Gå til innhold

Ubuntu Studio ser lekker ut

Anbefalte innlegg

Ubuntu Studio ( http://ubuntustudio.com/ ) ser lekker ut. Nå driver jeg ikke med bilde-, musikk eller filmredigering, men nå får jeg litt lyst å eksperimentere med dette. Men jeg må tvinge meg selv til å ikke bruke tid på dette nå.

Liste over Ubunto Studio programmer:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Ubunt...io_applications

Dersom Ubuntu Studio viser seg å være bærekraftig, så hadde vært gøy om den del av Mac-folka migrerte over til Linux. De bruker jo så sykt mye penger på programlisenser for Mac. Og alle føler de vel behov fo svindyre Mac Pro-er i tillegg.

Det ligger stor verdi for Apple-verden at så mange profesjonelle og amatører har brukt flaggskip-programmene fra blant annet Adobe nå i så mange år. Det skal vel litt til før de orker å lære seg nye programmer. Men det må være litt kipt å betale for stadig nye oppgraderinger.

Dersom man skulle starte opp et multimedia-firma, så ville det kanskje være vanskelig å satse på en Ubuntu Studio linknende løsning da så mange potensielle arbeidstakere først og fremst var vant til andre programmer. Vi ser jo litt dette med "The GNU Image Manipulation Program" (GIMP).

Noen som har testet ut Ubuntu Studio eller flere av de tilknyttede programmene? Duger de for den profesjonelle?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser utvilsomt lekkert ut :D

Men en ting som har slått meg, og som også irriterer meg en del, er at spesielt GNOME (og mesteparten av themes som følger med) har så gigantiske ikoner og knapper. Så man må nesten ha 1900x1200 skjerm for at det skal se bra ut. Dette gjelder forsåvidt også vanlige Ubuntu. Det fins tross alt mange (særlig laptoper) med mye lavere oppløsning, som 1280x800, 1440x900 osv. Bare et standard Nautilus-vindu tar jo nesten opp hele skjermen :thumbdown:

(Det går selvsagt an å bytte skins, og i Arch følger det bl.a. med en egen skin som gir mye mer "screen realestate")

Lenke til kommentar

Ser ikke helt greia med Ubuntu Studio, jeg. Kanskje greit for folk som ikke gidder å lete seg frem etter de rette programmene?

Har testa GIMP en del og må bare si at det fortsatt er laaangt unna Photoshop i funksjonalitet og brukervennlighet. GUI-et er helt håpløst og i veien. At de fleste fortsatt bruker Photoshop osv. kommer ikke av latskap, men av at de gratis alternativene rett og slett ikke holder mål.

Samme med Audacity, som på toppen av det hele er skrevet i Tcl/Tk, som bare må sies å være stygt, rent objektivt. Selv tidlige versjoner av Cool Edit Pro som jeg brukte en del for 4-5 år siden var og ER mye mye bedre. Skal jeg redigere lyd booter jeg opp Windows og bruker dette.

Tror dessverre dette er tilfellet med de fleste andre gratisprogrammene på disse områdene vs. kommersielle programmer. De er for dårlige.

Lenke til kommentar

Eneste beefen jeg har med multimedia redigering i Linux er Video, men kan hende dette endrer seg med Cinelerra som ser ganske bra ut sånn egentlig.

@spock84: Du må sannelig drive med mye mulitmedia-redigering. Selv i Windows brukte jeg Audacity og jeg synes fortsatt det er et av de beste lyd-redigering programmene med tanke på pris->funksjonalitet, utseende er vel samme pokker? Så lenge programmet gjør oppgaven. Og når det gjelder GIMP så har det alle egenskapene jeg brukte i Photoshop så kan ikke klage der heller, og gui'et er en vanesak, når man er vant til det går ting smut...

Jeg trur at for en vanlig bruker som ikke direkte jobber med video/lyd/bilde redigering så er Ubuntu Studio sine programmer et helt greit alternativ... Selvsagt kan det være litt herk å sette seg inn i programmene hvis du er vant med noe annet, akkurat som at det er uvant å bytte fra Windows til Linux, men det fungerer rimelig greit. Når det gjelder proffene så trur jeg Linux fortsatt ikke kan måle seg med de programmene i Windows og Mac... Ennå...

EDIT: Liten ting som er verdt å merke seg er at Ubuntu studio etterhvert skal integreres i Ubuntu som pakker som blir nedlastbart gjennom synaptic/APT, de trenger bare mer tid på seg :)

Endret av Skinney
Lenke til kommentar

Har drevet en del med fotomanipulering i Photoshop, ja. Ta en titt her: http://spock84.deviantart.com/gallery/

I GIMP synes jeg spesielt mangelen på justeringslag er direkte plagsom og støtten for råfiler fra kamera er aaaltfor dårlig på nåværende tidspunkt, tilnærmet ubrukelig etter min mening.

Lydredigering har jeg ikke drevet mye med, bortsett fra da jeg prøvde å lage litt egen musikk for en del år siden (i Cool Edit, Cakewalk o.l.) og jeg synes bare brukergrensesnittene er unødvendig knotete i det jeg har testa av frie alternativer. Man trenger ikke mye erfaring for å mene dette.

