Gå til innhold

Firefox memory leak

Anbefalte innlegg

Det er en enorm memory leak i Firefox. Denne har såvidt jeg vet vært i Firefox i minst et år. Firefox bruker til slutt absolutt all heap som er tilgjengelig på systemet. Er det noen andre som også har dette problemet? En restart av Firefox fikser det, men jeg ser ikke på Firefox som særlig seriøst (les: sikkerhet?) når det ikke engang klarer å håndtere lokale minneproblemer, hvor sikkert er liksom dette programmet med tanke på remotely exploitable bugs?

For å påvise memoryleaken må jeg bruke Firefox over noen dager i strekk, uten at hverken systemet eller programmet restartes (og nei, jeg har ikke 100 tabs og/eller instances åpen, det er snakk om 4-5 tabs).

Ellers synes jeg Firefox er grusomt tregt. Jeg vet ikke hvor sterke ord jeg kan bruke uten at dette høres bare teit ut, men jeg synes hele Firefox er latterlig, at folk flest omtaler det som "lightweight" er ihvertfall en god spøk. Implementasjonen av Flash som Firefox bruker (jeg vet ikke hvem sin feil dette er) bruker ofte ~100% CPU for å vise reklamene på vg.no og andre sider, og gjør at hele programmet lagger skikkelig i ekstreme tilfeller (i brøkdelen av et sekund).

Er dette hvordan en moderne "lightweight" HTTP-klient skal kjøre på en moderne maskin?

Forsåvidt synes jeg generelt sett at siden tidlig på 90-tallet og til i dag blir ikke systemene en bruker noe raskere - ting blir bare mer "fancy"; Java brukes istedenfor compiled språk, ferske ny-generasjonskodere som er lært opp til å skrive kun vedlikeholdbar kode og kaste alt som heter "hastighet" over bord til fordel for dette (og generelt sett ignorere hastighet), og programmene blir mer bloated; mens hardwaren gjør sitt for at den totale hastigheten holdes noenlunde ok. Hva synes dere?

Det er selvsagt sant at programmer får mer funksjonalitet også, det er ikke bare "bloating", følelsen jeg sitter igjen med er dog at ting er latterlig bloated og kunne vært bedre.

Jeg har prøvd bla. Opera også, men jeg synes ikke det er noe lynraskt heller, men det er bedre.

Mitt system:

X2 [email protected] GHz, 1 GiB RAM, 4xRAID0, 7800 GT

Slackware 11.0.0, 2.4.33.3

Kjører nye drivere til skjermkort, får grei ytelse på alt (på spill, glxgears, OpenGL generelt sett), har ingen andre problemer jeg er klar over.

Firefox 1.5.0.7.

Endret av corge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har samme problem med Firefox her etter jeg gikk over til Linux på heltid. Tidligere brukte jeg FF i Windows uten nevneverdige problemer, men i Linux hendte det ofte at Firefox slukte alt som var av minne og mer til. En gang den hadde klart å suge til seg 1.4GB med minne (hadde 512MB fysisk minne), og jeg måtte vente i 15 minutter med diskswapping, sa jeg stopp, og la inn Opera isteden.

Har ikke sett tilbake siden.

Lenke til kommentar

Har ikke hatt så mye problemer med firefox, men i windows har jeg opplevd at den eter masse minne å jeg må restarte firefox.

I linux har jeg hatt litt problemer med at den henger seg i noen få sekunder når jeg skal inn på it's learning.

Men bortsett fra det har det funka veldig greit for min del.

Lenke til kommentar

Flash er i hvertfall noe drit. Bruker man Firefox og har installert Flash-plugin, bør man sporenstreks legge inn flashblock extension. Så slipper man alle flash-reklamene, og kan selv velge å se flash på youtube o.l.

Ellers har trådstarter rett i at GUIet til Firefox ikke er det raskeste, og det bruker da også interpretet språk i form av javascript/XUL - veldig fleksibelt og utvidbart, men også treigere enn en ren kompilert løsning med et kjapt toolkit.

En mulighet er å teste ut andre Gecko-baserte browsere som Epiphany eller Kazehakase, evt. helt andre browsere som Konqueror eller Opera.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Firefox kan begynne å lekke minne som en sil. Det skjer i windows også, i hvert fall min erfaring. Det kommer litt an på hva man har av sider oppe om det inntreffer eller ei. Kan godt hende at det er flash-pluginen i Linux som har en tendens til å trigge det, har opplevd det den del ganger. Selv om Adobe lager plugin til Linux så synes jeg den ikke er like god som den for windows, bruker mer CPU blant annet.

At firefox er spesielt treigt har jeg ikke opplevd. Men hvis en minnelekkasje oppstår, samt noen sider som spiser CPU så blir det litt suppe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...