Gå til innhold

Hvordan bruke flere blitzer..?

Anbefalte innlegg

Jobbet på 17.mai, og tjente meg en god slunt med penger... Tenkte å kjøpe meg tre SB-600 til mitt Nikon D40, men kan disse fungere sammen i en 3 punkts lyssetting som slaver..? Må jeg ha noe ekstra utstyr? Er det trådløst gjennom infarødt..?

Bare noen kunne spyttet opp noe nyttig info, hadde det vært flott...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, Nikons egen trådløssystem kommuniserer med infrarødt lys. Det heter CLS, og er dessverre ikke innebygget i D40. Du må enten bruke en SB-800 på kameraet, eller en SU-800. Sistnevnte er en dedikert sender for CLS som finnes i Norge for litt over 3000kr og på eBay for litt under 2000kr.

Selv ser jeg ikke helt vitsen med å bruke så ekstremt mye penger på blitsene, når du får bruk for stativ, paraplyer, softboxer og sånt etter hvert. Selv har jeg en SB-800, Vivitar 283 og SB-28. Alle disse styrer jeg styrken manuelt på. Bruker en radiosender til 200kr fra Hong Kong til å utløse disse. Med disse radiosenderene får du ikke iTTL, som er hele vitsen med CLS. Radio har mange mange ganger lengre rekkevidde enn infrarødt.

CLS er flott det altså, men med tre enheter ville jeg gått for billigere blitser og radiosynk.

Lenke til kommentar

SB-24 er fin den, men den får du ikke bruke med iTTL-lysmåling.

Det du må bestemme deg for er om du skal bruke masse penger for å kunne ha automatikk i blitsene (altså at lysmåling fra kamera blir sendt til blits så de vet hvor mye styrke det skal være i blitsen). Alternativet er uten automatikk, og det er mye billigere. Ikke er det så vanskelig som det høres ut heller!

Med iTTL (CLS)

SB-800 - 3300.-

SB-600 x2 - 4200.-

sum: 7500,-

Manuell

SB-24 - gratis

Vivitar 285HV x2 (like kraftig som SB-800, finnes på eBay og Amazon) - 1400,- (medregnet mva og frakt)

Radiosender og tre mottakere - 400,-

sum: 1800,-

Veldig stor forskjell på prisen her, som du ser. Tre blitser blir veldig dyrt med Nikon CLS (creative lightning system). Har som sagt selv en blits med iTTL og to manuelle.

Hvis du er interessert i å starte med blitsfotografering anbefaler jeg deg rett og slett å lese http://strobist.blogspot.com/2006/02/welco...o-strobist.html og utover.

ps. det er veldig mye moro med blits

Lenke til kommentar
Men hvis jeg vil ha baklys og en fra hver side(mao 3 blitzer) kan jeg da ta av SB-800 og fortsatt styre SB-600'ene? Og hvordan fyrer jeg da av SB-800?

8683582[/snapback]

Nei, og baklys og lys fra hver side gir et fryktelig kjedelig lys med mindre du virkelig vet hva du gjør (jeg visste ikke hva jeg gjorde, iallefall). Å starte med en eller to lyskilder er lurere og mer økonomisk. Du trenger jo ikke bruke alle pengene med en gang bare fordi du kan.

Lenke til kommentar
Se på dette her:

SB-800 til 1723 kroner..?

SB-600 til 1023 kroner..?

Kan dette stemme (i såfall må det være det billigste stedet man kan handle foto utstyr), og eventelt hvor mye blir det i frakt og porto og slikt..? Er det verdt det?

8684029[/snapback]

"Problemet" er at du MÅ regne med moms og tollklarering. F.eks Adorama som er en av selgerne, også av SU-800 som det linkes til, sender med USPS og de tollklarer rutinemessig alt som kommer inn til Norge og du vil få separat regning på moms og tollklareringsgebyr.

Regn med rundt 50-70 USD for pakking og porto.-

Kan være en idé å ta en titt på Hong Kong baserte selgere på eBay.. :whistle:

Lenke til kommentar
Se på dette her:

SB-800 til 1723 kroner..?

SB-600 til 1023 kroner..?

Kan dette stemme (i såfall må det være det billigste stedet man kan handle foto utstyr), og eventelt hvor mye blir det i frakt og porto og slikt..? Er det verdt det?

8684029[/snapback]

"Problemet" er at du MÅ regne med moms og tollklarering. F.eks Adorama som er en av selgerne, også av SU-800 som det linkes til, sender med USPS og de tollklarer rutinemessig alt som kommer inn til Norge og du vil få separat regning på moms og tollklareringsgebyr.

Regn med rundt 50-70 USD for pakking og porto.-

Kan være en idé å ta en titt på Hong Kong baserte selgere på eBay.. :whistle:

8687090[/snapback]

Hva er forskjellen på å kjøpe fra USA og Hongkong, og kan du gi en link..?

Lenke til kommentar

8689957[/snapback]

I utgangspunktet ingenting, men mange selgere fra HongKong gjør diverse tiltak for å redusere eller eliminere moms og avgifter uten at du krever det. Selgere fra USA gjør dette i veldig liten grad uten at du ber om det, og kanskje ikke da heller.

Jeg har brukt bl.a http://myworld.ebay.com/urgalaxy/ ved flere anledninger og de skriver f.eks denne, men kan variere fra produkt til produkt.

Customs Handling

We will warrant NO UK TAX/VAT, or full reimbursement. For other countries, we will document the item to minimise customer tax risks. no worry please.

In fact, we will handle all customs issues, if any, directly. Customers please don't answer any queries without our advice. As a value customer of us, please don't worry too much and just enjoy shopping.

Lenke til kommentar

8689957[/snapback]

I utgangspunktet ingenting, men mange selgere fra HongKong gjør diverse tiltak for å redusere eller eliminere moms og avgifter uten at du krever det. Selgere fra USA gjør dette i veldig liten grad uten at du ber om det, og kanskje ikke da heller.

Jeg har brukt bl.a http://myworld.ebay.com/urgalaxy/ ved flere anledninger og de skriver f.eks denne, men kan variere fra produkt til produkt.

Customs Handling

We will warrant NO UK TAX/VAT, or full reimbursement. For other countries, we will document the item to minimise customer tax risks. no worry please.

In fact, we will handle all customs issues, if any, directly. Customers please don't answer any queries without our advice. As a value customer of us, please don't worry too much and just enjoy shopping.

8690760[/snapback]

Tusen takk for utfyllende og godt svar, satser sikkert på de.. You saved my day!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...