Lenke til kommentar

Når det gjelder GIMPs ståtte for diverse RAW format har det en fornuftig grunn som henger med på kameraprodusentete enn på GIMP. RAW formater er for det meste propriære, lukkede løsninger, og utviklere har da ikke alltid en lett oppgave for å lage støtte for de forskjellige formatene, da produsentene ofte ikke gir ut spesifikasjoner på formatet.

Et untak er Adobes .dng som GIMP har støtte for gjennom en plugin.

sitat wikipedia:

Cameras that support raw files typically come with proprietary software for conversion of their raw format to TIFF or JPEG. Other conversion programs and plugins are available from vendors that have either licensed the technology from the camera manufacturer or reverse-engineered the particular raw format. A portable open source program, dcraw, supports most raw formats and can be made to run on operating systems such as Unix not supported by most commercial software.
UFRaw is free software based on dcraw. It can be used as a GIMP plugin and is available for most operating systems.
Lenke til kommentar

Ser ut til at en del andre har funnet seg til rette med grafisk produksjon og Linux:

* Pixar (Finding Nemo, Monsters Inc, The Incredibles, Toy Story)

* Dreamworks

* Industrial Light and Magic

* WetaDigital (The Lord of the Rings, "I, Robot")

* Digital Domain (Titanic)

* Warner Bros. Motion Picture Imaging (a 4k digital intermediate facility)

* Rising Sun Pictures (Last Samurai, Harry Potter 4, Superman Returns, Charlotte's Web)

* Rhythm and Hues (Harry Potter, Cats & Dogs, Dr. Dolittle 2, Little Nicky, Grinch, Sixth Day, Stuart Little, Planet of the Apes)

* Sony Pictures Imageworks (Stuart Little II)

* La ménagerie (in french)

* C.O.R.E.

* The Moving Picture Company (Harry Potter, Troy, Kingdom of Heaven, Charlie and the Chocolate Factory)

* BUF

* Google

Som nevnt i denne tråden

Lenke til kommentar
I GIMP synes jeg spesielt mangelen på justeringslag er direkte plagsom og støtten for råfiler fra kamera er aaaltfor dårlig på nåværende tidspunkt, tilnærmet ubrukelig etter min mening.
Hva mener du egentlig? Støttes ikke ditt kamera, eller savner du noen redigeringsmuligheter som du finner i konverteringsbiten til PS?
Lenke til kommentar

Justeringslag (adjustment layers) kan jeg ikke finne noe tilsvarende til i GIMP. Alt av endringer på kurver og lignende ser for meg ut til å måtte gjøres direkte på bildedataene som ligger i lagene, noe som gjør redigering veldig knotete og lite fleksibelt.

Når det gjelder konvertering av bilder i råformat synes jeg de løsningene som finnes for GIMP er dårlige. Det mangler diverse innstillingsmuligheter og man har ikke noe forhåndsvisning. La oss si jeg er nødt til å endre hvitbalansen i et bilde fra den som ligger lagret i råfila. Jeg er da nødt til å prøve meg frem, åpne bildet flere ganger for å få det helt rett.

Lenke til kommentar
Ser ikke helt greia med Ubuntu Studio, jeg. Kanskje greit for folk som ikke gidder å lete seg frem etter de rette programmene?

UbuntuStudio installeres jo på en low-latency kjerne som er spesiallaget for å yte bra med tanke på latency, noe som er en stor fordel for oss som driver med lyd. Så det blir ikke det samme å installere programmene på en vanlig ubuntu-installasjon.

Selv har jeg nå lekt meg en del med Ardour2, og det funker kjempebra til enkel innspilling og redigering, men om det egnes i profesjonelt studio skal ikke jeg uttale meg om.

Det må også sies at latencyen er redusert til omtrent 10% av det hadde i windows på samme maskin.

(Ikke redusert med 10% men til 10%!!)

Nå har jeg forøvrig et vannvittig dårlig lydkort, og regner ikke med forskjellen er like stor på bedre lydkort, men allikevel..

Lenke til kommentar

spock84

Gimp kommer med en plugin som heter dcraw – denne gir deg som du påpeker få valg. Du kan legge til gimp-ufraw og ufraw som som vil gi deg flere valg(men ser ikke så pen ut...). (http://ufraw.sourceforge.net/)

Et annet alternativ er å bruke et eget program for konverteringen(som gir deg like mange valg som PS), så kan du heller senere gjøre endringer i Gimp. Det finnes som du sikkert vet flere alternative her, både gratis og som koster.

Veldig stilig galleri du har; vi får satse på at du blir like flink i Gimp og kan reklamere for det :)

Endret;

Du trenger bare gimp-ufraw og ikke fraw

Endret av Govassa
Lenke til kommentar

Man kan bruke ufraw som standalone program også. Finnes også rawstudio, med forhåndsvisning det også.

Sjekk også ut open raw. Kunne trengt litt mer støtte. Ett bra prosjekt. Får se med tiden. Etter vært som markedsandelen til linux stiger vil etterspørselen etter både åpent bildebehandling og råfil redigering stige. Og da får man håpe at produsentene bryr seg litt mer.

Sjekk ut open raw her : http://www.openraw.org/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...