig stille, mens Seagate er ikke langt unna. Western Digital går for å være litt raskere på en del modeller. Nettulf 8761663[/snapback] Har du peiling på hvordan zalman psu er ytelsesmessig da? jeg har uten vifte nå, og dette holder god temp så lenge det er litt sirkulasjon i lufta. så blir nokk fan-less denne gang og. i og med det bare er 200 i forskjell, kan jeg bare gå for 800mhz Harddisk kan alltid kjøpes større av, bygges på, derfor velger jeg ikke noe stort i første omgang. 500gb++ holder hvis jeg bare husker å brenne ut dvd'ene. Btw: HKet, er det god RAID støtte på det? Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 (endret) Har du peiling på hvordan zalman psu er ytelsesmessig da? jeg har uten vifte nå, og dette holder god temp så lenge det er litt sirkulasjon i lufta. så blir nokk fan-less denne gang og. i og med det bare er 200 i forskjell, kan jeg bare gå for 800mhz Harddisk kan alltid kjøpes større av, bygges på, derfor velger jeg ikke noe stort i første omgang. 500gb++ holder hvis jeg bare husker å brenne ut dvd'ene. Btw: HKet, er det god RAID støtte på det? 8761935[/snapback] Kjenner lite til Power fra Zalman, men de pleier jo å lage gode produkter. Tror eller ikke RAID støtten på hovedkortet er av de beste, ser ut som man må bruke den ene eksterne tilkoblingen til det. Har klippet og limt litt her: Southbridge - 4 x SATA 3.0 Gb/s ports JMicron® JMB363 PATA and SATA controller - 1 x UltraDMA 133/100/66 for up to 2 PATA devices - 1 x Internal SATA 3.0 Gb/s port - 1 x External SATA 3.0 Gb/s port (SATA On-the-Go) - Support SATA RAID 0, 1 and JBOD (by 1x External SATA & 1x Internal SATA) Og en brukers kommentar på Komplett.no om kortet: Støtter ikke RAID med mindre du vil ha den ene disken koblet eSATA. Dette er et stort minus. Så det finnes sikkert kort med bedre støtte for RAID hvis det er viktig. EDIT: Et par kort med bedre RAID på her: ASUS MSI Nettulf Endret 1. juni 2007 av Nettulf Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Antec 182 gir mest mening for ganske tunge systemer som trenger mye kjøling. For et mer beskjedent oppsett som dette kan du like godt velge Antec Solo eller lignende. P182 er visstnok også vanskeligere å få stille uten mye fikling og eksperimentering. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2007 Antec 182 gir mest mening for ganske tunge systemer som trenger mye kjøling. For et mer beskjedent oppsett som dette kan du like godt velge Antec Solo eller lignende. P182 er visstnok også vanskeligere å få stille uten mye fikling og eksperimentering. 8765029[/snapback] {quote]Special three-layer side panels and front door (aluminum, plastic, aluminum) dampen system generated noise, making this one of the quietest cases available Vet at det produsenten skriver skal tas med en klype salt, men det høres no bra ut Jeg vil ha et som ser ganske bra ut, ikke koster for mye å har plass til det jeg ønsker/trenger. Det er plass til 5x120mm vifter, som gjør at hvis jeg har behov, så kan jeg kjøsle hva som helst! =) Det at det er plass til 120mm vifter gjør det mulig å få lydnivået utrolig lavt. Jeg har selv nå 3x120mm i et annet antec kabinett, og den eneste støyen jeg hører er fra harddiskene (noe som det ikke kommer til å være så mange av i dette oppsettet) Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Solo har også lyddempede sidepaneler, så det er ikke noe godt argument. Utseende er subjektivt, her får du bestemme. Solo har harddiskoppheng. Med P182 må du vel rigge noe selv for å få diskene stillere. Når det gjelder PSU, har jeg ikke sett Zalman komme ut blant de aller beste. Du bør heller se etter Seasonic S12 380W. (Egentlig holder det med 250 W eller mindre til det oppsettet.) Et dyrt alternativ er Corsair HX520. Lenke til kommentar
