Gå til innhold

Skifte harddisk mellom laptoper-HASTER

Anbefalte innlegg

Har to laptoper med eksakt samme modell/type.

Pc 1: Vista fra fabrikk installert.

Pc 2: ble formatert og xp installert.

Problemet er at når jeg skifter harddisk mellom pcene så virker pc2 med vista harddisk helt utmerket.

mens pc1 vil ikke boote xp harddisken(blå skjerm), tror det har noe med sikkerhet å gjøre?

for det skjedde engang før da jeg og en kompis hadde to laptoper, forskjellig merke. begge hadde xp installert. når jeg satte harddisken min i pcen hans ville den ikke boote, blå skjerm kom, men tilbake i min pc virker den utmerket.

MERK- i alle disse tilfellene virker harddisken helt fint i sin opprinnelige pc.(altså operativsystemet starter opp og den fungerer helt bra)

Det med blå skjerm at xp logoen kommer og det virker som den booter men etter litt tid kommer blå skjerm.samme skjer i safe mode/sikkerhetsmodus.

Endret av baso
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mellom pc min og kameraten min sin, er ganske store harddisker på 160gb så vi bare bytter om og får å se på filmer han har på disken sin .

men det gikk ene veien den med vista virker jo i begge. men jeg tror det har noe å gjøre med ntfs sikkerhet eller noe siden den ikke vil boote i den andre pcen.

noen andre tips her.?

Modellene på pcene er identiske, jeg vet harddiskene ikke er samme merke, stod jo på dem når vi tok dem ut.

Endret av baso
Lenke til kommentar

De er vel ikke helt identiske men hovedkort og cpu er vel samme , modeelnummeret er samme , men når de ikke er kjøpt på samme tid er vel noen komponenter som harddisk og dvd forskjellige, men hva kan jeg gjøre på enklest måte her?

Endret av baso
Lenke til kommentar
Har to laptoper med eksakt samme modell/type.

Pc 1: Vista fra fabrikk installert.

Pc 2: ble formatert og xp installert.

Problemet er at når jeg skifter harddisk mellom pcene så virker pc2 med vista harddisk helt utmerket.

mens pc1 vil ikke boote xp harddisken(blå skjerm), tror det har noe med sikkerhet å gjøre?

for det skjedde engang før da jeg og en kompis hadde to laptoper, forskjellig merke. begge hadde xp installert. når jeg satte harddisken min i pcen hans ville den ikke boote, blå skjerm kom, men tilbake i min pc virker den utmerket.

MERK- i alle disse tilfellene virker harddisken helt fint i sin opprinnelige pc.(altså operativsystemet starter opp og den fungerer helt bra)

Det med blå skjerm at xp logoen kommer og det virker som den booter men etter litt tid kommer blå skjerm.samme skjer i safe mode/sikkerhetsmodus.

8685301[/snapback]

Det burde la seg gjøre å gjøre det du ønsker, men det kommer helt ann på harddiskene til de forskjellige pcene. Er SÅ MYE som kan være forskjellig. Linjetypen de bruker til kommunikasjon til hovedkortet (S-ATA /P-ATA eller noe osv.), i tillegg er det filsystemet til harddisken. XP krever bare at du har FAT systemet, men Vista krever at harddisken er formatert i NTFS systemet. Alt dette må tas i betraktning når du gjør noe sånt som dette. Forøvrig så ligger jo operativsystemet på selve harddisken, men jeg vet jo ikke om du bytter på harddisken som inneholder operativsystemet. Grunnen til at noen kan starte på harddisken og ikke andre, er at de er satt til forskjellige protokoler på hovedkortet, og noen kan være satt til å kunne kommunisere med alle protokolene.

Så om jeg skal hjelpe deg må du sette inn mer detaljert info om hva du gjør, så sjekker jeg inn her i morgen og svarer så godt jeg kan. Info burde være om operativsystemet ligger på harddisk som blir flyttet, hvorvidt de to harddiskene bruker forskjellige kommunikasjons protokol (P-SATA/S-ATA, osv), og om operativsystemet ikke ligger på harddisken du flytter, hvilket format er harddisken formatert i osv....

Men etter det du beskriver, så er enten kommunikasjons protokolen annerledes, eller så er kanskje hovedkortet satt til å ikke akseptere andre operativsystem enn den den er konfigurert til (men dette er bare noe jeg gjetter, har aldri hørt om eller sett det). Det er lite sannsynlig at det er harddisk formatteringen, ettersom operativsystemet er på de harddiskene. Men om du har sekundær harddisker til bare å lagre ting på som også byttes mellom de to pcene, da kan det hende at sekundær harddisken til XP pcen ikke kan bli lest av Vista, siden Vista krever at harddisker den leser skal være i NTFS format (i hvertfall for oppstartspartisjonen av harddisken, så jeg er ikke sikker på resten av harddisken :ermm: , men jeg tror det. Alle oppgraderings "wizards" til Vista sier jo at harddisk format må være i NTFS før oppgraderingen skjer, og de sier det gjelder alle harddisker som skal brukes med operativsystemet, så jeg regner med det).

Cheesewheese :thumbup:

PS! Gmailrocks, det at laptopen har Intel eller AMD prossesor eller hovedkort spiller ingen rolle. En harddisk er en harddisk som brukes, uavhengig av produsent for andre komponenter. Men man må passe på at innstillinger er riktig... OG det kan være en forferdelig kjip oppgave det, å gå gjennom hele BIOS oppsettet for å finne en meny, der man kan skifte på harddisk kommunikasjons protokol. Dessverre kan jeg ikke si hvor denne menyen er, siden nesten ingen BIOSer er identiske :ermm: .

Lenke til kommentar

Det er en harddisk i hver pc s-ata 160gb. den har 3 partisjoner som fra fabrikk, eneste forskjellen er at den med xp ble c: formatert (var vista før) og installert ntfs xp på.

alle 3 partisjonene er ntfs på begge diskene.

Det er samme modell nr på pcene og samme hovedkort og cpu antar jeg.

Lenke til kommentar
Det er en harddisk i hver pc s-ata 160gb. den har 3 partisjoner som fra fabrikk, eneste forskjellen er at den med xp ble c: formatert (var vista før) og installert ntfs xp på.

alle 3 partisjonene er ntfs på begge diskene.

Det er samme modell nr på pcene og samme hovedkort og cpu antar jeg.

8686745[/snapback]

Hvis du ikke får det til, så kan du jo prøve deg på eksternt hdd-kabinett for 2,5"? Det koster jo bare noen hundrelapper. Det fungerer i alle fall.

Og som det blir nevnt tidligere så kan BIOS lage en del kvalme for deg. Fujitsu Siemens liker i alle fall å bestemme hva kjøperne skal og ikke skal med pc-en sin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...