Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

DNS/DHCP Windows 2003

Anbefalte innlegg

Gmlt spm:

Jeg har en http-server pa en datamaskin, Problemet er at jeg ikke ser nettsiden nar jeg skriver

http://serv

men da blir Opera automatisk redirectet til serv.no

Det virker altså når jeg bruker http://192.168.2.105

WIndows 2003 server R2

Jeg har dette med linux maskinenemine også. Men det er sikkert noe konfigurasjon jeg ikke har fikset enda. Men hva er spmorsmålet.

Nytt sporsmal:

Da har jeg satt det opp, og fatt ineternett ihvertfall til a virke pa en av windows maskinene i nettverket. (har ikke testet pa linux enda)

Men det garsykt treigt. Jeg har 3500kbps. Men far bare 2500kbps og 1600kbps pa hw speedometeret.

Det er vel ikke meningen? :o

Hvor kan det vaere jeg har gjort noe gale. FOr a si det sann, det er forste gangen jeg setter opp AD,DNS,DHCP pa wind2k3

Tegningen av nettverket er:

Endret av Ståle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
stale@ubuntu:~$ ping serv

ping: unknown host serv

8685705[/snapback]

Prøv

pico /etc/names

så legger du til

127.0.0.1 serv

men jeg er litt rusten ...+ ikke tilgang til linux burk nu

NB! bare lokalt på linux boxen hvis ikke må du sette dns i routern din til linux boxen og sette opp dns på den

Endret av AndrewL
Lenke til kommentar

På ubunto boxen din

les litt der

http://www.ubuntugeek.com/dns-server-setup...-in-ubuntu.html

Må innrømme det er en stund siden jeg har holdt på med linux generelt .

Men gjør følgende

1 sett opp dns på ubuntu

2 sjekk at den fungerer

3 legg til lokale navn i dns server , slik at

192.168.2.105 peker til serv

192.168.2.100 peker til ubuntu

4 legg til dns på router slik at alle dns forespørsler blir forwarda til ubunto boxen først så ut i verden , med andre ord du legger til dns ip 192.168.2.100 på router .

Lenke til kommentar

hvis det er win2k3 og den er i lagt til domain kontroler så åpner du bare dns og legger den til under forword. alle pc vil da ha dns server fra win2k3 server og du trenger bare endre 1 sted

eller bare bruk internet domaine og bind eke mail.firmanav.no til 192.168.2.105

Endret av ranvik
Lenke til kommentar
SYnes det ble litt tungvidt at jeg ma gjore det pa alle PCene som skal koble til serveren sin http. Alt det der for a skrive serv istedenfor en liten IPadresse..

8686380[/snapback]

Derfor bør du sette opp en dns-server på serveren din som peker ip-adressen til navnet "serv". Husk å legge til ipen til dns-serveren i dhcp sånn at alle som får ip fra dhcp mottar den valgte ip-adressen som secondary dns ;)

Da vil alle som mottar ip av serveren kunne koble seg til med "(http://)serv" i adresse-feltet

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar

Jaok, da har jeg tenkt a installere DNS. Men sporsmalet er pa hvilken maskin.

Jeg har lyst a ha DHCP pa boksen ogsa, det er vel best a ha pa samme PC med DNS. Men serveren som jeg har den na er filserver med ftp/http. Er det dumt a installere DNS og DHCP pa den maskinen da?

Jeg har en 400MHz staende, men hvis det ikke blir sa mye bedre av det kan jeg vel installere pa serveren.

Hva med Active Directory. Jeg kunne tenke meg a sette det opp, men det burde vel vaere pa en egen boks? Hva skal domenet jeg skal skrive inn vaere?

Lenke til kommentar

Neida, sett AD, DNS, DHCP, FTP og HTTP på samme. Skal ikke være noe problem på en brukbar maskin ;)

Sett opp AD også ja. Domenet kan du velge selv. Hvis du skal ha et domene på nett også er det lurt å bruke det samme. Ellers kan du bruke et tilledomene. Mitt lokaldomene er rawrness.com, så serveren min (deadfish) får da subdomenet deadfish.rawrness.com

men vanlig er det å ha kjedlige domener som f.eks. domene.local og sånt:\

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar

Da har jeg satt det opp, og fatt ineternett ihvertfall til a virke pa en av windows maskinene i nettverket. (har ikke testet pa linux enda)

Men det garsykt treigt. Jeg har 3500kbps. Men far bare 2500kbps og 1600kbps pa hw speedometeret.

Det er vel ikke meningen? :o

Hvor kan det vaere jeg har gjort noe gale. FOr a si det sann, det er forste gangen jeg setter opp AD,DNS,DHCP pa wind2k3 :p

Lenke til kommentar

Argh. Jeg _trodde_ det virket. Men det gjorde det visst ikke. Jeg hadde endret Arbeidsgruppe istedenfor Domene

Jeg far denne feilen:

Obs!  Denne informasjonen er ment for en nettverksansvarlig. Hvis du ikke er en nettverksansvarlig, må du varsle den ansvarlige om at du mottok denne informasjonen, som er registrert i filen C:\WINDOWS\debug\dcdiag.txt.

Følgende feil oppstod da DNS ble spurt etter ressursposten for tjenesteplassering (SRV) som brukes til å finne en domenekontroller for domenet knausen.local:

Feilen var: DNS-navnet finnes ikke.

(feilkode 0x0000232B RCODE_NAME_ERROR)

Spørringen var for SRV-posten for _ldap._tcp.dc._msdcs.knausen.local

Mulige årsaker til feilen er blant annet:

- DNS SRV-posten er ikke registrert i DNS.

- En eller flere av følgende soner inkluderer ikke delegering til underordnet sone:

knausen.local

local

. (rotsonen)

Hvis du vil ha mer informasjon om hvordan du kan løse dette problemet, klikker du Hjelp.

Lenke til kommentar

Høyreklikk på min datamaskin - datamaskinnavn - klikk på endre - kryss av for å formene og skriv inn domenet navnet og klikk ok da vill det komme spørsmål om brukernavn og passord, der bruker du en bruker i domenet som har rettigheter til å legge til maskiner, feks domenet/administrator og passordet til den.

Lenke til kommentar

Hmm, jeg provde det na. Men det stod at den ikke fant domenet.

Jeg har lagt til maskinen som en Computer i AD (det var vel bare et spm om hva datamaskinnavnet var. Ellers sa har jeg gjort det feil)

men det virker ikke.

Domenet er knausen.local

Lenke til kommentar

Installert w2k3 serveren på nytt. Få med alt av AD, DNS, DHCP, osv. Da konfigurerer windows mesteparten selv. Husk statisk IP til server.

På NIC innstillingen på serveren, skal du ha statisk IP, og kun 127.0.0.1 som primær DNS server (ingen sekundær).

Så må du legge til BKK sine DNS servere som forwarders, inne på DNS server administrasjonen. Sjekk så oppsettet på DHCP server delen, at kun serveren sin IP (eks 10.0.0.10) er listet opp som primær DNS server. Deaktiver DHCP på din egen router. Default gateway skal selvfølglig være din egen routers LAN adresse.

Etter dette, meld klientene inn i domenet ditt.

Poenget med dette, er at klientene skal resolve lokale hostnames på din windows server, og så resolve eksterne adresser via DNS serveren på windows boksen. DNS serveren går da ut på internett mot BKK sine DNS servere og returnerer svaret til klientene dine, selv om de kun har din interne windows boks som primær DNS server på NIC'et.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...