Gå til innhold

Trenger du hjelp med Opera?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Takk for hjelpen, men det står at jeg skal lagre filen i her: C:\Documents and Settings\...\Application Data\Opera\Opera\profile

 

men når jeg kommer til mappen Application Data er det ikke en mappe til som heter Opera. Noen som kan hjelpe?

 

 

fikk det ihvertfall ikke til

 

Kanskje du må velge 'Vis skjulte mapper' i Mappealternativer?

Lenke til kommentar
Hvorfor oppdateres ikke inntastede linker på adresselinjen?

Skjedde etter oppgradering til v9.5.

Adressene forblir i rekkefølgen de var før oppgradering. Nye jeg taster inn kommer øverst, men oppdateres heller ikke.

Av en eller annen grunn er det forandret mellom 9.27 og 9.50,men det diskuteres på opera forumet om å få tilbake funksjonen.Såvidt jeg vet er det ingen måte å forandre dette på, så vi må vel vente på en ny oppdatering for å få dette fikset

Lenke til kommentar
Er sikkert nok av slike spørsmål allerede, men et kjapt søk ga ikke svar på mitt spørsmål:

 

Java, Opera og Linux!

Altså: Leser man her:

Opera Knowledge

Der står det en fremgangsmåte for å få java til å fungere, men den fungerer ikke hos meg.

man skal lokalisere libjava.so, hos meg får jeg da opp to muligheter:

/usr/java/jre1.6.0_03/lib/i386/libjava.so
/usr/lib/jvm/java-1.6.0-openjdk-1.6.0.0.x86_64/jre/lib/amd64/libjava.so

Jeg går inn i Tools -> Pref -> Advanced -> Content -> Javaoptions og limer inn stien. Trykker "validate", og den sier at stien ser riktig ut, Trykker OK, restarter opera, men Java-applets vil fortsatt ikke fungere Her er testsiden jeg prøvde. Den fungerer i firefox 3 b5, men altså ikke i Opera.

Hva gjør jeg feil? Hvordan skal jeg få Opera til å fungere?

Kjører Fedora 9 64bit og Opera 9.5 hvis det skulle bety noe.

BUMP!

(må jeg kanskje lage ny tråd for denne?)

Slik jeg gjør det når jeg legger inn java i linux:

Laster ned og pakker ut selvextracting fil (ikke rpm, så siden du kjører fedora kan det også være en annen løsning for dit problem) Da får jeg en mappe som heter jre1.6x (for versjon) som jeg legger inn i mappen /usr/lib/java/

 

Så må du lage en symlink til /usr/lib/java/jre/i386/plugins/ns7/libjava.so filen i /usr/lib/opera/9.50(versjonnr)/plugins/ med

ln -s /usr/lib/java/jre/i386/plugins/ns7/libjavaplugin.so /usr/lib/opera/.../plugins/

Da kan du gjøre som du tidligere har gjort, at du går inn på instillinger i opera og velger rett vei til javaVM som er /usr/lib/java/jre/ osv... og trykke validate.

 

Så det første du bør gjøre er å finne ut i hvilken mappe javafil.rpm la seg inn. For da slipper du å laste ned enda en versjon av java.

 

edit: ikke skrevet på egen maskin, så jeg har ikke fått skjekket opp om alle banene er 100% riktig. Men det burde være nok til at det er mulig å lete seg frem til en løsning!

Endret av zeltex
Lenke til kommentar

Musepeikare har plutseleg fått ein tendens til å bli usynleg når den har stått i ro 5 sekundar. Eg kan flytte den litt før den kjem til syne igjen. Av og til forsvinn den utan at den står i ro. Flytter eg på den mens den er usynleg dukkar den opp lengre vekke enn den burde stå.

 

Dette skjer kun når peikaren er over Opera, sjølv når det ikkje er programmet som er aktivt. Eg kan ha oppe FF, dra musa over til Opera så forsvinn den.

 

Innstillingen med at peikaren forsvinn mens eg skriv er avslått, peikaren forsvinn utan at eg rører tastaturet.

Nokre tips?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Oppdaterte til Opera 9.5 i går.

 

Men funksjonen som gjør at man kan bla igjennom fanene både til høyre og venstre ved hjelp av Numpad 1, og Numpad 2 er borte. Utrolig irriterende. Noen som vet hvordan jeg får tilbake den funksjonen?

 

 

Forøvrig har jeg samme problem som Zeph med musepekeren. Har vært sånn så lenge jeg kan huske.

Lenke til kommentar
Men funksjonen som gjør at man kan bla igjennom fanene både til høyre og venstre ved hjelp av Numpad 1, og Numpad 2 er borte. Utrolig irriterende. Noen som vet hvordan jeg får tilbake den funksjonen?
Dette vert minst sjette gongen eg svarer på det spørsmålet sidan 9.5 kom ut:

Alt + P --> Avansert --> Snarvegar. Hak av for Slå på einbokstavs-snarvegar.

Lenke til kommentar
Men funksjonen som gjør at man kan bla igjennom fanene både til høyre og venstre ved hjelp av Numpad 1, og Numpad 2 er borte. Utrolig irriterende. Noen som vet hvordan jeg får tilbake den funksjonen?
Dette vert minst sjette gongen eg svarer på det spørsmålet sidan 9.5 kom ut:

Alt + P --> Avansert --> Snarvegar. Hak av for Slå på einbokstavs-snarvegar.

 

 

hehe, beklager. Men tusen takk :-)

 

 

Et irritasjonsmoment til som jeg kom på. Hver gang jeg starter Opera nå så får jeg spørsmål om E-Mail store. Jeg må trykke nei hver eneste gang, men jeg får ikke noe spørsmål om jeg vil bli spurt om dette også neste gang. Noe jeg selvsagt ikke vil. Hvordan kan jeg få bort dette spørsmålet?

Lenke til kommentar
Er det noen som vet hvordan man kan stille inn opera til å åpne Gmail for mail linker og Google Reader for RSS linker? Hadde disse instillingene i forrige installasjon men har nå mistet de. Vet at det er noe man må endre i "Programmer og/eller Nedlastinger men husker bare ikke hva man må skrive inn.

 

Har også problemer med at når jeg bruker Operas innebygde mailklient M2 med Gmail via IMAP får jeg to tre like poster for hver post som kommer i innboksen. Er utrolig irriterende så jeg må nokk holde meg til å logge inn på Gmail frem til jeg får løst dette problemet.

 

Har innstalert den nye Operaversjonen, 9,5 og den virker meget bra. Eneste er at jeg må ha nettverkspassord for å komme på nett på jobb, men denne versjonen spør aldri etter passordet automatisk, slik versjon 9,2 gjorde. Har noen tips ang dette?

Prøv å gå på "Innstillinger->Tryllestav->Passord". Da vil det komme opp en liste over sider som har tryllestavpassord(inkl de som er sagt nei til lagring av passord på) og se om du kan finne siden der. Hvis du finner den er det bare å slette den så vil du mest sansynlig bli spurt om du vil lagre passordet neste gang du logger inn.

 

Hei igjen. Disse passordene går visst på pålogg til enkelt sider, ikke selve nettverkspassordet som jeg trenger for å logge på. I den gamle versjonen (9.2)kom nettverkspassord opp automatisk slik at jeg trykket enter, mens i den nye versjonen får jeg feilmelding og må trykke F5 for oppdatering før jeg kommer meg på nett i det hele.

Endret av pellemann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...