steinrawr Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Nå ble jeg lei av å plages med linux, ingenting virket som det sku osv, så jeg gikk i windows og sletta linuxpartisjonen, og formaterte den til NTFS filsystem. problemet nå er at datan ikke slår seg på!! dette står det: GRUB loading stage1.5. GRUB loading, please wait... Error 17 va er problemet? Når jeg fjerner hele linuxpartisjonen. Så skal jo jeg bruke windows, og ikke en svart skjerm uten nytte, eller bios!!! Lenke til kommentar
Erlend321 Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 (endret) Du har nok ikke formatert Grub partisjonen Endret 23. mai 2007 av Erlend321 Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 23. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2007 (endret) Du har nok ikke formatert Grub partisjonen 8683754[/snapback] hvordan gjør man det uten å få maskinen på? dessuten var det ingen andre partisjoner som kunne endres eller formateres! Endret 23. mai 2007 av EMiRo Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Du har nok ikke formatert Grub partisjonen 8683754[/snapback] Er ingen Win-ekspert, men det skal stå i dokumentasjonen til Windows hvordan du oppretter boot-sektoren på nytt. Tror dette skal gjøres med oppstart fra Windows-CD-en. Beklager dårlig husk, men det er en liten kommando som skal kjøres fra kommandolinjen. Lenke til kommentar
Tjombo Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Start med windows-cd. Tror du skal trykke R for gjennoppretting. Det står under oppstart. Så må du kjøre FIXMBR. Ligger en guide her. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Start med windows-cd. Tror du skal trykke R for gjennoppretting. Det står under oppstart. Så må du kjøre FIXMBR. Ligger en guide her. 8683857[/snapback] Stemmer vel det ja. Eller kommandoen fdisk /mbr (master boot record) Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 23. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2007 Ja, men hvor finner jeg komandolinja? Bios? windows cd går ikke an å bruke. Den finner ingen harddisk, og jeg har ikke noe alternativ utenom å formatere hele HD på cd. så jeg prøver å installere linux igjen :/ og så komme meg inn i windows for å årdne det! Eller vet dere at jeg ikke kan gjøre noe derifra? Lenke til kommentar
Tjombo Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Du kan også bruke installasjonsprogrammet for Windows XP til å reparere installasjonen. Gjør dette ved å bruke følgende fremgangsmåte:1. Bruk CD-ROMen for Windows XP til å starte datamaskinen. I skjermbildet Velkommen til installasjonsprogrammet trykker du Enter for å konfigurere Windows. 2. Trykk F8 for å godta lisensavtalen. 3. Bruk piltastene til å velge Windows-installasjonen du vil reparere, og trykk deretter R. Installasjonsprogrammet for Windows reparerer installasjonsfilene, Windows starter automatisk på nytt og deretter fullfører installasjonsprogrammet reparasjonen av Windows XP-installasjonen. 4. Følg disse trinnene for å konfigurere Windows. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 23. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2007 ja.. hadde jeg bare hatt en windows cd som støttet dette! jeg har nemlig bare windows cd med fabrikkinstillingene til IBM, og den lar meg ikke reparere noe som helst.. Lenke til kommentar
Tjombo Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Hmm, da kan du prøve å finne en eller annen bootdisk på nettet som har fixmbr. Fant ikke noen i farten. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Lurt å være etterpåklok, men en form for boot-disk MÅÅÅ du jo ha liggende før du holder på med dette!?!? Stikk over til naboen og lån en original Windows-CD. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 24. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2007 Lurt å være etterpåklok, men en form for boot-disk MÅÅÅ du jo ha liggende før du holder på med dette!?!? Stikk over til naboen og lån en original Windows-CD. 8687244[/snapback] ta det med ro jeg har 4 XP cd'er men ingen er kompatibel, og jeg lånte en hos en kompis, men denm finner ingen harddisk eller cdrom! CD finner ikke cd rom, hørt noe så dumt før?... Så det blir nok formatering av hele driten, og mange skoleoppghaver og personlige filer i søpla fordi LINUX endrer oppstartsfilene Lenke til kommentar
Palme Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Hør med kompisen din om han har en floppy liggende. Rimelig enkelt å lage bootdisker med de. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Litt rart dette. Selv om Linux endrer boot-sektoren skal den jo ikke endre formateringen på windows-partisjonene dine så lenge du ikke ved en feiltakelse overstyrte dette under Linux-installasjonen da. Men jeg hadde søkt litt mer hjelp før jeg formaterte alt, egentlig. Det burde være mulig å redde innholdet/filene dine. Kanskje det er noen som kan oppsøke deg å se på problemet? Litt enklere når PC-en er foran deg, liksom. Lenke til kommentar
