Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arv som går i minus


Missen

Anbefalte innlegg

Min tante døde for ca. 1 måned siden. Faren min og hans to søstre er arvinger. Men nå viser det seg at tanten min hadde en gjeld på ca. 30 000. Spørsmålet mitt er da; må de som arvinger betale denne gjelden?

Endret av Majia90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Min tante døde for ca. 1 måned siden. Faren min og hans to søstre er arvinger. Men nå viser det seg at tanten min hadde en gjeld på ca. 30 000. Spørsmålet mitt er da; må de som arvinger betale denne gjelden?

8684050[/snapback]

Nei, man kan frasi seg arven. Da får man ingenting. Hvis hun eier mer enn gjelden, så får man begge deler, og må betale gjelden.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke advokat, men jeg har dette fra en jurist:

 

Det er ikke arveplikt, det vil si at en kan velge å la være å arve fra en person som feks. har negativ formue. Hvis man derimot velger å arve skal alle kreditorer derimot også ha sitt. Med andre ord kan de velge mellon å arve gjelden + det tente eide eller ingenting i det hele tatt.

 

(Hvis en av dem velger å ikke arve TROR jeg det er slik at den andre arvingen får 50% av formuen, altså kapital minus gjeld, og resten tilfaller staten.)

Lenke til kommentar
Min tante døde for ca. 1 måned siden. Faren min og hans to søstre er arvinger. Men nå viser det seg at tanten min hadde en gjeld på ca. 30 000. Spørsmålet mitt er da; må de som arvinger betale denne gjelden?

8684050[/snapback]

Når du mottar en arv, så har du to muligheter.

1) Du kan skifte privat, og da overtar du rubbel og bit, med gjeld og hele pakka. Dette er greit nok i arv som en har økonomisk oversikt over, eller kan skaffe seg innen rimelig tid.

2) Du kan skifte offentlig. Da overtar det offentlige, og ordner opp alt sammen. Hvis arven her kommer i minus, so be it, du er ikke ansvarlig for den negative delen.

 

Det er korte frister, som jeg ikke husker i farta, for å bestemme seg om hvilken arveform en foretrekker.

 

Håper at det var til noe hjelp. :)

Lenke til kommentar
Min tante døde for ca. 1 måned siden. Faren min og hans to søstre er arvinger. Men nå viser det seg at tanten min hadde en gjeld på ca. 30 000. Spørsmålet mitt er da; må de som arvinger betale denne gjelden?

8684050[/snapback]

:hmm: Nå er det kanskje bare meg som er litt treg, men for å være helt sikker. Er det slik at dere kun ønsker å se bort fra gjelden på kr. 30 000,- og beholde resten av arven? (det er egentlig slik jeg har oppfattet det)

 

Eller er det slik at hele den utregnede arven utgjør et negativt resultat på kr. 30 000,-? (Det virker jo litt rart dersom arvelater skriver et testamente for en arv som går i minus.)

 

De svarene som er innkommet til nå er basert på første alternativ.

Lenke til kommentar
Min tante døde for ca. 1 måned siden. Faren min og hans to søstre er arvinger. Men nå viser det seg at tanten min hadde en gjeld på ca. 30 000. Spørsmålet mitt er da; må de som arvinger betale denne gjelden?

8684050[/snapback]

:hmm: Nå er det kanskje bare meg som er litt treg, men for å være helt sikker. Er det slik at dere kun ønsker å se bort fra gjelden på kr. 30 000,- og beholde resten av arven? (det er egentlig slik jeg har oppfattet det)

 

Eller er det slik at hele den utregnede arven utgjør et negativt resultat på kr. 30 000,-? (Det virker jo litt rart dersom arvelater skriver et testamente for en arv som går i minus.)

 

De svarene som er innkommet til nå er basert på første alternativ.

8687945[/snapback]

Det har seg sånn at de siste månedene har hun opparbeidet seg gjeld da hun bodde på et sykehjem, som kom opp i 30 000kr. Ellers har hun ikke mye av verdi. Testamentet ble skrevet for ihvertfall 20 år siden.

Endret av Majia90
Lenke til kommentar

Nå skal du høre. :)

I små bo er det lagt opp til et forenklet oppgjør slik at arvingene slipper å involvere myndighetene og alt det papirarbeidet og byråkratiet som det innebærer. Det er skiftelovens kap. 13 som regulerer dette forholdet. I lovens § 78 2. ledd står det at dersom aktiva i boet er mindre enn 3 ganger grunnbeløpet (1 G er akkurat oppregulert til litt over kr. 66 000,-) så skal begravelsesutgiftene, først og fremst betales, uavhengig av eventuell gjeld eller annet. Det vil si at der boets aktiva er mindre enn ca. kr. 200 000,- og passiva overstiger dette beløpet med kr. 30 000,- så kan ikke kreditor kreve beløpet fra arvingene, han må se det som tapt. (som i dette tilfellet) Dvs. at dersom det er en trygd som ennå ikke er hevet, så skal den gå til å betale begravelsesutgiftene, først og fremst, gjerne påplusset enkelte aktiva helt til hele begravelsesbeløpet er dekket, deretter skal alt fordeles til kreditorene, så langt boets midler rekker. Arvingene blir ikke ansvarlig for gjeld utover dette.

Håper at dette var en litt mer utførlig forklaring, selv om den kanskje er forklart på et tungvint vis. :) Men hjemmelen for dette problemet er altså gjengitt nedenfor.

 

Skifteloven

13de kapittel. Om når et dødsbo skiftes privat eller offentlig.

Overskriften endret ved lov 22 juni 1990 nr. 40.

§ 78. Skal boet bli skiftet privat, må en eller flere av de myndige loddeiere overfor retten avgi erklæring om å påta seg ansvaret for de forpliktelser som påhvilte avdøde. Hvor flere loddeiere påtar seg dette ansvaret, hefter de fullt og solidarisk overfor kreditorene. De øvrige loddeierne er bare ansvarlig for avdødes gjeld inntil verdien av sin lodd.

 

       Hvis boets aktiva antas å være mindre enn 3 ganger grunnbeløpet i folketrygden, er det solidariske ansvaret begrenset til boets midler etter at begravelsesomkostningene er dekket.

Endret av Gaidaros
Lenke til kommentar
Takker for alle svar :D

Satte alt i et lysere perspektiv :)

8695934[/snapback]

Bare en liten tilføyelse. Det hele står så mye greiere i §80 1.ledd og forklarer det praktiske omkring saken.

 

§ 80. Hvis boets midler må antas å gi intet eller bare et minimalt beløp til fordeling etter at begravelsesutgiftene er dekket, overlater retten midlene til den som har ordnet med begravelsen, eller en annen som har stått avdøde nær. Vedkommende blir ansvarlig for boets og avdødes forpliktelser kun innenfor rammen av de mottatte midler.

.....

Endret av Gaidaros
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...