RJ Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Jeg puttet inn noen RAM-brikker fra en kompis i maskinen hjemme rundt påske for å kunne redigere film på den. Nå er oppgjørets time kommet, og jeg skal levere tilbake brikkene. Derfor tok jeg dem ut av maskinen og satte inn de gamle, som opprinnelig hørte til maskinen. Da jeg skulle starte opp maskinen, ville den ingenting, og jeg fikk opp en feil som sa at maskinen ikke fant noe operativsystem. Jeg prøvde for sikkerhetsskyld å sette inn brikkene til kompisen min igjen, men med samme resultat. Dermed begynner jeg å tro at det har skjedd noe med harddisken i prosessen, men med min begrensede hardwarekunnskap er dette egentlig et realt longshot. Noen som har peiling på hva som kan ha skjedd, og hvordan jeg får fikset maskina? Det er mange dyrebare filer lagret på den disken. Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Maskinen fungerte mao helt flott, du stoppet den, tok ut noen minnebrikker og satte inn andre?! Ser ikke noen grunn til at harddisken bare skal slutte å fungere akkurat når du byttet minnebrikker, men det er selvfølgelig teoretisk mulig. Prøv først å resette bios! Sjekk at alle kabler og ikke minst minnebrikkene sitter skikkelig! Lenke til kommentar
RJ Skrevet 23. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2007 Maskinen fungerte mao helt flott, du stoppet den, tok ut noen minnebrikker og satte inn andre?!Stemmer det.Prøv først å resette bios!Sjekk at alle kabler og ikke minst minnebrikkene sitter skikkelig! 8682813[/snapback] Hvordan resetter jeg bios? Og er dette noe jeg kan gjøre uten å være redd for hva som kan skje med maskinen? Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Det er noe du kan gjøre uten å være redd for maskinen. Sjekk manualen! Er ofte en jumper du flytter fra en posisjon til en annen og tilbake igjen. Husk å nappe ut strømkabelen først. Du kan også gå inn i bios å sjekke boot rekkefølgen, samt sette harddisk som primary boot device. Om det er SATA disk kan du sette SATA mode til IDE. Alt dette må du sjekke i manualen, jeg og andre har ingen mulighet til å komme med nøyaktige beskrivelser uten å vite hvilke komponenter du har! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå