Gå til innhold

Problem med oppstart

Anbefalte innlegg

dessuten er ikke boot sektoren til Linux på noen egen partisjon... Linux sine bootfiler eksisterer enten på windowspartisjonen min, eller i bios.. for jeg slettet alle partisjoner som ikke var windows.

Botfilene lå der linuxpartisjonen din lå. Nå er jeg ikke på linux atm, men jeg tror det er under /etc/boot eller noe. I bios var det en peker til dette området slik at grub skulle startes så du fikk valget om å boote windows eller linux. Så nei, botfilene lå værken i bios eller i windows, men på en av de partisjonene du formaterte.

men en liten til det om kritikk! det er ingenting man kan gjøre i linux som man ikke kan gjøre i Windows.. eneste er at man ikke kan spille noen form for spill (utenom st.spill) uten noe greier som koster penger.

og for meg som spiller en urliten gang en gang i blant, er dette bare upraktisk..

takk for hjelpen though!

moderator kan stenge debatt om ønskelig.

Er faktisk en god del du kan gjøre i linux som du ikke kan gjøre i windows. f. eks konfigurere hele OS'et selv (hvis du har litt peiling) og, ikke minst, frigjøre deg fra propreitære løsninger på alt mulig.

Når det gjelder spill er det en god del spill til linux. Gratis spill kan du google etter, og du finner en god del. Ikke like mange som til windows, men en god del. Ellers har vi jo ID Software sine spill. (Quake, Doom osv.) som alle fungerer native i Linux, dette siden de er programert med OpenGL og ikke DX (som er propreitært og tilhører MS). Finnes også wine som kan kjøre en god del windows spill, dette er også gratis.

Var rett og slett bare nødt til å rette deg litt, beklager hvis du ble fornærmet eller noe pga. det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
men en liten til det om kritikk! det er ingenting man kan gjøre i linux som man ikke kan gjøre i Windows.. eneste er at man ikke kan spille noen form for spill (utenom st.spill) uten noe greier som koster penger.

og for meg som spiller en urliten gang en gang i blant, er dette bare upraktisk..

Hehe...unnskyld meg, men jeg må le. Og du har testet Linux...hvor lenge, sa du??

Lenke til kommentar
hehe.. fatter tegninga  :blush:  men satt meg ikke så mye inn i det.

men ang det med bootfilene..

om bootfilene til linux lå på linuxpartisjonene? hvorfor kom ikke jeg meg inn i windows etter å ha formatert alt som haddde med linux å gjøre?

8695013[/snapback]

Fordi pekeren i biosen pekte på ett tomt område. I biosen er det en peker, som peker på hvilken oppstartsloader som skal brukes. Når pekeren der peker på ett sted som er formatert/tomt vil den ikke kunne starte oppstartsloaderen, og dermed sier den fra at den ikke er der ved å gi error 17 eller hva det var du fikk.

Lenke til kommentar

Nå er det vel ikke helt korrekt å si at det ligger i bios. Det er vel MBR som er endret til å vise grub sin oppstartsmeny. MBR ligger først på harddisken, sektor 0, og er på 512bytes.

fdisk /mbr overskriver MBR slik at en windows installasjon kan lastes.

Ørjan...

Lenke til kommentar
Nå er det vel ikke helt korrekt å si at det ligger i bios. Det er vel MBR som er endret til å vise grub sin oppstartsmeny. MBR ligger først på harddisken, sektor 0, og er på 512bytes.

fdisk /mbr overskriver MBR slik at en windows installasjon kan lastes.

Ørjan...

8696629[/snapback]

OK, trudde det var en liten plass på hovedkortet på ca. 512 bytes som var MBR jeg. Takk for korreksjonen ;)

Lenke til kommentar

Stemmer det som blir sagt her- Når du installerer f.eks. Ubuntu, installerer den oppstartslastaren GRUB. Den installerer eit lite program i MBR'en, og legger konfigurasjonsfilene sine på den partisjonen som er montert som /boot (vanligvis er det den same som er montert som /). Når du då formaterer linux-partisjonen, finn ikkje lenger GRUB konfig-filene, og difor gjev den feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...