2bb1 Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 (endret) Hei, ser ut som routeren vår har tatt seg kvelden og er nå på utkikk etter en ny. Hvilket merke anbefaler dere? Og bør jeg kjøpe 802.11g eller -n? Har forsåvidt ikke noe som støtter -n, så kanskje vente? Eller bare være forberedt for fremtida Pappa hentet hjem to stykk de hadde på lager på jobben, begge to 802.11g: 1. Asus WL-500 Deluxe 2. Asus WL-520g Trenger for all del ikke å kjøpe disse, de er bare lånt. Så, noen som har forslag til en (kjempe-)bra trådløs router? Må være med 4 lan-porter. EDIT: Bestemt meg å satse for 11.g siden -n standaren ikke er satt skikkelig enda, så prisen bør være rundt 500-600 kroner. Endret 23. mai 2007 av 2bb1 Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 23. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2007 Skulle helst ha bestillt i morgen, så hadde vært flott om noen kunne hjulpet meg her Lenke til kommentar
jevel Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Bestilte selv Apple Airport Extreme i går, ganske enkelt fordi den støtter 5GHz i tillegg til 2.4. Den har fått veldig gode kritikker der jeg har sett den omtalt, og har i tillegg de siste teknologiene. (For ikke å nevne det at den ser såpass ut at jeg slipper å gjemme den for madammen... ) -KJ Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Vil ikke anbefale å gå for 11n utstyr enda. Siden standaren enda ikke er ferdig kan man få problemer med å skaffe utstyr som fungerer med det gamle når standaren endelig blir spikret. Men skulle du gå for 11n ville jeg kjøpt et Apple Airport Extreme. Da apple både støtter 2,4GHz og 5GHz, og er flinke med å komme med oppgraderinger. Til 11g bruk vil jeg anbefale linksys WRT54GL. Forskjellen på en trådløs ruter og et trådløst ap er slik. En trådløs ruter inneholder ruter, 5p switch og et trådløst ap i en enhet. Et trådløst Ap er kun den trådløse senderen med en port for å forbinde denne til et kablet nettverk. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 23. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2007 (endret) Jevel og Big_JJ: Den var meget pen ja! Hva har GHz å si når det kommer til routere egentlig? Og da er det vel en ruter jeg er ute etter ifølge din forklaring Big_JJ Kanskje den var litt i dyreste laget, men det er min egen feil for glemte å si noen pris. Det er nå lagt til. 1000 kroner maks kan vi si Endret 23. mai 2007 av 2bb1 Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 GHz sier noe om hvilken frekvens senderen jobber på. De to som er til data i dag er 2,4GHz og 5GHz. 11a bruker 5GHz og 11b / g bruker 2,4GHz. Utkastene til 11n snaker om både 2,4 og 5Ghz, så her er det ikke 100% sikert enda. En fordel med å ha en ruter som snakker på begge kanalene er at 2,4GHz båndet begynner å bli rimeligt fult. Med kun 3 kanaler i dette båndet som ikke overlapper værandre sier det seg selv at det blir "fult" i strøk med noe bebygelse. 5GHz båndet har så langt kun vært brukt til 11a, som er veldig lite brukt, og får man problemer med at mange naboer har nett på 2,4GHz kan hoppet til 5GHz være veldigt fint å få til. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 23. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2007 Okey. Bor ikke i noe tettbygd strøk ala litt større byer, så da klarer jeg vel meg med 2,4GHz-versjonen da Den Linksysen så bra ut til en bra pris. Andre anbefalinger? Hvis ikke ligger det an til å bli den Lenke til kommentar
jevel Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Har selv satt opp mange av den Linksysen, og den er glimrende. Anbefaler å kikke på alternative firmwares ala DD-WRT. -KJ Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 23. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2007 Altså, at jeg skal bruke en firmware fra DD-WRT i steden for den som ligger i Linksysen originalt? Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 (endret) Linksys WRT54GL (viktig at det er akkurat denne modellen da du enkelt kan flashe denne med alternativ firmware), evt billigalternativet Buffalo WHR-G54S som også kan flashes med alternativ firmware (om enn litt mer komplisert å flashe den første gangen). Endret 23. mai 2007 av Krokan Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 23. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2007 Synes egentlig Linksysen var ganske billig, så da holder jeg meg unna det billigste alternativet, hehe Ingen som vil komme med et last-second forslag? Hvis ikke blir Linksysen bestilt Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 23. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2007 Da blir det Linksys WRT54GL! Takker for all hjelp. Siden den har 2 antenner kontra min nåværende D-Link, vil signalet da bli bedre og mer stabilt? Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 29. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2007 I dag fikk jeg endelig Liksys routeren som dere anbefalte. Men stusset over en ting, dere anbefalte WRT54GL, mens routeren jeg har mottatt heter WRT54G (uten L-en på slutten). Er det samme routeren, eller er det 2 forskjellige? Skrev tydelig WRT54GL på lappen jeg ga til en kar på den lokale forretningen. Lenke til kommentar
Gordion Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 I dag fikk jeg endelig Liksys routeren som dere anbefalte. Men stusset over en ting, dere anbefalte WRT54GL, mens routeren jeg har mottatt heter WRT54G (uten L-en på slutten). Er det samme routeren, eller er det 2 forskjellige? Skrev tydelig WRT54GL på lappen jeg ga til en kar på den lokale forretningen. 8733919[/snapback] WRT54G (de nyeste, som dem sender ut) og WRT54GL er to _helt_ forskjellige routere. Lenke til kommentar
assassai Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Her har du en god router test http://www.smallnetbuilder.com/component/o...art/Itemid,189/ Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 29. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2007 I dag fikk jeg endelig Liksys routeren som dere anbefalte. Men stusset over en ting, dere anbefalte WRT54GL, mens routeren jeg har mottatt heter WRT54G (uten L-en på slutten). Er det samme routeren, eller er det 2 forskjellige? Skrev tydelig WRT54GL på lappen jeg ga til en kar på den lokale forretningen. 8733919[/snapback] WRT54G (de nyeste, som dem sender ut) og WRT54GL er to _helt_ forskjellige routere. 8735027[/snapback] Så WRT54G er den nyeste versjonen? Men hva er forskjellen da? Fant ikke noe i prisguiden. Lenke til kommentar
Gordion Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 WRT54G er strippet for minne, noe WRT54GL ikke er. Det er det som er forskjellen. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 29. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2007 Beklager, men kan ikke så mye om routere. Kunne du forklart kort hva minnet brukes til i en router (evt. fordeler/ulemper)? Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 WRT54GL er spesielt godt egnet til å f.eks. kjøre 3.parts programvare, for de som ikke liker den som linksys gir ut. Det finnes 3.parts til WRT54G også, men de er "kuttet" ned for å få plass i det begrensete minnet. Ekstra minne vil også i de fleste tilfeller gjøre at ruteren kan holde på støre NAT tabeller ol. Men dette kommer veldigt ann på hvordan den er bygget opp. Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Noen som kan anbefale meg en ny router og? Trenger en med min. 4 porter og max 12. Helst ikke av merket SMC Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå