Gå til innhold

Trenger du hjelp med Opera?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har småproblemer med flash selv. Generelt møkkaprogram, også i IE, en middels skolemaskin klarer ikke engang å åpne Dinside p.g.a. for mye reklame.

---

Nuvel, det jeg lurte på, var egentlig noe om reklamefilter. Husker da jeg satt med Opera 7 (tror jeg det var), man kunne legge inn en liste over URL-er man ønsket å blokkere fra visning.

Jeg har etter hvert opparbeidet meg en temmelig omfattende liste over reklameblokkering, og skulle gjerne hatt en backup av denne, evt. mulighet for å spleise den sammen med andre.

Noen som husker hvordan man gjør dette, evt. har lyst til å gå sammen for en sammenslått liste over reklameblokkering? :)

Lenke til kommentar
Har småproblemer med flash selv. Generelt møkkaprogram, også i IE, en middels skolemaskin klarer ikke engang å åpne Dinside p.g.a. for mye reklame.

---

Nuvel, det jeg lurte på, var egentlig noe om reklamefilter. Husker da jeg satt med Opera 7 (tror jeg det var), man kunne legge inn en liste over URL-er man ønsket å blokkere fra visning.

Jeg har etter hvert opparbeidet meg en temmelig omfattende liste over reklameblokkering, og skulle gjerne hatt en backup av denne, evt. mulighet for å spleise den sammen med andre.

Noen som husker hvordan man gjør dette, evt. har lyst til å gå sammen for en sammenslått liste over reklameblokkering? :)

Flash skrur du effektivt av ved å trykke "F12 -> (ikke) bruk programtillegg"

Reklameblokkering er enkel for sluttbruker nå: høyreklikk på en nettside og velg "blokker innhold". Da går Opera inn i "blokkerings-modus", og alle bilder/flash-elementer o.l. du klikker på blir lagt til blokkeringslista. Default er at alle bilder som ligger i den mappen blir blokkert, men dette kan du selv endre vha wildcards (stjerne-tegnet: *).

Siden du allerede har en lang liste med domener/filer som skal blokkeres anbefaler jeg deg å manuelt legge de inn i urlfilter.ini. Dette har de andre allerede nevnt hvordan gjøres. Lykke til :)

Tips: det finnes også et tillegg som gjør at flash-elementer ikke aktiveres før du klikker på de. Litt som flashblock fra firefox kanskje? Benytter du dette, vil det følgelig være dumt å blokkere flash-elementer, siden tillegg ikke overstyrer blokkerings-lista til Opera.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har satt at Opera automatisk skal åpne et program når jeg trykker på en slik link.

psyn://services.curse.com/client/install.xml?id=12140

Det fungerer ikke slik det skal med programmet. Funker fint i Firefox. Hvordan kan jeg få den til å spørre om jeg vil åpne i programmet automatisk?

Lenke til kommentar
her er en god liste :)

http://www.fanboy.co.nz/

den tar ikke så mye norskt enda, men når neste utgave kommer ut som ikke har en bug som plager meg (en spesifik jeg tenker på)

så skal jeg prøve å kontakte forfatteren av lista for å foreslå norske tillegg.

Hvordan får jeg den til å blokke?

http://www.fanboy.co.nz/adblock/opera/

legge denne fila urlfilter.ini til C:\Documents and Settings\"your username"\Application Data\Opera\Opera\profile

gjort det men virker ikke så det funker

Endret av haagen
Lenke til kommentar

Preferences

F:\Programmer\Opera\profile\opera6.ini

Saved session

F:\Programmer\Opera\profile\opera.win

Bookmarks

F:\Programmer\Opera\profile\opera6.adr

Opera directory

F:\Programmer\Opera\profile\

Cache

F:\Programmer\Opera\profile\cache4\

Mail directory

F:\Programmer\Opera\mail\

Plug-in path

F:\Programmer\Opera\Program\Plugins

User CSS directory

F:\Programmer\Opera\profile\styles\user\

Dette du tenker på?

Lenke til kommentar
akkurat.

du må legge urlfilter.ini i denne mappa:

F:\Programmer\Opera\profile\

;)

Takk,takk

men hvorfår står det på sia at jeg skal legge den en helt annen plass, teit side?

Den funka som bare faen nå takker igjen. :)

Endret av haagen
Lenke til kommentar

Kor profilmappa di ligg avheng av eit val du gjer under installasjonen. Om du vel å ha ein profil for kvar brukar av maskina, vil profilmappa verte lagt i c:\Users\brukarnamn\AppData (eller noko i den retning). Om du derimot vel å ha kun ein profil for alle brukarar, vert profilmappa lagt i c:\programfiler\opera

Lenke til kommentar
Kor profilmappa di ligg avheng av eit val du gjer under installasjonen. Om du vel å ha ein profil for kvar brukar av maskina, vil profilmappa verte lagt i c:\Users\brukarnamn\AppData (eller noko i den retning). Om du derimot vel å ha kun ein profil for alle brukarar, vert profilmappa lagt i c:\programfiler\opera

Skjønner, takk for forklaringa :)

Synes det burde stått dette på den sia hans, kanskje det gjorde det og jeg ikke fant, men, men :)

Lenke til kommentar

Under normal installasjon så havner profilen i mappen %appdata%\Opera. Hvor denne "appdata"-mappen er lokalisert avhenger av operativsystem og instillinger på hver pc. Hos meg peker %appdata% til C:\Users\Halvor\AppData\Roaming og %programfiles% peker til C:\Program Files.

Legg merke til at Windows Vista benytter undermappen "Roaming", hvilket er ulikt fra Windows XP (og eldre versjoner). Derfor synes jeg det er en uting når folk henviser til f.eks. C:\Documents and Settings\<<your username>>\Application Data, siden denne mappen gjerne ikke finnes. Bruk istedenfor %appdata%\<<program>> og %programfiles%\<<program>>!

Jeg har satt at Opera automatisk skal åpne et program når jeg trykker på en slik link.

psyn://services.curse.com/client/install.xml?id=12140

Det fungerer ikke slik det skal med programmet. Funker fint i Firefox. Hvordan kan jeg få den til å spørre om jeg vil åpne i programmet automatisk?

Har du satt opp Opera korrekt? alt+p -> avansert -> programmer: her kan du velge at psyn-protokollen skal benytte et bestemt program. Eventuelt må du inn i operativsystemets behandling av psyn-protokollen. Har du Vista er det bare å klikke på "detaljer" i innstillings-boksen du allerede er i.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hurtivalgs funksjonen i opera har blitt borte for meg, det er bare hvitt der det skal være 9 sider. Jeg kan trykke CTRL (1-9) Men er ikke like morsomt da jeg ikke kan se nettsidene, eller trykke på de :( How to fix?!

Endret av Nautique
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...