comicz Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Alle filene dine ligger tilgjengelig, så å gi dem opp allerede nå synes jeg hørtes dumt ut. Om du ikke får bootet noen XP-CD i det hele tatt er det vel Windows du har problemer med, ikke Linux. Uansett er det vel ikke mye tvil om at PEBKAC. Løsningen er å klare å boote med en XP-CD, eller finne en eller annen bootdisk der du kan kjøre fixmbr(http://www.google.no/search?hl=en&client=firefox-a&rls=com.ubuntu%3Aen-US%3Aofficial&hs=kqE&q=fixmbr&btnG=Search). Hva med å prøve fixMBR? http://www.ambience.sk/fdisk-master-boot-r...lilo-fixmbr.php Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 (endret) Hvis du vil ha tak i skolefilene dine, er det ikke verre enn at du booter en Linux Live-CD og overfører filene du trenger til minnepinner, nettverket, eksterne disker osv. Og hvis du trenger en bootdisk med NTFS-støtte, trenger du en floppy og kameraten din sin maskin med XP. http://support.microsoft.com/kb/305595 Hvis du får bootet med en bootdisk, kan du reparere MBR. Se nesten nederst i den Microsoft-guiden. Og litt info fra Wikipedia. Alt håp er definitiv ikke ute. Jeg blir nesten sint når jeg hører at formatering er eneste løsning. Endret 24. mai 2007 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Alt håp er definitiv ikke ute. Jeg blir nesten sint når jeg hører at formatering er eneste løsning. 8691628[/snapback] Det er nesten ikke mer å vente siden det har vært universalløsningen til windows brukere veldig lenge. Ørjan... Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 (endret) ta det med ro jeg har 4 XP cd'er men ingen er kompatibel, og jeg lånte en hos en kompis, men denm finner ingen harddisk eller cdrom! CD finner ikke cd rom, hørt noe så dumt før?... Så det blir nok formatering av hele driten, og mange skoleoppghaver og personlige filer i søpla fordi LINUX endrer oppstartsfilene 8687756[/snapback] Noen, hvis eneste ønske for å prøve Linux er å kverulere, burde aldri ha begynt med det i første omgang. Og hva installerer du Linux for, uten en gang å ha tatt backup av filene? Jeg reinstallerte aldri Windows uten å ta backup før heller, selv om jeg hadde filene mine på en egen partisjon. Og som sagt her, filene dine er ikke tapt. Bare at MBR-sektoren må gjøres Windowsk igjen. Endret 24. mai 2007 av RattleBattle Lenke til kommentar
Mapster Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 (endret) @EMiRo; du gjør den tabben som så mange før deg har gjort i dette forumet... nemlig å kritisere linux. Det er det samme som å gå på en feminist konvensjon med en t-skjorte med påskriften "Kvinner er menns slaver!" samtidig som du skriker "Kvinner er slaver, de hører hjemme på kjøkkenet!". Hvis du forstår hva jeg mener. Greit nok at du er litt irritert fordi ikke alt fungerer som det skal, men beklager å si det, men det er fordi du ikke har gjort grundig nok arbeid/testing. Det er rimelig enkelt å redde filene dine om du absolutt ikke skulle klare å fikse boot-sectoren. Noe jeg har klart i min tid, da jeg fjærnet mandriva installasjonen på min pc... edit: Sjekk at cdrom-en er satt til første boot-device i biosen. Hvis den er det, så om maskinen ikke vil boote på windows cd'en har det absolutt null og niks med den tidligere linux installasjonen. Og kansje en litt grundiger beskrivelse av hva som skjer når du prøver å boot med windows cd'en ville vært på sin rette plass? Er veldig vanskelig å hjelpe deg når vi egentlig ikke vet hva som går gale... Endret 24. mai 2007 av MapSter Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 24. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2007 (endret) joda.. men jeg fant en vei inn i Windows. uansett er jeg ikke så dum at jeg går på noe som helst uten backup. den er bare ikk alltid 100% oppdatert med det jeg gjør på maskinen. uansett.. det jeg gjorde var å installere linux igjen, slik at jeg vikk oppstartsmeny, hvor jeg velger operativsystem, så nå skal jeg bare hente ut filene jeg trenger, og så formatere, og få alt som jeg vil ha det. dessuten er ikke boot sektoren til Linux på noen egen partisjon... Linux sine bootfiler eksisterer enten på windowspartisjonen min, eller i bios.. for jeg slettet alle partisjoner som ikke var windows. og så skulle jeg reparere windows, men problemet da er at windows må starte maskinen på nytt før den starter reparasjon av PC, og det resulterer i at jeg ikke kommer noen vei, fordi jeg ikke kommer innn i windows igjen. så som sakt har jeg funnet en løsning. og mer trenger jeg ikke tenke på, for linux kommer jeg aldri til å bruke igjen men en liten til det om kritikk! det er ingenting man kan gjøre i linux som man ikke kan gjøre i Windows.. eneste er at man ikke kan spille noen form for spill (utenom st.spill) uten noe greier som koster penger. og for meg som spiller en urliten gang en gang i blant, er dette bare upraktisk.. takk for hjelpen though! moderator kan stenge debatt om ønskelig. Endret 24. mai 2007 av EMiRo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå