sim Skrevet 30. desember 2002 Del Skrevet 30. desember 2002 Er det noen fordeler med en hub isteden for en switch. De ligger jo omtrent på samme prisnivå. Og såvidt jeg har fått med meg har en switch mye bedre ytelse på nettverket enn en hub. Er ikke en hub slik at den fordeler trafikken på brukerene f. eks. en 10 mbit hub med 8 brukeren gir i teorien 1.25 til hver person, mens en switch ville gitt 10 mbit til alle ? Kan noen gi meg litt klarhet i dette, er litt uviten på området. :-? Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 30. desember 2002 Del Skrevet 30. desember 2002 Er det noen fordeler med en hub isteden for en switch. De ligger jo omtrent på samme prisnivå. Og såvidt jeg har fått med meg har en switch mye bedre ytelse på nettverket enn en hub. Er ikke en hub slik at den fordeler trafikken på brukerene f. eks. en 10 mbit hub med 8 brukeren gir i teorien 1.25 til hver person, mens en switch ville gitt 10 mbit til alle ? Kan noen gi meg litt klarhet i dette, er litt uviten på området. :-? Kort og greit: en hub sender all data til alle på huben, mens en switch bare sender til den som har bet om dataen. pga dette vil det gå treger med en hub, men hvis det ikke er mange som er tilkoblet samme nettverk så er det hipp som happ hva man velger, men man vil alltid få bedre ytelse med en switch..... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 30. desember 2002 Del Skrevet 30. desember 2002 Er det noen fordeler med en hub isteden for en switch. De ligger jo omtrent på samme prisnivå. Og såvidt jeg har fått med meg har en switch mye bedre ytelse på nettverket enn en hub. Er ikke en hub slik at den fordeler trafikken på brukerene f. eks. en 10 mbit hub med 8 brukeren gir i teorien 1.25 til hver person, mens en switch ville gitt 10 mbit til alle ? Kan noen gi meg litt klarhet i dette, er litt uviten på området. :-? Nei, de fordeler ikke båndbredde noen av disse billige switchene og hubene. En hub er bare en "koblingsboks". Det den får inn av trafikk på en port sendes ut til alle mens en switch se hvor pakken skal og videresender den til rett port. Og denne forskjellen er jo mest merkbar på nett med stor trafikk, skal du dele ei ADSL-linje spiller slikt ingen rolle. Men i dag er jo huber utdøende så det er ingen grunn til og kjøpe disse med mindre du får de til en svært billig penge. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 30. desember 2002 Del Skrevet 30. desember 2002 Er det noen fordeler med en hub isteden for en switch. Enkelt og greit: Nei. Lenke til kommentar
sim Skrevet 30. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2002 Jeg skal ikke kjøpe hub / switch, men jeg er forferdelig nyskjerring på hvorofr folk kjøper hubber når dem kan få noe som er bedre (?) til omtrent samme prisen ? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 30. desember 2002 Del Skrevet 30. desember 2002 Jeg skal ikke kjøpe hub / switch, men jeg er forferdelig nyskjerring på hvorofr folk kjøper hubber når dem kan få noe som er bedre (?) til omtrent samme prisen ? Er det noen som gjør det da? Lenke til kommentar
sim Skrevet 31. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2002 Noen må jo det siden de fortsatt selger HUB'er ? Lenke til kommentar
Laka Skrevet 31. desember 2002 Del Skrevet 31. desember 2002 Det som prøver å sies er at du ikke vil merke noen forskjell på hastigheten mellom Hub / Switch når du har relativt få noder. Når du kommer opp i 8-10 noder vil nok Switchen øke nettverkets båndbredde fordi den bare kobler sammen nettverkssegmenter når en pakke skal passere. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 31. desember 2002 Del Skrevet 31. desember 2002 Noen må jo det siden de fortsatt selger HUB'er ? Vel, man kan da tilby ting til salgs selv om det er et lite marked. Hvis du bare skal dele ADSL-linja mellom noen maskiner o.l bruk så duger 10Mb/s hub i massevis. Man selger da fortsatt 10Mb/s nettkort også, til og med i ISA-utgave.... Lenke til kommentar
BBernes Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 hvis du bare har 2 eller 3 pc'er får du bedre ytelse med en 100mbit HUB. Svitsje'n kan redusere ytelsen for et så lite net. 8) Lenke til kommentar
sim Skrevet 2. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2003 Noen må jo det siden de fortsatt selger HUB'er ? Vel, man kan da tilby ting til salgs selv om det er et lite marked. Hvis du bare skal dele ADSL-linja mellom noen maskiner o.l bruk så duger 10Mb/s hub i massevis. Man selger da fortsatt 10Mb/s nettkort også, til og med i ISA-utgave.... Ja men når man kan få en switch til omtrent samme prisen og kunne bruke denne senere i en annen sammenheng og ha bedre ytelse enn en hub. Så hvorfor skal man investere i noe som har lik pris som noe annet med bedre ytelse (merk: i de fleste sammenhenger). Lenke til kommentar
agvg Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 Ja men når man kan få en switch til omtrent samme prisen og kunne bruke denne senere i en annen sammenheng og ha bedre ytelse enn en hub. Så hvorfor skal man investere i noe som har lik pris som noe annet med bedre ytelse (merk: i de fleste sammenhenger). Det er da ytterst få som gjør dette, men skulle man få en 10Mb/s hub latterlig billig og behovet er og dele ADSL-linja kunne jeg ikke påstå at dette var et dårlig kjøp uansett hvordan man vrir og vrenger på det. At det ikke er det ultimate spiller jo ingen rolle hvis det dekker behovet. Lenke til kommentar
Evilman Skrevet 6. januar 2003 Del Skrevet 6. januar 2003 fordelen med en switch har man så mange ganger forklart den er bedre til å fordele pakker til det forskjellige. og grunnen til at man selger hubber er enkel og grei sikkert ett lager av dem enda og isa kort jau det er en del stakkare med eldre maskiner Lenke til kommentar
Dark- Skrevet 6. januar 2003 Del Skrevet 6. januar 2003 Switch > hub (det fikk jeg banka inn i huet for ikke så lenge siden :wink: ) Pass på at bredbånds modemet ditt ruter IP adressen(e)?, hvis ikke trenger du en ruter. F.eks så trenger du ruter hvis du har ADSL fra Telenor. smc barricade 7004vbr er en fin en. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå