-Redhead- Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Jeg har nå tenkt å kjøpe meg et speilreflekskamera, canon eos 400d. Men før jeg gjør det, så vil jeg forhøre meg litt rundt om hvilke objektiver som passer best til mitt bruk. Jeg vil gjerne ha et objektiv jeg kan bruke til å ta macrobilder, men også et objektiv til å ta vanlige bilder. Finnes det kanskje kombinerte objektiver? Om det finnes, er ikke disse like bra? Eller er det lurt å kjøpe et objektiv til hvert bruk? Jeg har jo aldri hatt et speilreflekskamera før, så kan ikke så inmari mye om objektiver og slikt. Har ikke tenkt på skyhøye priser heller. Så litt tips hadde vært fint Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Dette objektivet fungerer meget bra til "vanlige" bilder. Ellers så er ikke kit-objektivet SÅ dårlig. Det tar helt ok bilder. Lenke til kommentar
-Redhead- Skrevet 23. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2007 Dette objektivet fungerer meget bra til "vanlige" bilder. Ellers så er ikke kit-objektivet SÅ dårlig. Det tar helt ok bilder. 8681633[/snapback] Men nesten 3500 blir litt i dyreste laget for meg, spesielt om jeg kanskje skal ha to. Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Da ville jeg holdt meg til kit-objektivet i første omgang. Vanskelig å få en god normalzoom og et macroobjektiv til 3500-4000 kroner. Lenke til kommentar
-Redhead- Skrevet 23. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2007 (endret) Jeg forhørte meg litt med en kameraklubb her i kongsberg, og de sa at Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 var helt greit. Men da burde jeg vel ha et objektiv som tar macrobilder i tillegg? Noen anbefalinger der? Endret 23. mai 2007 av -Redhead- Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 https://prisguiden.no/product.php?productId=26916 https://prisguiden.no/product.php?productId=37058 https://prisguiden.no/product.php?productId=36287 Lenke til kommentar
MightyTwin Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 (endret) Selv har jeg ikke erfaring med dette, men "Extension-tubes" (Ebay-link) skal vist forkorte nærgrensen til veldig mange objektiver. Dog må du huske å få i tak i de med af-gjennomføringer hvis du vil beholde autofokus. Disse er heller ikke kompatible med EF-S, eler AF-S linser, som for eksempel kitlinsen som følger med i 400D-kitpakken. SLike "Extension-tubes" får du til de fleste systemer. Forøvrig vil jeg bare minne på at Canon har et cashback-tibud gående, hvor 400D-kamerahuset, diverse linser og blitser er med. (Link) Dette tilbudet ender den 30. juni, så du har fremdeles litt tid på å snoke rundt etter hvilket oppsett/system/merke som passer deg best. Cheers, -MightyTwin. Endret 23. mai 2007 av AnEvilTwiner Lenke til kommentar
-Redhead- Skrevet 23. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2007 *snip* 8681834[/snapback] Cashback, hva er det? Ikke helt oppdatert her jeg Lenke til kommentar
MightyTwin Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Cashback, hva er det? Ikke helt oppdatert her jeg 8681893[/snapback] Cashback er et tilbud Canon kjører i ny og nè ved spesielle anledninger, og innebærer dette: -Du kjøper et produkt fra Canon som er med i tilbudet -Du sender et skjema med serienummer, diverse strekkoder, navnet ditt og kontonummeret ditt -Canon tilbakebetaler deg et gitt beløp, som er spesifisert i tilbudet deres. Denne gangen er tilbudet satt i gang i sammenheng med 50-årsfeiringen av Canon. Tror dette er riktig, føl dere fri til å rette hvis noe er feil. Cheers, -MightyTwin. Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 (endret) Jeg kjøpte et Sigma 17-70 objektiv i fjor som jeg er veldig fornøyd med. Det er ikke et makro objektiv, men har et makrofohold på 1:2.3, som er bedre enn mange andre objektiver som ikke er makro. Minste fokusavstand er også såpass liten at du kan gå helt inntil det du skal ta bilde av. Fås på nett til under 2700 kroner. Endret 23. mai 2007 av JoergenJonassen Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Hvis du ikke har lyst til å risikere å kaste penger ut av vinduet, bruk kit-objektivet til du har lært deg hvordan et speilreflekskamera brukes og fungerer. Etter en stund og noen tusen bilder kan vet du mer om hva du har bruk for og hva som eventuelt er begrensningen i kit-objektivet. Lenke til kommentar
-Redhead- Skrevet 24. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2007 Jeg lurte litt på om jeg skulle kjøpe kameraet med det objektivet som følger med. Og om jeg har råd, kjøpe et macro objektiv. Kikka litt rundt nå, fant dette: Sigma 70-300mm F4-5.6 DG Macro for Canon Hva er Sigma objektiver? Funker de like bra til et canon apparat, slik som et canon objektiv? Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Kjøp i så fall linsen til Sigma som heter 70-300mm F4-5.6 APO DG Macro. Det er ikke en ekte makro linse, men du kommer veldig nærme hvis du zoomer godt inn. Jeg har denne linsen selv og synes den er god sett i fohold til pris, men den er ikke fult så god fra 200-300mm. Sigma vil i de fleste tilfeller fungere like godt som Canon sine egne objektiver. Sigma sliter derimot litt mer med kvalitetsvariasjoner i produksjonen sin og det er derfor greit å teste objektivet for å se om det fungerer skikkelig. Men du trenger ikke vegre deg for å kjøpe Sigma. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 (endret) Sigma sitt 70-300mm F4-5.6 APO DG Macro er finfint til prisen. det har macro på 1:2, noe som er greit nok, men ikke nær sikkelig macro. Greit objektiv til prisen, har det selv. Men det skal sies at jeg ikke prioriterer Tele så mye Endret 25. mai 2007 av MrLee Lenke til kommentar
-Redhead- Skrevet 1. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2007 Da fikk jeg kjøpt meg kamera Blei eos 400D med Kit objektivet. Om jeg vil ha noe anre objektiver eller bedre, så kjøper jeg heller seinere Lenke til kommentar
BearThor Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Gratulerer med nytt kjøp. Har samme kamera, med Canon 70-200 f/4.0 L objektiv. <3 elsk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå