Gå til innhold

Trenger du hjelp med Opera?

Anbefalte innlegg

Jeg har WMP v. 9, og har Windows XP Pro.

Når jeg tenker meg om fikk jeg ikke problemet før jeg byttet fra 2000 til XP, i mai/april en gang.

Når jeg tar hw sin hastighetsmåler får jeg fra 617 kbit/sekund til 622 kbit/sekund.

Det er litt merkelig, siden vi har Telenor ADSL Pluss igjennom jobben til pappa, som skal gi oss 4000 kbit/sekund.

Nrk-tv og Aftenpostens nett-tv funker like dårlig. Når jeg prøvde å se på aftenposten nett-tv, kom det ikke noe bilde i det hele tatt, bare lyd.

Men Dagbladets nett-tv funker fett, f.eks. denne filmen her.

Det rare er at av og til funker VG-tv bra, andre ganger ikke.

Daglbedet bruker Flash, ikke WMP, derfor fungere den. Det kan hende alt løser seg om du oppgraderer til WMP10 eller WMP11. Men før du gjør det, kan du jo alltids prøve WMP-plugin-linken som ligger i signaturen min.

Okey, skal prøve det etterpå. Greia er at jeg vil ha minst mulig å gjøre med WMP, siden jeg bruker Winamp/VLC til vanlig. Du gidder vel ikke gi meg direktelink til dl? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

windows media player er lett å finne: http://www.google.no/search?hl=no&clie...ng_sv%7Clang_de

Men om du ikke har lyst til å oppgradere/benytte WMP, så kan du teste ut MPlayer. Direkte nedlastningslenke for Windows: http://www7.mplayerhq.hu/MPlayer/releases/...-1.0rc2-gui.zip I tillegg til Mplayer trenger du i så fall også MPlayer plugin (til nettleseren), men vet ikke om det finnes noen til Windows.

Et annet alternativ kan kanskje være å prøve quicktime? Nrk skriver i alle fall at deres nett-tv skal virke mot quicktime, Mplayer, osv..

Kankje finnes det egen plugin for VLC til nettesere? Det hadde jeg likt! Noen som vet?

Det finnes forøvrig noen som har lagd alternative programmer til QuickTime og RealPlayer: http://codecguide.com/about_qt.htm og http://codecguide.com/about_real.htm

Aner ikke om dette hjalp jeg, men poenget mitt er at det skal være mulig å spille av WMP-innhold uten WMP installert. Men hvor lett det er å få det til å virke, er en annen sak...

Lenke til kommentar

Jeg bruke Ubuntu linux og det er en forskjell fra Windows versjonen av opera som jeg synes er skikkelig irriterende. Når man trykker på adresselinjen i Windows så trenger man bare å trykke en gang for å markere alt, mens i Ubuntu så må man dobbeltklikke. Hvordan kan jeg endre dette?

Lenke til kommentar

Vet at det er vanskelig å si noe ut fra kun en kort forklaring, men må vel forsøke om noen har en anelse likevel.

Opera vil rett og slett ikke inn på www.vg.no. Får opp en feilmelding om "Moved Permanently

The document has moved here."

Det er heller ikke mulig å gå direkte inn på artikler fra linker.

En annen side som jeg har problemer med, er www.dinside.no. Her går det likevel greit om jeg dropper "www." foran, noe som en periode fungerte for vg.no også.

Formaterte nylig, og problemet fulgte med over til nyinstallasjonen, fordi jeg kopierte mappen med innstillinger, ville gjerne beholde favoritter og egendefinerte søk m.m.

Har noen en liten anelse om hva jeg bør forsøke? Kan fint leve med Operas noe kritiske sans, da overnevnte nettsteder ikke er veldig viktige.

(Å slette alle innstillinger etc. for å så reinstallere er ikke noe jeg har veldig lyst til, selv om det garantert løser problemet.)

Lenke til kommentar

sjekk instillinger for "blokkert innhold". Har selv klart å blokkere ut masse bilder en gang, nettopp fordi jeg var overivrig da jeg skrev inn url'er der... :p

Opera@Linux: ja kjenner til problemet - og ja, det er irriterende! Vet ikke om noen annen løsning enn F8 / CTRL+L. (esc / F9 vil fjerne fokus fra adresselinja igjen)

Lenke til kommentar

Det at mange sider enten krever, eller ikke taler www foran, er jo vel egentlig litt selve siden sin skyld ogsa da :p

Men ser nok ut som en bug som burde vaere fikset i 9.5

det a klikke i adressefeltet, tror jeg er Linux sin skyld. Du kan prove Ctrl + L, eller F8.

Lenke til kommentar
Det at mange sider enten krever, eller ikke taler www foran, er jo vel egentlig litt selve siden sin skyld ogsa da :p

Men ser nok ut som en bug som burde vaere fikset i 9.5

det a klikke i adressefeltet, tror jeg er Linux sin skyld. Du kan prove Ctrl + L, eller F8.

Treg du er Ståle ;)

Lenke til kommentar

Mulig det står på en av de andre sidene, men orker ikke lese gjennom 10 sider ekstra med offtopicinnlegg så spør like gjerne her.

Hvordan kan jeg enable lagring av det jeg skriver inn i felt i opera? (f.eks søkefeltet i gewgle, der man skriver mailen i julekalendere etc - Altså ikke passord)

Slenger inn et ekstra med det samme - Hvordan får jeg innstallert programtillegg som Windows Media Player til Opera, prøver å kjøre en film som funker i IE, men går altså ikke i Opera, og filen vil ikke innstalleres...

Endret av Rhythm
Lenke til kommentar
Hvordan kan jeg enable lagring av det jeg skriver inn i felt i opera? (f.eks søkefeltet i gewgle, der man skriver mailen i julekalendere etc - Altså ikke passord).

Du har jo alltids notater da. Bruker det en del selv, og kan ikke si jeg savner auto-fullfør, som man finner i FF/IE. Bare merke teksten du vil lagre, høyreklikk > Kopier til notat, og voila. Da er det bare å høyreklikke i søke/skrivefeltene, gå på Notater og velge ordet eller teksten som er lagret. Ez.

Lenke til kommentar
Hvordan kan jeg enable lagring av det jeg skriver inn i felt i opera? (f.eks søkefeltet i gewgle, der man skriver mailen i julekalendere etc - Altså ikke passord)
Som de andre allerede har nevt: "It's not a bug, it's a feature".

Perosnling har jeg ikke bruk for autofullfør, men jeg har ingen problemer med å forstå at andre savner det. Spesiellt da både IE og FF har det... Men men, lite å få gjort noe med. (Med mindre du finner et user-javascript)

Slenger inn et ekstra med det samme - Hvordan får jeg innstallert programtillegg som Windows Media Player til Opera, prøver å kjøre en film som funker i IE, men går altså ikke i Opera, og filen vil ikke innstalleres...
Om du ikke har funnet svaret ennå, se min signatur :)
Lenke til kommentar

nei, det er overhode ikke det samme som autofullfør apekatt. For IE/FF kan huske alt som noensinne har blitt skrevet inn i et tekstfelt. Noen finner dette praktisk, andre ikke.

Selv er jeg veldig glad i wanden, og har fyllt inn info. Og i mitt hode er Operas løsning perfekt. Men hvis folk ønsker autofullfør, burde desktopteamet kanskje vurdert å implementere det..?

Lenke til kommentar
Her kan du poste alle spørsmål du har om Opera!

Slik foregår det:

1. Du stiller eit spørsmål om Opera.

2. Nokon svarar (og stiller eit nytt spørsmål om han/ho har eit).

Vil ikkje ha noko spam eller OT i denne tråden.

Eg har og to spørsmål:

1. Korleis ånpar du fleire fanar i eit vindauge? F.eks. eg har nokre/fleire fanar i eit vindauge og skal åpne dei i eit vindauge for seg sjølv, slik at eg fordeler fanane i to vindauger.

2. Eg har trykt Aldri-knappen i "husk passord" vindauget og vindauget kjem aldri opp igjen. Kva må eg gjere for at det skal komme opp kvar gong?

Æ har et spørsmål, koffør spærre opera internett sie? og koffør klare dein ikkje å innstallere programtilleg?

Lenke til kommentar

Opera sperrer ingen internettsider (med mindre du aktivt ber den om det).

Det går ann å slå på phishing-filter (hvilket jeg vil anbefale), men også da skal det litt til å oppleve at en side er sperret.

Men det finnes faktisk nettsider som sperrer ute Opera. Heldigvis har Opera et forsvar mot dette: høyreklikk på siden -> edit site preferences -> network -> mask as IE/Firefox

Programtillegg? Joda, skal ikke være noe problem det. Benytter meg av flere selv i alle fall. Men det er utviklet mange færre for Opera, da Opera har innebygged det aller meste man måtte ønske. (Men ja, det finnes noen utvidelser, bare å google :))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...