TriNitroToluen Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Solo har også lyddempede sidepaneler, så det er ikke noe godt argument. Utseende er subjektivt, her får du bestemme. Solo har harddiskoppheng. Med P182 må du vel rigge noe selv for å få diskene stillere. Når det gjelder PSU, har jeg ikke sett Zalman komme ut blant de aller beste. Du bør heller se etter Seasonic S12 380W. (Egentlig holder det med 250 W eller mindre til det oppsettet.) Et dyrt alternativ er Corsair HX520. 8771179[/snapback] P182 har da gummioppheng på alle hardiskplassene sine. Har selv P180B, og dette er et utrolig stille kabinett, foskjellen fra dette og P182 er utgangene for vannkjøling. Anbefaler dette kabinettet. Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 P182 har da gummioppheng på alle hardiskplassene sine.8771373[/snapback] Du mener de små tingene som synes på bildene her? http://www.silentpcreview.com/article741-page4.html Det er langt fra det samme som i P150/Solo. http://www.silentpcreview.com/article272-page4.html Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2007 Når jeg ikke får tak i Solo, så blir det nå godt nokk. Når det gjelder utseende så synes jeg det er veldig behagelig for øyet. Harddisk mounten som er på kabinettet har jeg selv på det kabinettet jeg har nå, og det hjelper en del, nokk faktisk. Selv om det sikkert finnes bedre måter å gjøre det på. Jeg har sjekka litt på zalman PSU'en, og den har fått ganske god review ser det ut til, så tror jeg prøver denne! Den er i forhold til SPCR ikke utlra quiet, men tror den skal klare det den skal for min del. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 5. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2007 Da har planene mine blitt bytta litt om. Kravene som ble satt er følgende: - Lite støy, maskinen står i samme rom som jeg sover og skal stå på 24/7- Stabilt (selvfølgelig!!)- Skal ikke være det beste av det beste- Holde en prislapp rundt 6k- Da jeg ikke bestiller fra webshop, blir det begrenset hva jeg kan velge Oppsettet jeg sitter med ser ut slik: HK: P5N-E SLI CPU: INTEL CORE 2 E6420 2.13GHZ 1066/4M S775 Minne: Patriot 2GB Kit Dual Channel DDR2 800M Kabinett: ANTEC MIDITOWER ATX PERF ONE P182B SORT Harddisk: SAMSUNG 250GB 7200RPM SATA2 8MB (Har allerede 2x 80GB som skal i RAID) DVD: SAMSUNG DVDRW 18X BLACK NERO SATA PSU: ZALMAN 600W PSU WITH HEAT PIPES BLACK Skjermkort: MSI GF 8600 GT PCIE 256MB GDDR3 HEATPIPE Når det gjelder kjøling tenker jeg Zalman, spesielt da jeg har god tilgang til dette merket, noen som har forslag til en CPU fra Zalman som passer til CPU-en?(IKKE med lys!) Mer eller mindre lydløs takk! Ellers tenker jeg å se hvordan viftene som følger med kabinettet er, hvis ikke bytter jeg de med MIST 16.5dB 120mm vifter. - Noen som mener at en eller flere av komponetene ikke samsvarer med mine krav/ønsker? Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Når det gjelder kjøling tenker jeg Zalman, spesielt da jeg har god tilgang til dette merket, noen som har forslag til en CPU fra Zalman som passer til CPU-en?(IKKE med lys!) Mer eller mindre lydløs takk! Ellers tenker jeg å se hvordan viftene som følger med kabinettet er, hvis ikke bytter jeg de med MIST 16.5dB 120mm vifter. 8786033[/snapback] Hei. Ikke helt stille for tiden disse kjølerne fra Zalman, i følge de som har prøvd de. Funker fint på lave turtall med støy som ikke er merkbart, men på full rulle er de absolutt hørbare. Finnes andre merker som er bedre, men hvis du vil ha Zalman kan du jo prøve denne eller denne. Men som sagt, andre merker er bedre på støy.... Nettulf Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 5. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2007 (endret) Nei, helt lydløs er det ikke, det vet jeg. Men når jeg har 3x 120mm vifter i tillegg, tror jeg ikke det skal være behov for å kjøre viften på fullhastighet... EDIT: Det blir trolig en Zalman viftestyring også... Link Endret 5. juni 2007 av bIsk0p Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 9. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2007 (endret) En liten bump til her! =) Jeg har laget en handlekurv over delene jeg skal ha (brukte GeiL minne da patriot ikke hadde noe pris) for å se om det lønte seg å bruke "leverandøren min" Samlet pris for å kjøpe alt fra en webshop, kom på 9342,- + frakt. Jeg kommer til å betale ca. 8000,- inkl frakt.. (bare showoff egentlig denne posten..? ) HANDLEKURVEN EDIT: Da var maskinen bestilt. Jeg har sittet i snart 1 år med planer om å kjøpe ny maskin. Men når er det ingen vei tilbake! =) Får bare håpe kontoen er stor nokk :/ Endret 11. juni 2007 av bIsk0p Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå