ATWindsor Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Frambremsen min har begynt å oppføre seg underlig, om scooteren står på tomgang, eller står avslått en stund, så tar frambremsen altfor sent den første gangen man prøver å bremse, du kan glatt kjøre den rett inn til styret uten å få full bremseeffekt, etter et å ha trykt inn bremsen ett eller to ganger fungerer det rimlig bra (dog må man litt lenger inn en vanlig, men det tror jeg er pga litt slitte klosser). Noen som har noen tips? AtW Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Hvis det er skivebrems er det sannsynlig at bremseklossene er blitt slitte og må skyves lenger inn før dem tar, da må man "pumpe" en ekstra gang på hendelen for å få trykt dem langt nok inn. Du kan også ha fått luft i systemet, det merker man ved at det i tillegg til lang vandring vil det føles som om det er litt "fjæring" i hendelen. Da må systemet luftes. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2007 Hvis det er skivebrems er det sannsynlig at bremseklossene er blitt slitte og må skyves lenger inn før dem tar, da må man "pumpe" en ekstra gang på hendelen for å få trykt dem langt nok inn. Du kan også ha fått luft i systemet, det merker man ved at det i tillegg til lang vandring vil det føles som om det er litt "fjæring" i hendelen. Da må systemet luftes. 8683974[/snapback] Men skal ikke bremsene alltid ta ved samme sted ved en viss slitasjegrad? Jeg kan jo ikke pumpe det slik at bremsene tar tidligere vanligvis, og det er jo heller ikke slik at bremsene begynner å ta samme øyeblikk jeg trykker på hendelen om jeg bremser mange ganger på rad? AtW Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Hendelen har en pumpefunksjon og skal til en viss grad være selvjusterende ved at den ikke drar ut all vesken den pumpet ned i kaliperen når man slipper bremsen igjen. Det er ikke uvanlig at den tar langt inne første gangen når klossene er slitte og det "ledige" volumet i kaliperen begynner å bli stort. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 (endret) Trykkpunket for bremsen skal være tilnærmet likt på et hydraulisk bremsesystem, uansett hvor slitt klossene er. Så sant klossene ikke henger, eller at det er noe annet defekt er systemet selvjusterende. Det som trolig er feil her, er at du har fått luft i bremsesystemet, det vil si at du har fått luftbobler og eller luftlommer i den hydrauliske væsken. Den må da byttes på en slik måte at væsken og lufte presses ut av systemet, og ny bremsevæske erstatter den gamle. (Grunnen til at det er slik er at luft kan komprimeres mye mer enn (bremse)væske. Tenk deg en sykkelpumpe- hold for ventilen, og klem dem sammen. Den kan presses sammen en god del. Fyll pumpa med vann, og forsøk det samme. Det går ikke.) Da blir nok frambremsen fast og fin igjen, tenker jeg. Hvor lenge siden er det siden bremsevæsken ble skiftet? Vær forresten forsiktig med å klemme "hendelen helt inn til styret" Er du uheldig, ryker pumpepakningen ved stempelet, og da er det mye mer jobb som må gjøres enn bare å lufte systemet. Endret 23. mai 2007 av CastorFiber Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2007 Trykkpunket for bremsen skal være tilnærmet likt på et hydraulisk bremsesystem, uansett hvor slitt klossene er. Så sant klossene ikke henger, eller at det er noe annet defekt er systemet selvjusterende. Det som trolig er feil her, er at du har fått luft i bremsesystemet, det vil si at du har fått luftbobler og eller luftlommer i den hydrauliske væsken. Den må da byttes på en slik måte at væsken og lufte presses ut av systemet, og ny bremsevæske erstatter den gamle. (Grunnen til at det er slik er at luft kan komprimeres mye mer enn (bremse)væske. Tenk deg en sykkelpumpe- hold for ventilen, og klem dem sammen. Den kan presses sammen en god del. Fyll pumpa med vann, og forsøk det samme. Det går ikke.) Da blir nok frambremsen fast og fin igjen, tenker jeg. Hvor lenge siden er det siden bremsevæsken ble skiftet? Vær forresten forsiktig med å klemme "hendelen helt inn til styret" Er du uheldig, ryker pumpepakningen ved stempelet, og da er det mye mer jobb som må gjøres enn bare å lufte systemet. 8684704[/snapback] Jeg hsuker ikke akkurat hvor lenge siden det ble bttet bremsevæske, ca 10 000 km / 2 år siden tror jeg, men er ikke helt 100%. Burde vel få kjørt den inn på verksted, forrige gang jeg prøvde meg på noe slik selv fikk jeg aldri kaliperen langt nok inn til å få satt den over skiva med nye klosser, uansett hvor hardt jeg prøvde..., vil vel neppe ha den ssaken så lenge, men det er jo bare teit å kjøre rundt med dårlige bremser. Når det gjelder å trykke det helt inn, så skal jeg prøve å gjøre det skånsomt, men jeg må jo igjennom det for å få noen saklig bremsekraft... AtW Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Dette er jo ikke rakettvitenskap, men det er tross at snakk om bremser, så hvis man ikke vet hva man driver med (og ikke bare tror man har peiling, som mange flinke mopedheltmekanikere) er det veldig greit å sette bort jobben. I sammen slengen er det lurt å få rengjort kaliperen/stempelet/ stemplene i den også, slik at de delene kan røre seg slik de skal. Det tar ikke så lang tid, og er en god forsikring for at det skrubber slik det skal. Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Riktig som CastorFiber sier, men å fikse bremser på moped er ikke en avansert sak, men har du garanti, eller mangler tid og eller energ til å gjøre det selv, så får man sette det vekk. I ditt tilfelle er det nok luft i systemet, da man får mer og mer brems for hver gang man pumper/trykker. Lenke til kommentar
kimmen12 Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Bytt klosser i samme sleng! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå